Tehnološke kompanije uvele su nas odavno u novi svijet, kojeg smo tek posljednjih godina svjesniji. Pod time se misli na narušenu nam privatnost u vidu prikupljanja informacija koje ostavljamo korištenjem raznih proizvoda i usluga, željeli to ili ne.
- Provjerite što Google zna o vama: Evo kako to obrisati i spriječiti Google da vas prati
- Provjerite što sve Facebook zna o vama: Evo kako 'skinuti' svoje podatke s Facebooka
Reći će neki da je to cijena tih "besplatnih" proizvoda i usluga, no sve su glasniji oni koji tvrde da ipak neke granice moraju postojati. Stoga, sad kompanije koje određuju tehnološke trendove ili se koriste tehnološkim rješenjima, pristupaju korisnicima na lukaviji način.
Prije no krenu s "konzumiranjem" njihovih proizvoda ili usluga, traže ih dopuštenje za to. Naravno, to dopuštenje popraćeno je gomilom teksta, najčešće nerazumljivog laicima, pa automatski ljudi kliknu na "prihvaćam" ili "dopusti", što naširoko otvara pristup našoj privatnosti.
Problem je što s tim prikupljenim informacijama kompanije barataju na ne baš najjasnije objašnjen način, tako da su se morale uključiti brojne vladine i nevladine institucije kako bi nadgledale takve aktivnosti. Uostalom, Europska unija uvela je Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR) kako bi zaštitila korisnike bar donekle.
A da i sami budete svjesniji tko točno prikuplja najviše podataka o vama, donosimo listu koju možete u detalje analizirati klikom na SLJEDEĆA.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
SNAPCHAT
Hit društvena mreža za tinejdžere proslavila se činjenicom da nudi postavljanje sadržaja koji sam nestaje za vrijeme koje korisnik postavi. No, nije isto i s podacima koje korisnik ostavlja Snapchatu. A tih korisnika je mjesečno oko 180 milijuna, tako da je količina podataka iznimna. Kontakti, e-mail adrese, lokacija, fotografije, mikrofon uređaja... samo su neki od izvora informacija o korisniku. Također, otkako je Snap Map uveden, u realnom vremenu Snapchatu se otkriva točna lokacija korisnika, osim ako oni to sami ručno ne isključe.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
FITBIT
Kompanija koja se proslavila pametnim narukvicama za fitness i rekreaciju proširila je svoju ponudu i na pametne satove, što znači da s obzirom na desetke milijuna korisnika diljem svijeta dobiva više informacija no što bi netko pomislio. I to uz mnogo manje ulaganja i daleko manju infrastrukturu no većina kompanija s ove liste. Dakle, FitBit bilježi navike korisnika u smislu tjelovježbe, dobiva podatke o lokaciji na kojoj se nalaze, podatke o kontaktima u imeniku, na Facebooku, Gmailu, zna kako i kad spavamo, gdje provodimo najviše vremena, prati otkucaje srca korisnika, broj koraka koji prelaze u danu...
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
DELTA AIRLINES
Ova aviokompanija se dosjetila uslugom SkyPro doći do vrijednih podataka svojih korisnika, koje potom uspijeva iskoristiti za bolji marketinški plasman, ali i personaliziranu "obraćanje" svakom od korisnika. Dakle, aplikacijom SkyPro prikuplja podatke o letovima, a čak se obraća korisnicima informacijama o letovima pa bilježi njihovu reakciju na te informacije. Primjerice, ukoliko let kasni, aplikacija bilježi reakciju ili povijest letova korisnika s Delta Airlines pa dobije nagradne milje ili ručak u zrakoplovu, sve da bi se osjećali zadovoljnije. Ukratko, dok aplikacija radi u pozadini, doznat će o korisniku više nego što on misli ili želi.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
SPOTIFY
Najpopularnija glazbena streaming usluga na svijetu broji oko 220 milijuna korisnika mjesečno, od čega oko 120 milijuna njih plaća pretplatu. I svi oni ostavljaju podatke Spotifyju. Ponajprije o tome što vole slušati, a to je bitno jer uz te preferencije Spotify zna koliko korisnik ima godina, kojeg je spola, otkud je i nerijetko ima uvid u obrazovanje korisnika. Samim time može proslijediti podatke za određenu cijenu ili ih sam koristiti za targetiranje oglasa. Primjerice, uz silnu količinu podataka može se zaključiti što određena dobna skupina preferira, kao i što preferiraju muškarci, žene, visoko i slabije obrazovani, oni iz Švedske ili oni iz Velike Britanije...
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
NETFLIX
Ono što je Spotify za glazbu, to je Netflix za video sadržaj. Kroz navike korisnika uči o njima mnogo više nego što bismo pomislili, a potom to lako plasira dalje za svoju korist. S obzirom da diljem svijeta Netflix broji oko 150 milijuna pretplatnika na mjesečnoj razini u oko 200 zemalja svijeta. A krenuo je kao "videoteka", pretplatnicima bi slao filmove ili serije na VHS-u ili DVD-u, da bi potom postao digitalni div.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
UBER
Svakog dana Uberove usluge prijevoza diljem svijeta koristi oko 20 milijuna ljudi, a njih još pet do deset milijuna koristi i druge usluge. Jer, osim prijevoza, Uber nudi i usluge dostave hrane, a u nekim dijelovima svijeta i javnog prijevoza. A s ozirom na partnerstva s Barclays bankom i Visom, ima uvid u transakcije korisnika. Kao i njihove navike kad je riječ o hrani. I uvijek zna našu lokaciju, prikuplja brojeve kartica, telefona, bilježi gdje nam je kućna, a gdje adresa na kojoj radimo ili se obrazujemo, ima uvid u kontakte u imeniku, na Facebooku, Gmailu...
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
IBM
Iako nije u široj uporabi, pod čime se misli na komercijalni dio tržišta, IBM je izrazito prisutan na poslovnom tržištu kroz bogatu ponudu, od clouda, podatkovnih centara do umjetne inteligencije. Uz to je nedavno preuzeo Red Hat za 34 milijarde dolara, što ga čini još moćnijim.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
Društvena mreža koja je svoj vrhunac od oko 315 milijuna korisnika aktivnih na mjesečnoj razini dosegnula još 2012. godine, zna jako puno o svakom od njih. Sve što ste sami naveli kroz osobne podatke, naravno, zna. Ali i mnogo više. Novinar The Guardiana koristio je Twitter svakodnevno kroz četiri godine pa zatražio tu kompaniju da mu dostavi sve što zna o njemu i zaprimio dokument od 800 stranica! Pritom je pronašao čak i povijest surfanja, otvaranja drugih aplikacija, sve što je "lajkao" na Facebooku, čak i s kim je razgovarao na chatu!
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
AMAZON
Najbogatija kompanija svijeta ima oko milijardu i pol korisnika diljem svijeta jer nudi usluge e-trgovine, ujedno je video i glazbena platforma, a iznimno su popularni njeni pametni zvučnici i ostali uređaji tog tipa koji primaju pisane i glasovne naredbe. Sve što činimo od trenutka kad prvi put odemo na Amazon, bilježi se - povijest surfanja, lokacija, pretrage, video i glazbeni ukus, novčane transakcije, ima uvid u kontakte u imeniku, na Facebooku, Gmailu... S obzirom da je Amazon Web Services najmoćniji u cloud svijetu, Amazon ima i nevjerojatan izvor primanja informacija o poslovnim korisnicima, ali i cijelim organizacijama.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
MICROSOFT
Ova se bogata i poznata kompanija specijalizirala za praćenje korisnika, kao i narušavanje njihove privatnosti, ali i prava na izbor, dvadesetak godina prije no što se počelo o tome pričati kao povećem problemu u tehnološkom svijetu. Windows je samo jedna platforma kroz koju će Microsoft doznati apsolutno sve o svojim korisnicima, a kao dodatni izvori tu su Xbox, Skype, Azure, po novom i GitHub, Edge, Internet Explorer, Office... Možda nitko o poslovnim korisnicima i njihovim navikama ne zna što zna Microsoft.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
APPLE
Megakompanija koja se specijalizirala u svom zatvorenom ekosustavu za baratanje informacijama svojih korisnika, a njih je oko dvije milijarde diljem svijeta, kad se zbroji kompletna ponuda. I Apple je "posvuda". Računala, pametni telefoni, pametni satovi, pametni uređaji za domove, televizore, tableti, iOS operativni sustav, App Store, Apple Music, iTunes, Apple Pay. Kao i Google, Apple ima uvid u apsolutno sve što možete zamisliti i to jako dobro zna unovčiti.
Tko prikuplja najviše podataka o nama? Kliknite na SLJEDEĆA
Najveća društvena mreža na svijetu "pod sobom" ima i Instagram, WhatsApp, Messenger, Oculus... i više od 2,5 milijarde korisnika na mjesečnoj razini. Ne samo da prikuplja apsolutno sve što može o korisniku, čini i daleko više od toga. Potvrdilo se to prošle godine, kad je u aferi s Cambridge Analyticom otkriveno da je Facebook sam sudjelovao u preprodavanju podataka koji se na njegovoj mreži prikupljaju ili je to dozvoljavao. Gdje god se koristi kod za Facebookov "plugin", nalazi se i mogućnost Facebookova praćenja. Samo Google ostvaruje više prihoda od oglasa no Facebook, što dovoljno govori. A još se planira i uvođenje njegove posebne kriptovalute Libra, što će dodatno proširiti mogućnosti praćenja navika korisnika.
Tko prikuplja najviše podataka o nama?
Ovdje je riječ zapravo o "biću". Google nudi brojne usluge, proizvode i platforme koje imaju više od milijardu korisnika. YouTube, Google Search, Android, Gmail, Maps, Google Assistant, Google Home, Chrome, Nest, Nexus, Google Pay, Go programski jezik... samo su neki od njih i svi brižno prikupljaju podatke korisnika kako bi matična Googleova kompanija Alphabet mogla ostvarivati milijarde američkih dolara od oglašavanja. Konkretnije, unatoč ponudi koju Google ima, 90 posto prihoda na godišnjoj razini donose upravo oglasi. I nema onoga što Google ne zna o nama. Dapače, vjerojatno nam samo ne može čitati misli.