Nije samo u Hrvatskoj dizel jeftiniji, tako je i u drugim zemljama u Europi, pa i u Njemačkoj, gdje je razlika u cijeni i veća. Kako piše Deutsche Welle, prošli je tjedan litra dizela koštala 1,06 eura, a litra benzina 1,29 eura.
Razlog su različite stope poreza odnosno kod nas trošarine. Na litri dizela njemačka država "zaradi" 47 centi, a na litri benzina 65 centi. "A onda se na to još zaračuna porez na promet", kaže Jürgen Albrecht iz ADAC-a, najvećeg auto-moto kluba u Njemačkoj."U konačnici porezna razlika iznosi oko 22 centa po litri."
U Hrvatskoj je malo drugačije - država putem trošarina i PDV-a uzima oko 63% novca od jedne litre benzina i 57% od litre dizela.
Kao opravdanje za porezne olakšice za dizel-gorivo, zakonodavac navodi europski teretni promet. Kamioni, ali i lokomotive teretnih vlakova troše dizel. "Promet robe je izložen europskoj konkurenciji, i druge zemlje imaju slične porezne diferencije", dodaje ADAC-ov stručnjak Albrecht.
A evo zašto su dizelaši skuplji
Kako bi se izbjeglo da i "obični" vozači profitiraju od porezne olakšice koja je izmišljena zapravo samo za teretni promet, u Njemačkoj, kao i u Hrvatskoj je porez na pojedine dizelaše viši nego za benzince. Osim toga valja dodati i da su dizelaši skuplji zbog viših troškova proizvodnje, često i po nekoliko tisuća eura.
O čemu onda ovisi isplati li se financijski kupovina dizelaša? O broju prijeđenih kilometara. U prosjeku jedan automobil u Njemačkoj godišnje prevali 12.000 kilometara. Oni koji puno voze, na primjer službeni auto ili taksisti koji godišnje prevale i po 100.000 kilometara, nabavkom dizelaša štede novac. Puno novca. Prosječni vozači, ili ljudi koji samo povremeno koriste vozilo, morali bi se u načelu odlučiti za benzince – čisto iz financijske kalkulacije, piše Deutsche Welle.
Statistički podaci o registraciji novih vozila pokazuju ipak da su dizelaši sve popularniji. U 1999. godini svaki peto novo osobno vozilo je koristilo dizel, a u prošloj skoro svako drugo (47%). U Hrvatskoj je ta razlika još i veća - prošle su godine više od 60 posto novih automobila na hrvatskim cestama bili dizelaši.