OBLJETNICA NAJVEĆE TRAMVAJSKE NESREĆE U POVIJESTI: / 'Na strmoj cesti spojili se krv, drvo i čelik'

Image
Foto: Facebook

Zbog tragedija uoči Sisveta kod zagrebačkog Mirogoja, tramvaj nije vozio 10 godina

31.10.2018.
13:28
Facebook
VOYO logo

Kao i i svake godine, dan uoči blagdana Svih svetih, 31. 10. 1954., brojni Zagrepčani otišli su urediti grobove najmilijih na Mirogoj. Kod glavnog gradskog groblja, 60-ak putnika uguralo se u tramvaj linije 13, koja je vozila između Mirogoja i Šoštarićeve ulice. Kobnog dana, vozio je tramvaj garažnog broja 21, modela M 24, dakle tip tramvaja koji se počeo proizvoditi već tada davne 1924.

Image
Image

Tramvajska kola modela M-24

Pokušao kočiti ali bilo je prekasno...

Na strmoj mirogojskoj pruzi vozač je otpustio ručnu kočnicu za dva, tri okretaja, te spuštajući se nizbrdo i ulazeći u prvi zavoj htio uključiti tračničku kočnicu. No ona nije uporila tramvaj koji tada već toliko brzo jurio da nije pomoglo ni kada je pokušao zakočiti ručnom kočnicom uz uporabu pijeska. Tramvaj je sve brže jurio i na zadnjem zavoju, pored bolnice, izletio iz tračnice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prevrćući se, vozilo teže od devet tona završilo je drugoj strani ulice i udario u stabla kestena. Iščupao ih je iz korijena. Zaustavio se tek kada je udario u željezni stup gradske rasvjete. U najtežoj tramvajskoj nesreći u povijesti Hrvatske poginulo je devetnaest putnika, a trideset i sedam je ozlijeđeno, uglavnom teško.

Image
Image

Spomen-ploča poginulima

Za nesreću kriv prijašnji sudar?

Komisija za istragu, ispitala je ostatke vozila, električne uređaje, kao i postupke vozača koji je u teškom stanju bio u bolnici. Pokazalo se da su kola 21 prije katastrofalne nesreće imala sudar na uglu između Degenove i Medveščaka kad je tramvaj zahvatio i prevrnuo zaprežna kola, no kako nije bilo veće štete, vozač je nastavio vožnju prema Mirogoju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odmah je primijetio da nešto nije u redu, magnetske kočnice nisu hvatale, pa je upotrijebio pijesak. Budući da ga nije puno pronađeno uzduž mirogojske pruge, u istrazi se postavilo pitanje, je li ga bilo dovoljno nakon sudara u Degenovoj.

Brzina prevrnutih kola kod nesreće na Mirogoju, bila je pet puta veća od dopuštene – oko 80 kilometara na sat. Zbog mirogojske nesreće tramvajski promet od Gupčeve zvijezde do Mirogoja ponovno je uspostavljen tek 1964. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Linija ukinuta tek 1967.

Nova motorna kola na toj pruzi bila su posebno opremljena električnom, jakom zračnom, elektromagnetskom (tračničkom) i ručnom kočnicom. Vozila su, uz propisane najveće brzine, do 15. svibnja 1967. godine, kada je ukinuta tramvajska linija i od kada na Mirogoj voze autobusi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo