Sve su glasnije priče o uvođenju vinjete za hrvatske autoceste čim novi ministar prometa krene s radom. A čini se kako će to biti Oleg Butković, s kojim su popričali novinari Autostarta, čiji tekst prenosimo u cijelosti.
"Vinjete su jedino pravo rješenje", rekao je za Autostart Oleg Butković, HDZ-ov gradonačelnik Novoga Vinodolskog, član Predsjedništva stranke koju se u ovome trenutku najviše pita za budućnost Hrvatske.
Ono što je prije nekoliko mjeseci bilo samo razmišljanje tada u promet najupućenijega političara sada bi moglo postati stvarnost. Oleg Butković, jedan od najizglednijih kandidata za mjesto ministra prometa, zalaže se za posve drukčiji pristup hrvatskim autocestama, sigurnosti u prometu, obnovi sve starijega voznog parka…
Prema njegovim riječima, autoceste nismo trebali ni graditi ako ih kanimo prodati. Toliko vrijednom imovinom igraju su oni koji žele prije svega zakrpati proračunske rupe, smanjiti proračunski deficit, kvazi-stručnjaci koji su naše najveće blago pretvorili u mrtvi kapital…
"Takav pogled na rješavanje hrvatskih problema možda je primjeren samo financijašima i bankarima, bivšem ministru financija, guverneru Hrvatske narodne banke, ali ne i nama koji znamo kako se na izgrađenoj cestovnoj infrastrukturi može odlično zarađivati i njome gospodariti", tvrdi Oleg Butković, za kojeg su autoceste sve samo nisu za prodaju.
"One su nacionalno blago kojim se nije dobro gospodarilo i ne treba ih prodavati u bescijenje kako bi se Hrvatska riješila duga. Posve suprotno, na njima se može zarađivati, a vinjete su jedno od središnjih pitanja. Učinit ćemo sve kako bi ih Hrvatska što prije uvela. Nema tu prevelike mudrosti. Matematika je jača od politikanstva. Mi ćemo autocestama bolje upravljati. Lijepo ih je vidjeti ljeti kad su prepune automobila, no čim turistička sezona prođe avetinjski su prazne. Zašto smo ih gradili? Da budu mrtvi kapital, da ih zbog neimaštine zaobilazimo u velikome luku…?", riječi su člana Predsjedništva HDZ-a.
Butković je posve u pravu kad upozorava na njihovu neiskorištenost. S prosječnim dnevnim prometom od samo 12.000 automobila na godišnjoj razini teško bi u bilo kojoj naplatnoj varijanti mogle biti profitabilne. Donja granica isplativosti je prometovanje 16.000 auta dnevno, a taj prosjek drži jedino A3 koja povezuje Zagreb s Lipovcem. Za Butkovića je primarno građanima omogućiti što jeftinije korištenje autocesta i prisiliti teretna vozila na micanje s državnih i lokalnih cesta.
"Bilo bi dobro udvostručiti promet, dodatno povećati prihod od teških vozila koja sada siju strah po Podravskoj, Jadranskoj, Ličkoj magistrali... Imamo apsurdnu situaciju - zbog enormnih cijena kamiondžije zaobilaze autoceste u velikome luku. I dok ih na suvremenim prometnicama između Zagreba i Lipovca, baš kao i između Zagreba i Ploča, nećete vidjeti u velikom broju, tako nije na zagrebačkoj obilaznici. Žalosno je gledati kako gubimo novac, kako teretnjaci od Bregane do Osijeka voze zaobilazno, koriste se autocestom do Sv. Helene (Zelina), a onda modernom i brzom cestom do Cugovca (sveukupno i više od 80 km). Potom skreću na Podravsku magistralu kako bi izbjegli naplatu", govori Butković.
Upravo na prometovanju teških vozila po slovenskim autocestama DARS najviše zarađuje. U susjednoj državi nemilosrdni su prema njima i naprosto su ih natjerali na autoceste i na plaćanje. Slično postupaju i u drugim državama koje imaju vinjetni sustav.
Prema prvim procjenama cijena jednogodišnje vinjete trebala bi biti oko 130 eura. Danas toliko treba platiti za samo dva dvosmjerna putovanja od Varaždina do Čarapina, odnosno izlaza za Ploče.