Mobiteli brišu granice virtualnog i stvarnog svijeta

Virtualna stvarnost dugo je vremena bila glavno uporište za znanstvenu fantastiku, ali ove, 2010. godine možemo očekivati da će postati sveprisutna.

4.1.2010.
13:46
VOYO logo

Proširena stvarnost, ili u prijevodu augmented reality (AR), sasvim tiho je lansirana na mobilnim uređajima, međutim, kako mnogi stručnjaci tvrde, ove godine će doživjeti pravu eksploziju.

AR je tehnologija koja omogućava da se podaci s weba isprepletu s podacima stvarnog svijeta, odnosno to je kategorija virtualne stvarnosti kod koje se slika virtualnog svijeta miješa sa stvarnom slikom fizičkog svijeta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Premda je u ovom trenutku riječ o relativno malom sektoru na tržištu, prema predviđanjima analitičarske kuće Juniper Research, proširena stvarnost će do 2014. generirati prihode u iznosu od 732 milijuna američkih dolara.

Proširena stvarnost omogućava mobilnim operaterima da kombiniraju sve veću i veću funkcionalnost "pametnih" telefona, kao što je GPS, video i akcelerometar sa sve dostupnijim aplikacijama koje se baziraju na lokaciji. ("Lokacija, lokacija, lokacija!" – izreka je koja postaje jasnija u ovom kontekstu.)

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mobilni telefoni već koriste tehnologiju za lociranje kako bi pomogli ljudima da se snađu u novoj okolini, kao što je, primjerice, aplikacija za iPhone koju je razvila britanska tvrtka Acrossair, a koja pomaže ljudima da pronađu najbližu stanicu podzemne željeznice.

Američka društvena mreža Brightkit omogućava, pak, korisnicima da pronađu svoje prijatelje u blizini tako da jednostavno okrenu kameru svog mobitela oko sebe. Ako su neki od njihovih prijatelja na istoj lokaciji, korisnik će moći vidjeti njihove statuse i fotografije.

Futurolog Ian Pearson predviđa da će ove godine doći do velikog rasta ovih servisa.

"Iznenađen sam što već nisu tu. Međutim, sve ima puno više smisla ako se vaš prijatelj nalazi ulicu dalje te ga možete pozvati da se nađete na kavi", rekao je on za BBC.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"I to neće završiti tako da će se virtualni i stvarni svjetovi zamagliti", kaže.

"Umjesto da gledate ljude takve kakvi jesu, moći ćete vidjeti njihove profile na Facebooku koji se pojavljuju kao balončići iznad njih", predviđa Pearson.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovo će najvjerojatnije potaknuti neka važna pitanja koja se tiču privatnosti, međutim Pearson smatra da će korisnici ipak imati odlučujuću kontrolu nad onim što drugi korisnici vide.

"Pojedinci će moći sami postavljati razinu privatnosti koju žele", kaže.

Ove godine vidjet ćemo kako nastaje niz eksperimentalnih servisa jer će mobilne tvrtke pokušati zaraditi novac od tehnologije proširene stvarnosti, smatra Martin Garner, analitičar tvrtke CCS Insight.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To je uzbudljivo područje za mobitele. To je način da definiraju novi prostor na internetu jer telefoni mogu to napraviti na način na koji obična desktop računala ne mogu", kaže.

Najočitiji način na koji proširenu stvarnost možete pretvoriti u novac je putem oglašavanja, kaže Garner.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U SAD-u se Brightkite udružio s američkim lancem potrošačke elektronike BestBuy, te su u prosincu pokrenuli oglašavanje putem tehnologije proširene stvarnosti.

Servis koji je dostupan i za iPhone i za uređaje bazirane na Androidu skreće pažnju na trgovine BestBuy kada se netko od korisnika nađe u blizini.

Lokalni informacijski servis Yelp ima alat nazvan Monocle koji korisnicima omogućava korištenje svojih telefona kako bi locirali najbliži kafić, dok tvrtka Thundre, specijalizirana za pretraživanje, korisnicima nudi uslugu pretraživanja određene stvari, zgrade, proizvoda.. i to na bilo kojoj lokaciji.

"Mogućnost da saznate što neka trgovina prodaje bez da u nju uopće uđete je fantastična, posebice ako želite izbjeći da ulazite u svaku trgovinu u gradu kako biste pronašli nešto što tražite", kaže Paula Abrahamson, izvršna direktorica tvrtke Thundre.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako ove aplikacije budu postajale sve dostupnije, potrošači će biti bombardirani informacijama iz trgovina koje će im govoriti o svojim proizvodima i uslugama, predviđaju stručnjaci.

Ipak, Pearson smatra da će to također dati određenu moć potrošačima jer će na taj način moći lako uspoređivati određene proizvode koje namjeravaju kupiti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nedavno je televizijska mreža CNBC prikazala polusatni dokumentarac Inside the Mind of Google, koji je otkrio 'tajni' projekt koji se priprema u Googleu – Googleove naočale.

Google Goggles je nova mogućnost u pretraživanju koja omogućava da napravite fotografiju i potom upitate Google što objekt na fotografiji predstavlja. Uglavnom, moći ćete fotografirati svojom kamerom, npr. onom na mobilnoj platformi Android, uploadati je na Google i ova tražilica će vam prikazati rezultate koji su relevantni za tu sliku.

Spajanje virtualnog i fizičkog, odnosno stvarnog, realnog svijeta nije više znanstvena fantastika, a proširena stvarnost će bez sumnje promijeniti i mnoge načine na koje se danas služimo računalima.

Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo