Oni su Vatreni od sredine 90-ih i Europskog prvenstva u Engleskoj, kada je izraz Vatreni u nogometnoj euforiji ušetao u riječnik novinara, a ubrzo ga je zavoljela cijela nacija.
Ali Vatreni imaju vlasnika. Naziv je osmislio Samoborac, umirovljeni profesor hrvatskog jezika. Radio je u reklamnoj industriji pa ga je jedna pivovara angažirala da im osmisli slogan.
"Da bi htjeli navijačko ime za nogmetnu vrstu i ja sam sjedio i razmišljao i čak sam imao na popisu kockasti, ali sam rekao - pa nisu ljudi kockasti tako da su ostali vatreni."
Prije nego što je pivovara potvrdila taj naziv, Josip ga je testirao u kafiću među navijačima.
"Vatreni su dobili najviše pluseva."
Ali gospodinu Josipu nije se svidjelo što su se Vatreni počeli komercijalizirati. Zaštitio je ime u zavodu za intelektualno vlasništvo i tu počinje 20-godišnja pravosudna zavrzlama.
No prije nekoliko godina Josip je sva prava prenio na HNS.
"Dogovorili smo se Vatreni su moji, a to je ono što nitko ne zna Vatreni su moji, sad ih neka koristi svi kako tko hoće."
A koriste ga i obožavaju svi.
Najbolji hrvatski brand su crveno-bijeli dresovi i prepoznatljivi kvadratići, ali protiv Danske u njima nismo mogli igrati.
"Zaista je šteta sto nemamo ništa što aludira na hrvatski kvadrat. To nas zaista čini prepoznatljivama u svijetu imamo jedan suvereni vizualni identitet", komentira Davor Bruketa, kretaivni direktor i suvlasnik reklamne agencije
Identitet i brand koji donose i zaradu.
Materijalno se nije obogatio tvorac imena Vatreni. Ostaju mu priznanja i tone sudskih papira te brojni "vatreni" novinski članci, video kazete, knjige i časopisi koje čuva.
"Jesam, ponosan sam jer je ime dobro. mora biti zvučno, mora biti kratko, pozitivno i afirmativno", kaže Josip Prudeus, profesor hrvatskog jezika.
I taj naziv i nogometaše zavoljela je cijela nacija. Čeka ih okršaj s Zbornajom komandom.