Slijeganje ramenima i blijedi osmijeh
'Žene na putu' je nova zbirka pjesama Vesne Bige, a portal Booksa.hr vam donosi recenziju ove knjige koju je izdao MeandarMedia.
Ono u čemu ponajviše uživam pri čitanju lirske pjesme jest mogućnost da je cijelu obuhvatim jednim pogledom, mogućnost da se u vrlo kratkome vremenu vratim s kraja na početak, obogaćujući pri tome stihove dodatnim značenjima. Doživljaj čitanja pjesme zbog toga je jedinstven i višedimenzionalan: žarišne se točke pjesme veoma lako povezuju, od naslova, početaka i kraja pojedinoga stiha ili pojedine strofe, do samoga završetka pjesme, tako da se čitanje istovremeno odvija horizontalno i vertikalno. To što pjesma teži svojevrsnoj geometrijskoj pravilnosti, kako naglašava primjerice Zoran Kravar u svome tekstu
Poezija koja odustaje od hermetičnosti
Međutim, suvremeno pjesništvo nerijetko oslabljuje takvu jedinstvenu perceptibilnost pjesme, potražujući od nas nešto drugačija čitanja. Slučaj je to i kod nove knjige pjesama Vesne Bige, za koju se može reći kako pripada tipu pjesništva koje je Zvonimir Mrkonjić u svojoj razdiobi suvremene hrvatske poezije nazvao stvarnosnom poezijom ili hiperrealizmom, pjesništvu čije se referentno polje prvenstveno odnosi na svakodnevicu. Zanemarivši ovdje problematičnost navedenoga naziva i uopće mogućnost stvarn(osn)e poezije, možemo ukratko reći kako se radi o poeziji koja odustaje od hermetičnosti, odnosno zamršivanja smisla čitatelju te se oslanja na iskustvo koje se nastoji denotativno prenijeti. Zbirka pjesama
Pjesme koje od čitatelja zahtijevaju mnogo strpljenja
Možemo pogledati kako to izgleda u pjesmi pod imenom 'naslućujuća': požutjelo lišće drhturilo je na granama, prolaznici su prolazili,/ dok je konobar u kafiću brisao čaše i praznio pepeljare,/ (…) momak je stavljao jastuke/ na stolice, a ja sam sjela za stol i dalje u iščekivanju/ da se dogodi to što slutim u zraku, ništa veliko nisam očekivala (…) da naiđe biciklist koji će naglo zakočiti i zateturati se,/ jedva se osovivši na noge, usput dobacujući ovome koji je zastao da drugi put pazi (…) a ja sam i dalje bila ona koja sve to gleda, ona koja čeka i pita se (…). Dakle, pjesma počinje dokumentiranjem jednoga posve uobičajenoga događaja, u njezinu je središtu zamišljanje nečega što bi se moglo dogoditi, a kraj je veoma sličan početku, gotovo bez poente. Moram priznati kako kod mene čitanje ovakve pjesme lako može završiti jednako kao i slušanje sugovornika koji voli pripovijedati bez prekida u dugim digresijama – veoma ga brzo prestajem slušati i uranjam u vlastite misli.
Zasićenost informacijama u Biginim pjesmama tako ne samo da otežava naš cjelovit doživljaj pjesama nego uzrokuje i to da nas ništa u njima ne uspijeva posebno zaokupiti ili izazvati. Dodatno tomu doprinosi i to što je tematika njezinih pjesama istost, postojanost stvari, odnosno ne-događanje, a želja lirskoga subjekta za izmještanjem, za onim drugim i drugačijim, za nepoznatim prenosi se na samoga čitatelja. Naravno, neki bi se mogli pobuniti i naglasiti kako se i naša stvarnost najčešće odvija sporo te je stanje stvari, kako navodi istoimena pjesma, takvo da se 'veliki' događaji uistinu sastoje u sitnome slijeganju ramenima i blijedome osmijehu. No poezija nikako nije i ne bi smjela biti puko imitiranje stvarnosti, a dodatan problem nastaje kada se ona počinje čitati kao proza, gubeći svoju nedovršenost i protočnost, a time i svoju poetičnost.
Dakako, može se pronaći u Biginoj zbirci i zanimljivijih pjesama, u kojima prevladava autorefleksija te se ne odustaje od figurativnosti, i naići na suptilnije stihove, poput onoga: među tvoje prste useljava se dolutali prostor. No kada se sve zajedno zbroji i oduzme, mora se zaključiti kako
403 Forbidden