Odličnog dizajna, kvalitetnog interijera, zanimljive motorizacije i odličnih voznih osobina, Mazda CX-3 je jedno od onih vozila koje vam „sjedne“ već pri prvom susretu. Njeni tvorci imaju razloga za zadovoljstvo i očekuju svoje mjesto na tržištu malih SUV-a i crossovera koje sve više raste. U istom trenutku, tržište većih SUV-a, takozvani C-SUV segment, pada. Brojke govore dovoljno. U Europi je 2013. godine segment malih SUV-a činilo 401.515 prodanih vozila dok tržišni analitičari predviđaju da će, ukoliko se rast nastavi ovim tempom, 2017. zabilježiti čak 800 tisuća vozila. Pred pet godina, 2010. segment B-SUV vozila imao je svega 0,8 posto tržišta dok će 2017. imati 5,7. Trenutno na njega otpada 3,7 posto europskog automobilskog tržišta. U Mazdi su tako sa svojim očekivanjima realni, gotovo skromni. Plan im je godišnje prodati 150 tisuća malih crossovera od čega na Starom kontinentu 38 tisuća, znači niti pet posto segmenta. A Mazda CX-3 je nova, svježa i izazvala je veliko zanimanje potencijalnih kupaca pa bi se moglo lako dogoditi da se stvori lista čekanja. Između ostalog i zbog samih proizvodnih kapaciteta. Mazda je ostala „old school“ japanski proizvođač, njeni automobili dolaze isključivo iz pogona u Japanu.
CX-3 je osmišljen za kupce koji vrijeme provode u gradovima a vikende koriste za izlete. Primjetan je novi pristup uspješnom KODO dizajnu, prednja i stražnja polovica automobila izgledaju kao da su dizajnirane neovisno jedna o drugoj i u jednom trenutku spojene u cjelinu. Rezultat toga je snažno dinamična i atraktivna silueta, a kromirani obrub prednje maske, kromirana letvica na pragu i dvije ispušne cijevi straga podižu izgled tako da automobil već vizualno koketira s premium razredom.
Postavljena je na modificiranu platformu modela Mazda2, dijele isti međuosovinski razmak, a kako nam je rečeno na predstavljanju, pri konstruiranju su se vodili s tri ključne odrednice. To su dizajn, zatim već opjevana tehnologija Skyactiv te napredni elementi. Osim skladne vanjštine, moderna i ugodna je iznutra. Kokpit je gotovo pa minimalistički, s vidljivim ekranom MZD Connect sustava. Prednja armatura preuzeta je iz manje „dvojke“, dok više mjesta ima u širinu i visinu, te se bolje sjedi. Više je mjesta i na stražnjoj klupi dok vodoravno djeljivi prtljažnik mjeri 350 litara, odnosno 1260 litara sa spuštenim stražnjim naslonima.
Za pogon se nude dva benzinska i jedan turbodizelski motor u kombinaciji s pogonom na prednje ili sve kotače, što je rijetkost u ovom segmentu. Konkurencija uglavnom nudi pogon samo na prednje kotače. Benzinski motor Skyactiv-G 2.0 je atmosferski, s rekordno velikim kompresijskim omjerom (14.0:1), izravnim ubrizgavanjem goriva, sustavom i-stop i najnovijom laganom verzijom Mazdinog sustava regeneracije energije kočenja i-ELOOP (kod AWD modela). U verziji s prednjim pogonom razvija 120 KS i 204 Nm dok je za pogon na sve kotače nešto osnažen, 150 KS i također 204 Nm. Uz oba motora isporučuje se ručni 6-stupanjski mjenjač dok je automatik, također sa šest stupnjeva, doplata. I mjenjači su posebni, optimizirani u skladu s filozofijom Skyactiv, lagani, kompaktni, također daju svoj obol štednji i smanjenju emisije CO2.
Turbodizelsku ponudu čini motor Skyactiv-D 1.5 s rekordno niskom kompresijom za jednog dizelaša (14.8:1), turbinom s promjenjivom geometrijom te i-stop sustavom s, kako kažu u Mazdi, najbržim pokretanjem na svijetu. Motor razvija 105 KS uz okretni moment od 270 Nm u polju od 1600-2500 okretaja. Uz ovaj motor dostupan je prednji ili AWD pogon, te ručni ili automatski mjenjači sa šest stupnjeva.
U vožnji brdskim cestama u zaleđu Barcelone imali smo priliku isprobati kako motre, tako pogon i dinamičke osobine svih verzija. Dizeli su kod nas najtraženija roba u autosalonima, no ovdje ta verzija na svojoj strani ima samo skromnu potrošnju, po našem putnom računalu oko 4,5 litara. Benzinci su nam trošili 5,8 (verzija FWD sa 120 KS), odnosno 6,4 (AWD sa 150 KS). Pored toga, dizel nas je čak malo razočarao tromosti pri nižim okretajima, dok benzinac radi svileno, ugodno i linearno razvija snagu, što treba zahvaliti velikom obujmu i mnoštvu tehničkih doskočica sabijenih pod zajedničkim nazivnikom Skyactiv.
Automobil je u vožnji ugodan i stabilan, upravljač izravan i s dovoljno povratnih informacija s ceste koju doslovno možete osjetiti pod prstima. Kod AWD modela senzori sustava i-ACTIV AWD vrše mjerenja 200 puta u sekundi, „predviđaju“ moguće proklizavanje kotača i okretni moment raspoređuju prema potrebi.
Od tehnoloških noviteta ovdje nalazimo stvarno dosta toga. Spomenuti ćemo ono najvažnije poput head-up displeja, opcijskih potpuno LED svjetala te i-activsense tehnologije, odnosno cjeloviti sigurnosni paket koji obuhvaća nadzor mrtvog kuta, nadzor nailaska vozila straga bočno (korisno kod isparkiravanja), adaptivna prednja svjetla koja „prate“ zavoj, upozorenje na izlazak iz voznog traka, upozorenje na mogući sudar i radarski tempomat. Pored toga tu je još i sustav automatskog kočenja Smart City Brake. Paketi opreme su nazvani prema već poznatoj Mazdinoj tradiciji, Emotion, Challenge, Attraction, Revolution i Revolution Top, a specifikacija im je gotovo jednaka kao i u Mazdi3. Treba napomenuti kako je sustav MZD-Connect sa 7-inčnim displejem dio serijske opreme već od drugog paketa opreme. Cijene benzinskih modela kreću se od 130.469 kn koliko stoji model sa 120 KS i baznom (ali ne i siromašnom) opremom, dok dizeli kreću od 159.519 kuna naviše, koliko stoji model s opremom Challenge. Plan prodaje u Hrvatskoj za ovu godinu je oko 170 vozila.