Hrvatska nabavlja desetak novih borbenih aviona! O pitanju koje je obrambeni sektor mučilo godinama, premijer i predsjednica su se usuglasili na vijeću za obranu, a ministar potvrdio da interno povjerenstvo već razmatra što kupiti.
"Vidjet ćemo i polovni F-16, vidjet ćemo i južnokorejski FA50, naša skupina će razmotriti sve varijante, zatim će vladi predložiti najbolje tri po našem viđenju. Tada bi Vlada donijela odluku da napravimo jednu međuresornu skupinu", rekao je ministar obrane Ante Kotromanović.
Prije nego 2016. ta stručna međuresorna skupina konačno odabere – zasad se razmatraju četiri tipa zrakoplova. Švedski Gripen, američki F-16, južnokorejski FA50 i izraelsku inačicu francuskog Miragea. Cijene variraju, a Hrvatska je navodno spremna izdvojiti 400 milijuna eura. Otkud novac?
"Ja se nadam da to ne bi trebao biti problem, predsjednik Vlade je jučer se jasno deklarirao ZA, i predsjednica je to jasno podržala, i u ovom trenu su to za Ministarstvo obrane sigurno dobre vijesti", naglasio je Kotromanović.
U švedskoj tvrtki SAAB, koja se godinama bezuspješno pokušavala dogovoriti s državom o kupnji njihovog zrakoplova, zasad samo pozdravljaju odluku Vijeća za obranu.
"Da bi se neke konkretne stvari ponovno pokrenule, Hrvatska treba napraviti prvi korak i pokrenuti službeni tender", rekla je Sanja Hrvojević Beganović, direktorica Saab Hrvatska.
Upravo tu je zapinjalo dosad. Jer unatoč pozivima ponuđačima, uvijek bi se ispostavilo da državi manjka novca i političke volje za realizaciju – podsjeća analitičar Tabak.
"Hrvatska je dosad bila izuzetno neozbiljan pregovarač koji se igrao, koji je zavlačio svjesno ponuđače za nos godinama", naglasio je vojni analitičar Igor Tabak.
Bude li ovaj put drukčije, novu eskadrilu ratno zrakoplovstvo trebalo bi početi uvoditi već 2017. Međurazdoblje bi se trebalo premostiti sa postojećim Migovima 21, čiji bi remont konačno trebao biti dovršen za mjesec dana, tvrdi ministar. No, ne vjeruju mu baš svi.
"Iskustvo govori da ti avioni već dvije godine nisu u upotrebi, tako da ja duboko sumnjam da će ti avioni biti u onom stanju u kojem trebaju biti u navedenom periodu da bi se premostio taj period", rekao je Josip Štimac, bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
Hoće li se avioni nabavljati putem kredita, leasinga ili zajedničkiom aranžmanom s nekom drugom zemljom – još se ne zna.