Ako ste ikada pokušali u zadnji čas učiti za ispit neposredno prije spavanja, možda ste pokušali nešto što znanstvenici koji istražuju snove pokušavaju desetljećima: pokušavaju "ugurati" znanja u snove. Napori znanstvenika imali su tračaka uspjeha u laboratoriju.
Zbog novih otkrića brendovi kao što su Xboxa, Coorsa i Burger Kinga odlučili su se udružiti sa znanstvenicima kako bi pokušali "ugurati" reklame u snove voljnih potrošača putem video i audio isječaka. Nedavno je grupa od 40 znanstvenika odlučila poslati pismo u kojem su pozvali na regulaciju komercijalne manipulacije snovima, piše Science.
Američki zakon zabranjuje 'varljive poruke' oglašivača
"Oglašavanje u snovima nije neki zabavan trik, već se radi o skliskoj padini sa stvarnim posljedicama", napisali su znanstvenici i dodali kako "naši snovi ne smiju postati samo još jedno veliko igralište za korporativne oglašivače".
Inkubacija snova u kojoj ljudi koriste slike, zvukove ili druge osjetne znakove za oblikovanje svojih noćnih vizija ima dugu povijest. Kroz povijest čovječanstva ljudi su pokušavali kroz rituale i tehnike namjerno promijenili sadržaj svojih snova, meditacijom, slikanjem, molitvom, pa čak i upotrebom droga.
Moderna znanost otvorila je posve novi svijet mogućnosti. Stručnjaci sada mogu prepoznati kada većina ljudi uđe u fazu sna u kojoj se odvija velik dio našeg sanjanja tj. kada ljudi uđu u REM fazu kroz praćenjem moždanih valova, pokreta očiju, pa čak i hrkanja.
Također su ustanovili da vanjski podražaji poput zvukova, mirisa, svjetla i govora mogu promijeniti sadržaj snova. Ove su godine znanstvenici izravno komunicirali s lucidnim sanjarima, ljudima koji su svjesni dok sanjaju, navodeći ih da odgovaraju na pitanja i rješavaju matematičke probleme dok su spavali.
"Ljudi su posebno ranjivi kad spavaju", kaže Adam Haar, kognitivni znanstvenik i koji je bio koautor pisma. Haar je izumio rukavicu koja prati obrasce spavanja i vodi svoje nositelje da sanjaju o određenim subjektima reproducirajući audio zapise kada spavač dosegne osjetljivu fazu spavanja.
Kaže da su ga u posljednje dvije godine kontaktirale tri tvrtke, uključujući Microsoft i dvije zrakoplovne tvrtke, tražeći njegovu pomoć u projektima inkubacije snova. Pomogao je s jednim projektom, ali kaže da mu nije bilo ugodno sudjelovati u bilo kojoj reklamnoj kampanji.
Rad znanstvenice sa Sveučilišta Harvard Deirdre Barrett također je privukao pažnju poduzeća. U studiji iz 1993. godine zamolila je 66 studenata da odaberu problem od osobne ili akademske važnosti, zapišu ga i razmišljaju o njemu svake noći barem tjedan dana prije odlaska u krevet. Na kraju studije, gotovo polovica izvijestila je da ima snove povezane s problemom.
Ove se godine Barrett savjetovala s tvrtkom Molson Coors Beverage Company o internetskoj reklamnoj kampanji koja je se puštala tijekom Super Bowla. Coors, koji na svom logotipu ima planine i slapove, je pokušao provesti svoje istraživanjae na 18 ljudi. Sudionici su pogledati video u trajanju od 90 sekundi s tekućim slapovima, hladnim planinskim zrakom i pivom Coors prije nego što su zaspali. Kada su se sudionici probudili iz REM sna, petero ih je izvijestilo da su sanjali Coors pivu.
Barrett je za Science rekla da ovu intervenciju ne smatra pravim eksperimentom, te je nedavno priznala da se oglas tvrtke koristio znanstvenom terminologijom koja nalikuje "kontroli uma" što je bilo protivno njezinim savjetima.
Također smatra da će strategije oglašavanja poput ovih imati malo praktičnog utjecaja. "Naravno da nekome možete prikazivati oglase dok spava", no misli da je inkubacija snova vrlo neisplativa u usporedbi s tradicionalnim reklamnim kampanjama..
Međutim, za takav se svijet vrijedi pripremiti, kaže Dennis Hirsch, profesor prava i stručnjak za privatnost na državnom sveučilištu Ohio u državi Columbus. On kaže kako američki Zakon već sada zabranjuje "nepravedne ili varljive" poslovne postupke, koji se već vjerojatno primjenjuje na upotrebu pametnih zvučnika za oglašavanje u snu. Dodaje da se američki zakon razvija prema tome da zabranjuje subliminalne poruke.