Tamo bi, jasno je već po fragmentima s proba, mogla iznenaditi one koji će od Leksikona očekivati još jednu dozu jugonostalgije, snažno prisutne u istoimenom predlošku.
'Smatrali smo da je način na koji je koncipiran Leksikon YU mitologije vrlo problematičan. Prepun je sentimenta, ali ne propituje šire političko polje. U trenutku kad su zapisani, mitovi o tim ličnostima bili su jednako nerealni kao i tračevi o njima. Zato smo odlučili predstavu temeljiti na alternativnim biografijama osoba koje se veličaju u Leksikonu, na taj način stvoriti paralelnu povijest, koja će nagristi stereotipe o Jugoslaviji i načinu na koji je se sjećamo', objašnjava Frljić.
U njegovoj alternativnoj povijesti Milena Dravić i Sonja Savić su ljubavnice koje su se upoznale na snimanju filma Una, a Milenin brak s Draganom Nikolićem služi samo kao paravan. Tajnu ljubavnu vezu imaju i Emir Kusturica i Lepa Brena, ali Emir to nikada nije želio priznati jer se sramio veze s pjevačicom. Također, otkriva se da je raskol između Bate Živojinovića i Borisa Dvornika insceniran kako bi se skrila činjenica da je Dino Dvornik bio Batin sin!
Prije nego što su vidjeli cijeli dramski tekst, u kojem se jasno obrazlažu ovakve intervencije u biografije pokojnih idola, dio mladih glumaca otvoreno je izrazio skepsu o konceptu predstave. Na Frljićevu stranu tada je stao iskusni kosovski glumac Bajrush Mjaku, koji je posebno ponosan što u predstavi igra Bekima Fehmiua.
'Bekim mi je prvo bio idol, zatim profesor, a kasnije i dobar prijatelj. Uvijek ću se sjećati kako smo nakon jedne predstave do tri u noći zajedno sjedili u kavani. To je bio zadnji put da je živ izašao iz kuće', prisjeća se Mjaku, koji smatra da njegov prijatelj ne bi imao problema s kontekstom u kojem se u predstavi pojavljuje.
Predstava će biti surova
Kaže, u početku je mislio da će Frljić raditi politički teatar, no ideja da povijesne mitove propituje kroz biografije pop-zvijezda znatno mu je draža.
'Predstava će sigurno biti surova, ali takva i treba biti. Publika bi to morala razumjeti', dodaje Joana Popovska, glumica koja je u karijeri imala čak 330 kazališnih premijera. Iako o Jugoslaviji ima lijepa sjećanja, smatra da je zdravo rušiti mitove.
'Nedavno me jedan novinar pitao zašto idem raditi s Frljićem. Rekao je da bi, s obzirom na moje iskustvo, bilo primjerenije da igram Majku Hrabrost. A meni je dosta dramskog teatra, želim nešto novo, svježe, ovako kako to Frljić radi', smije se makedonska diva.
Koprodukcija će biti predstavljena na ljubljanskom festivalu Ex Ponto 16. rujna.
Vezani članci:
arti-201108160581006 arti-201108160234006