Većina korisnika interneta u SAD-u smatra da tvrtke koje ih prate dok su online time ugrožavaju njihova prava, dok 86 posto njih podržava zahtjev da se web-siteovi prinude na traženje dozvole od korisnika prije korištenja njihovih osobnih podataka, pokazuju rezultati novijih istraživanja.
"Korisnici interneta žele da zlatno pravilo 'mreže svih mreža' bude: Ne čini mi ništa prije no što ti dozvolim!" - kaže Lee Rainie, direktor istraživačke organizacije Pew Internet & American Life Project iz Washingtona.
Rezultati istraživanja predstavljaju izazov politici Clintonove administracije, Savezne komisije za trgovinu i konzorcija oglašivača na 'mreži', koja daje oglašivačima pravo da prate korisnike interneta, osim kada oni poduzmu korake protiv toga. Korisnici takođe žele nadzirati sadržaje koje dijele online i biti u mogućnosti djelovati protiv bilo koje tvrtke koja naruši povjerenje.
Čak 94 posto ispitanika smatraju da internet tvrtke i njihove čelne ljude treba kazniti ako naruše privatnost korisnika. Predložene su zatvorske (11 posto) i novčane (27 posto) kazne, zatvaranje web-sitea (26 posto) i stavljanje na popise srama (30 posto).
I dok većina korisnika strahuje za svoju privatnost, većina njih ne zna kako se nadzire njihovo surfanje, a nisu ni poduzeli ništa da bi se zaštitili. 56 posto ispitanih ne zna da siteovi i oglašivači mogu pratiti korisničke aktivnosti pomoću računalnog koda, poznatijeg pod imenom cookie, na posjetiteljevu računalu. Cookie čini korisnikovo računalo prepoznatljivim kad se sljedeći put vrati na isti web site i prikuplja informacije o posjećenim stranicama. Tek deset posto korisnika blokiralo je cookije na svojim strojevima.
"Ogromna praznina zjapi između onoga što korisnici žele i onoga što znaju učiniti", kaže Susannah Fox, direktorica istraživanja pri Pew Internet Project. "To znači da bi im vjerojatno dobro došla poduka o osnovama praćenja na internetu i neki jednostavni alati kojima bi mogli zaštititi svoju online privatnost."
Skoro četvrtina korisnika pokušala je lažima zaštititi svoju privatnost, a tek njih petnaestak posto maskiralo je svoj identitet enkripcijom ili zaštitnim softwareom dok su bili online. Dvije trećine koristi više lozinki pri registaciji na web-siteovima.
Istraživanje je također otkrilo da 25 posto ispitanika ima virus na računalu. Gotovo pola kupovalo je online pomoću kreditne kartice, a tri posto sumnja da su ti podaci bili presretnuti online. 36 posto potražilo je grupu ili site koja pruža informacije o nekom medicinskom problemu ili osobnoj situaciji. Četvrtina je našla nove prijatelje na 'mreži', a nešto više od četvrtine odgovorilo je na e-mail osobe koje nikad u životu nisu sreli.