Prometni stručnjak Željko Marušić analizirao je detalje prometne nesreće koja je u petak, u ranim jutarnjim satima, cijelu Dalmaciju zavila u crno. Analizu donosi Autoportal.hr, a prenosimo je u cijelosti.
'Užasna prometna nesreća, proteklog petka u 0:40 u kojoj su upopularnom karavanu Škoda Octava Combi treće generacije (2012. – 2017.) poginule sestre od 21 i 25 godina, koju je izazvala vozačica Škode neoprezno i protupropisno se uključujući na državnu cestu D1 u Dicmu, nedaleko od Prisoja te je u Škodu silovito bočno udario Mercedes-Benz E-klase, W 211 (2002. – 2009.), ‘Okan II’, kojim je upravljao 19-godišnjak.
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/1c9da0e0-0787-11ee-a554-627e3e962b26/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
Dinamika i posljedice sudara (uništen prednji i bočni dio Škode, koja se zaustavila 15 metara od sudara, motor istrgnut iz vozila i odbačen 30 metara, dvije poginule osobe u automobilu svojedobno jedan od najsigurnijih automobila u klasi i danas visokog stupnja sigurnosti i kojem su se otvorili prednji i bočni zračni jastuci) ukazuju da je 19-godišnjak vozio neprilagođenom brzinom (čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama) i prevelikom brzinom (čl. 53. odnosno čl. 54.) Toksikološki nalazi pokazat će jesu li vozačica/vozač bili pod utjecajem alkohola, lijekova, droga…
Ova je nesreća ukazala na tri problema našeg prometnog sustava, jer oba su vozila bila bez sustava autonomnog kočenja, 19-godišnjak je vozio automobil snažniji od 100 kW (136 KS), a na dionici državne ceste D1, na kojoj se često vozi prebrzo, nema fiksnih radarskih kamera i u kritično vrijeme nije bilo policije. Zbog toga ova nesreća ukazuje na nužnost uvođenja sljedećih mjera:
- Ukinuti trošarinu i uvesti dodatni osiguravateljski bonus na vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost, po sustavu EuroNCAP i usto su opremljena sustavom autonomnog kočenja (AEB) i upozorenja na napuštanje trake te osiguravateljski malus za starija vozila
- Vratiti odredbu o ‘mladim vozačima, do navršene 24. godine, kojima bi trebalo uvesti ograničenje snage motora vozila na 70 kW (95 KS) te uvesti i kategoriju ‘privremene vozačke dozvole’, koja bi vrijedila tri godine, odnosno do navršene 24, godine, a poništavala bi se nakon drugog težeg prekršaja ili prve obijesne vožnje.
- Na opasne dionice, poput ‘ceste smrti’ kod Dicma, postaviti radarske kamere za brzinu te intenzivirati policijske kontrole u noćima vikenda i praznika, kad naša mladež često vozi opasnim stilom – prebrzo, ne poštuje prednost prolaza, vozi pod utjecajem alkohola i nedopuštenih sredstava…
Da je mlada vozačica, umjesto Škode Octavije III imala novi model četvrte generacije, automobil bi sam zakočio prije uključivanja na prometnicu s prvenstvom prolaza, odnosno ulaska u putanju naliječećeg vozila.
Da je 19-godišnjak umjesto u Mercedes-Benzu E-klase serije W211 vozio novi serije W214, širokopojasni radar sustava autonomnog kočenja bi uočio namjeru drugog vozila da presiječe putanju te bi zakočio vozilo najvećim intenzitetom.
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/06bcd8b6-06ee-11ee-971e-da9230f0d668/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
Dakle, da je samo jedno vozilo bilo opremljeno sustavom autonomnog kočenja nesreća, sasvim izvjesno ne bi imala tragičan ishod, a da su tim sustavom bila opremljena oba, nesreća se, izvjesno, ne bi ni dogodila! Ali, država traži da se za nova vozila plati čak četiri razine poreza, koji tvorničku cijenu udvostručuju (+100%):
– porezi u osnovnoj cijeni, kroz maržu
– PDV od 25 posto
– PPMV (trošarina)
– dodatni godišnji porez na vozila do 10 godina starosti
Dakle, država traži da se za nova, sigurna vozila, koja spašavaju živote plati i za ‘boga i vraga’, pa neka narod kupuje stara i nesigurna, u kojoj najčešće stradava naša mladež. Tu nema ni odgovornosti, ni nacionalnih interese, niti pameti.
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/dd42bbce-0786-11ee-8ff4-0ee8f36581c7/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
Da je postojala odredba o mladim vozačima 19-godišnjak ne bi smio voziti snažno, brzo i masivno vozilo bez suvremenih sustava sigurnosti. I da je usto na cesti bilo kamera, odnosno policijske patrole. Tragične nesreće se događaju zbog lanca uzroka, koji su se proteklog petka na D1 u Dicmu spojili u tragični koktel.
Da je barem jedan od štetnih uzročnika bio riješen, u Kaštelima ne bi bio proglašen Dan žalosti…'