Europski trend: Oscari za umjetnička djela

Zašto se svake godine umjetnicima dodjeljuje sve više nagrada, tko ih sponzorira i, naposlijetku, postaje li umjetnost roba, statusni simbol, medijski spektakl?

26.12.2000.
18:10
VOYO logo

Kada je prošlog tjedna u Berlinu dodijeljena prestižna nagrada berlinske Nacionalne galerije za mlade umjetnike u iznosu od 100 000 maraka, njen dobitnik, tridesetdevetogodišnji slikar iz Düsseldorfa, Dirk Skreber, poznat po slikama na kojima prikazuje tajanstvene ruševne kuće i željeznice u pustim krajolicima je uzviknuo: Ostao sam bez riječi, što i ne čudi, budući da je to najviša nagrada koju je ikada primio neki umjetnik ispod 40 godina u Europi.

No, istodobno, takvim nastupom Dirk je pokrenuo lavinu usporedbi s medijskim spektaklima tipa Oscar. Novopečena berlinska nagrada, svojevrsni pandan britanskoj Turnerovoj nagradi, koja se dodjeljuje od 1984. za najbolje djelo suvremene umjetnosti na internacionalnoj razini i čiju dodjelu prenosi uvijek Channel 4 uživo, svake godine prati gotovo isti broj gledatelja kao prestižnu dodjelu Oscara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovogodišnja dodjela Turnerove nagrade bila je kao stvorena za medije, budući da su se odbijeni umjetnici tzv. stuckisti pobunili protiv odabranih umjetnika, napisali manifest, izgovorili u eter brdo uvreda, potom je otkriveno da je Glenn Brown načinio falsifikat, tj. da se inspirirao naslovnicom SF romana iz 1974. godine. I dok se velika lova okretala na klađenje lijepa svota od 64 000 maraka otišla je sasvim neočekivano u ruke njemačkom fotografu Wolfgangu Tillmansu.

Prema riječima münchenskog povjesničara umjetnosti Waltera Grasskampa umjetnost je postala roba, prestižni artikl, statusni simbol koji se može dobro iskoristiti, a umjetnička scena je otkrila da više ne može biti sama sebi dovoljno i udružila se sa showbiznisom. Svake godine umjetnicima se dodjeljuje sve više priznanja, a samo ove godine osnovano ih je pet novih, Berlinska nagrada Nacionalne galerije, pariška Prix Marcel Duchamps, UBS Art Award iz Basela, The Vincent iz Maastrichta i frankfurtska nagrada DG Bank.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Treba li spominjati da je glavni sponzor nagrade Guggenheim muzeja modni koncern Hugo Boss koji je zadužen da veći dio sudionika nosi njegova odjelca. A ako se svemu tome pribroji zabava, glamur i po koji trač, sve predispozicije za uspjeh priredbe su tu.

arti-200010312030006 Dobitnik Turnerove nagrade

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
bomba
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo