Skeniranjem lica otključati mobitel ili uz pomoć 3D filtera na
kamerama mobitela postati tko god poželimo. Ono što smo nekada
gledali u znanstveno-fantastičnim filmovima, postalo je i naša
svakodnevica.
Korak dalje, kad je u pitanju umjetna inteligencija i softveri za
prepoznavanje i praćenje lica, otišla je uspješna
švedsko-hrvatska tvrtka. Na njihovoj zagrebačkoj adresi posjetila
ih je Nataša Vidaković.
Prije 19 godina počeli su s radom u švedskom Linkopingu i od tada samo rastu. Trenutno broje više od 100 zaposlenih u središnjem uredu u Zagrebu i postali su jedna od vodećih tvrtki u svijetu u području računalnog vida.
''Imamo preko 250 klijenata iz cijeloga svijeta. Tehnologija koju razvijamo temelji se na umjetnoj inteligenciji, strojnom učenju. To su tehnike i pristupi koji omogućuju računalu da obrađuje vizualnu informaciju'', kazao je direktor tvrtke Gordan Kreković.
A koristi se u brojnim industrijama - u robotici, marketingu - u, primjerice, mjerenju razine raspoloženja i dobi korisnika, zdravstvu pa i automobilskoj industriji - koja im je jedna od glavnih područja za razvoj.
''Razvijamo algoritme koji koriste slike iz frontalne kamere. Ta rješenje prepoznaju okolinu oko nas, detektiraju objekte i prate ih i onda se to koristi u primjenama kao što su automatsko kočenje, održavanje trake'', rekla je Petra Bucić, inženjerka u Odjelu za istraživanje i razvoj automobilske tehnologije.
Zahvajujući tim i informacijama s lica, automobil može upozoriti vozača primjerice, vibracijom sigurnosnog pojasa ili volana te tako spriječiti nesreću.
''Naša tehnologija dostavlja podatke o položaju glave, o
zatvorenosti ili otvorenosti očiju i pomoću tih podataka moguće
je procijeniti umor vozača ili je moguće procijeniti pažnju
vozača'', objasnio je voditelj Odjela za razvoj algoritama
za analizu lica Petar Stojanac.
A u doba pandemije i procvata internetske trgovine, analiza lica
olakšala je mnogima kupovinu iz udobnosti vlastitog doma. A
ovakva tehnologija sve češće se koristi i u kozmetičkoj
industriji. Tako djevojke prije same kupnje mogu ovako virtualno
provjeriti recimo nijansu sjenila za oči, rumenila ili nijansu
ruža za usne.
Umjetna inteligencija nalazi se u našim sve pametnijim uređajima
i automobilima - te je postala neizostavna sastavnica u njihovom
razvoju. A znati da u tom globalnom razvoju sudjeluje i Hrvatska
- nije mala stvar.