Znate li zašto je zapravo dizel jeftiniji od benzina?

Image
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Dizel je oduvijek bio osjetno jeftiniji od benzina. Posljednjih godina nešto manje, ali i dalje je jeftiniji, zbog čega mnogi (posebno s obzirom na manju potrošnju), preferiraju dizelaše.

5.10.2015.
13:30
Hrvoje Jelavic/PIXSELL
VOYO logo

Nije samo u Hrvatskoj dizel jeftiniji, tako je i u drugim zemljama u Europi, pa i u Njemačkoj, gdje je razlika u cijeni i veća. Kako piše Deutsche Welle, prošli je tjedan litra dizela koštala 1,06 eura, a litra benzina 1,29 eura.

Razlog su različite stope poreza odnosno kod nas trošarine. Na litri dizela njemačka država "zaradi" 47 centi, a na litri benzina 65 centi. "A onda se na to još zaračuna porez na promet", kaže Jürgen Albrecht iz ADAC-a, najvećeg auto-moto kluba u Njemačkoj."U konačnici porezna razlika iznosi oko 22 centa po litri."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Hrvatskoj je malo drugačije - država putem trošarina i PDV-a uzima oko 63% novca od jedne litre benzina i 57% od litre dizela.

Kao opravdanje za porezne olakšice za dizel-gorivo, zakonodavac navodi europski teretni promet. Kamioni, ali i lokomotive teretnih vlakova troše dizel. "Promet robe je izložen europskoj konkurenciji, i druge zemlje imaju slične porezne diferencije", dodaje ADAC-ov stručnjak Albrecht.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
NAFTNA MODNA PISTA: /

Benzinska postaja poklanja gorivo ako dođete u bikiniju

Image
NAFTNA MODNA PISTA: /

Benzinska postaja poklanja gorivo ako dođete u bikiniju

A evo zašto su dizelaši skuplji

Kako bi se izbjeglo da i "obični" vozači profitiraju od porezne olakšice koja je izmišljena zapravo samo za teretni promet, u Njemačkoj, kao i u Hrvatskoj je porez na pojedine dizelaše viši nego za benzince. Osim toga valja dodati i da su dizelaši skuplji zbog viših troškova proizvodnje, često i po nekoliko tisuća eura.

O čemu onda ovisi isplati li se financijski kupovina dizelaša? O broju prijeđenih kilometara. U prosjeku jedan automobil u Njemačkoj godišnje prevali 12.000 kilometara. Oni koji puno voze, na primjer službeni auto ili taksisti koji godišnje prevale i po 100.000 kilometara, nabavkom dizelaša štede novac. Puno novca. Prosječni vozači, ili ljudi koji samo povremeno koriste vozilo, morali bi se u načelu odlučiti za benzince – čisto iz financijske kalkulacije, piše Deutsche Welle.

Statistički podaci o registraciji novih vozila pokazuju ipak da su dizelaši sve popularniji. U 1999. godini svaki peto novo osobno vozilo je koristilo dizel, a u prošloj skoro svako drugo (47%). U Hrvatskoj je ta razlika još i veća - prošle su godine više od 60 posto novih automobila na hrvatskim cestama bili dizelaši.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo