U zgradi INA-e prije 23 godine Hrvatska je izborila nacionalnu, a danas pokušava ekonomsku neovisnost. Nakon najava o izglednom gašenju sisačke rafinerije, premijer nikad nije zvučao oštriji.
"Pokušavamo dobiti čvrsta jamstva da Hrvatska zadrži i razvije rafinerijski kapacitet najnovije generacije. To je politički cilj, i to podvlačim. Kako se u to uklapa Rijeka, kako se uklapa Sisak, ja ne mogu bit lokalpatriot, bio iz Zagreba, Siska ili Rijeke. Ali takve odluke se ne mogu donosit bez Hrvatske vlade. I to je ona razina političkog pritiska koju ću primjenjivat", poručio je Zoran Milanović.
Predsjednik Vlade opet podsjeća na kriminalni dogovor Ive Sanadera i šefa mađarskog MOL-a ja te prodaju INA-e ispod stola za 10 milijuna eura.
"Tu se nećemo dati vući za nos. Radi svega onoga što je bilo, jer ne mogu preć preko toga da je ipak sud u Hrvatskoj utvrdio da je transakcija oko INA-e bila posljedica teškog kaznenog djela. Jedan čovjek je zbog toga u zatvoru, a drugi se skriva. Ako je zaista bilo prljavog novca, to nije privatni novac, to je novac kompanije i za to zna puno ljudi. I zato su to čuvari tajne", naglasio je.
Ono za što i dalje ne zna puno ljudi je da hrvatski građani plaćaju skuplje gorivo nego Mađari ili Austrijanci. Litra najprodavanijeg eurosupera u recesijskoj Hrvatskoj košta euro i 40 centi. U bogatijoj Austriji euro i 37, odnosno 34 centa u Mađarskoj. INA, ali ni ostali distributeri, ne otkrivaju zašto plaćamo skuplje gorivo.
Otkad je država prepustila distributerima da sami propisuju cijene goriva, benzin je danas skuplji za 30 lipa po litri. RTL-ov izvor upućen u naftni biznis tvrdi da je to ponajviše posljedica toga što je Vlada distributerima ukinula i ograničenje iznosa prodajne marže. INA ju je odmah podignula sa 60 na 80 lipa po litri, a manji igrači samo su se prilagodili.
Doduše, neki stručnjaci ovako tumače zašto je hrvatsko gorivo skuplje od mađarskog ili austrijskog.
"Hrvatska ima dosta visoke fiskalne namete na gorivo i pošto je osnovna cijena na gorivo bila izjednačena, onda razliku u cijeni može činiti samo razlika u poreznom opterećenju", smatra naftni stručnjak Davor Štern.
Iz Ministarstva gospodarstva poručuju: Podivljaju li cijene, spremni smo intervenirati.