Došla je zima, a s njom i niske temperature, magla koja se razvlači cijeli dan, mraz na staklima automobila i led u žilama kad se sjetimo da moramo staviti nove skupe zimske gume. A zašto uopće moramo imati zimske gume?
arti-201111210119006Prije svega zato što ljetna guma pri niskim temperaturama nije ni približno toliko učinkovita kao ljeti! Naime, nije razlika samo u profilu, pa da možemo reći što će nam zimska guma dok ne padne snijeg (a i tada se nadamo da neće pasti toliko snijega da s gumama koje imamo ne bismo mogli voziti), nego je i razlika u tome što ljetna guma na temperaturama nižim od 7 Celzijevih stupnjeva gubi fleksibilnost, produžuje se zaustavni put za otprilike 25 posto. Možete li se sjetiti koliko ste puta morali naglo kočiti te ste stali svega par centimetara od drugog vozila? Da? E, sad pomaknite svoj auto 25 posto naprijed i zamislite što se moglo dogoditi.
Međutim, najčešće ne razmišljamo o tome, pa dok se i sami ne nađemo u situaciji da negdje zapnemo, ne odlučujemo se baš lako za kupovinu guma. Tako je i autor ovog teksta prije nekoliko godina imao loše iskustvo kad se s ekipom uputio put Istre.
U Zagrebu je bio lijep i sunčan dan, ali nisam provjerio kakva je prognoza za Gorski kotar. Da ne dužim, dočekala nas je snježna mećava, ljetne gume na kotačima, lanci ispod svih stvari u prtljažniku, nemamo pojma (a svi muškarci s gomilom znanja, bar za šankom lokalne birtije) kako staviti lance na gumu u toplom prostoru, a kamoli kad su nam svi prsti sleđeni od hladnoće, kolona vozila iza nas koja nam se sjetila sve rodbine i, kao vrhunac, policija koja nas je izvukla iz snijega, al' nam je i dala 'čestitku' za Novu godinu od nekoliko stotina kuna...
Poznatiji proizvođači u pravilu imaju bolje gume
Što se tiče odabira proizvođača zimskih guma, treba napomenuti da jaki i prepoznatljivi proizvođači stalno ulažu u nove tehnologije i materijale, te na taj način svake godine na tržište izbacuju sve kvalitetnije gume, dok oni manje poznati najčešće kopiraju (manje ili više uspješno) ili preuzimaju zastarjelu tehnologiju, te na taj način uspijevaju nuditi povoljniji proizvod. Treba naglasiti da je zimska guma bilo kojeg proizvođača bolja od bilo koje ljetne gume.
arti-201111020583006Što se tiče visokih cijena, razloga ima više, te serviseri nisu jedini krivci. Istina, ima onih koji žele s malo napora doći do velikog novca, ali nisu svi takvi. U situaciji u kojoj imate svega nekoliko velikih uvoznika koji diktiraju cijene na tržištu, teško da može biti mjesta za pad cijena. Država je sljedeći odlučujući faktor, jer osim što je na snazi visoki PDV, država na vrijednost guma koje ne dolaze iz EU carinu povećava za 5 posto! Zašto ne oderati ljude na onome što po zakonu moraju imati.
U Deželi su gume zaista povoljnije
Trenutno zakon kaže da osobna vozila moraju imati četiri zimske gume čim se proglase zimski uvjeti na cestama ili ljetne s odgovarajućim lancima. Međutim, govori se da od sljedeće godine više neće biti opcije s ljetnim gumama, te će se kazne naplaćivati od dana otkad su zimske gume trebale biti na vozilu, pa do dana kad su vas uhvatili u prekršaju!
I tako dok listamo oglasnike, surfamo internetom, pitamo frendove koje su gume najbolje (najpovoljnije), shvatimo da su u susjednoj Deželi gume dosta povoljnije nego kod nas. Zašto? Zar nam hrvatski serviseri žele iz džepova izvući baš i zadnju kunu? Zar Slovenci imaju drugačije gume od nas? Jesu li toliko skromniji od nas? Nisu!
Međunarodnom kombinacijom do najveće uštede
Predlažem sljedeće: po osobi možete slobodno uvesti gume u vrijednosti do 1.000 kn, a od Slovenaca dobijete povrat poreza, što 'njihove' gume automatski čini jeftinijima za otprilike 20 posto. Međutim, njihov je rad skuplji, pa stoga moj savjet glasi: kupite gume u Sloveniji, uzmite povrat poreza na dodanu vrijednost, donesite gume u servis u Hrvatskoj, namontirajte gume s gratis ventilom (trošak od 30-60 kn/kom). Prođite jeftinije, uštedite novce i 'djelomično' kupite hrvatski proizvod!
Pazite jedino kad idete preko granice jer kod Slovenaca je zakon da na gumama moraju biti sve četiri zimske gume čim stupe zimski uvjeti na cesti, pa policija stoji odmah iza graničnog prijelaza i vreba vozače bez propisanih guma.
http://www.rubor.hr/
Prethodni članak autora:
arti-201111210119006