Imao bi 62 godine / Ayrton Senna: I dan danas nemoguće ga je zaboraviti

Image
Foto: Profimedia

Ayrton Senna možda je najveći vozač u povijesti Formule 1. Ovog bi tjedna napunio 62 godine, a zauvijek ćemo pamtiti njegov lik i njegove nevjerojatne vožnje.

27.3.2022.
10:00
Profimedia
VOYO logo

Ayrton Senna bi 21. ožujka 2022. slavio svoj 62. rođendan. Sudbina je, ipak, imala drugačiji plan za Brazilca. Njegov život tragično je došao kraju 1. svibnja 1994. godine na VN Nagradi San Marina, kada je izletio u sedmom krugu utrke dok je vodio u zavoju Tamburello. 

Formula 1 toga je dana izgubila jako puno, poginuo je možda najbolji svih vremena. Teško je uspoređivati vozače kroz različite ere. Oni najstariji reći će kako nitko nije dorastao Juan Manuelu Fangiju. Jim Clark bio je istinski pionir sporta, a poginuo je na sličan način kao Senna - u vožnji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U 1970-im pojavio se Niki Lauda, kojeg nitko i ništa nije moglo zaustaviti. Zatim je stigao i Alain Prost, koji je sa Sennom imao najveće rivalstvo u povijesti sporta. Samo o njima dvojici može se pisati tekst za tekstom.

Senna je imao ono nešto što nijedan drugi vozač imao. Teško je reći odvaja li ga od ostalih njegova kirurška preciznost, luđačko gaženje kočnica, neumorni karakter ili nešto četvrto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Karijeru je završio s 41 pobjedom, 80 postolja i 65 pole pozicije, što je bio rekord Formule 1 sve do 2006. kada je Michael Schumacher dodao još jedan rekord u svoju kolekciju. Senna je pobijedio 35 od 41 utrke i osvojio tri naslova prvaka u McLarenu, što ga čini najuspješnijim vozačem u povijesti te momčadi. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zid se pomaknuo

Brojne legendarne priče i dan danas pričaju se o Senni. Jedna od njih je s Velike Nagrade Dallasa 1984., kada je Senna završio u zidu. Vozeći za Toleman, Brazilac se morao umiroviti iz utrke u 47 krugu s četvrtog mjesta nakon što je završio u zidu. On je kroz taj zavoj prolazio s maksimalnim rizikom, gotovo dirajući zid. 

Sve naravno, kako bi bio brži od ostalih. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, činilo se da je Senna pogriješio, a morao je odustati iz utrke. Senna je nakon odustajanja rekao momčadi da nije moguće da je pogriješio i da se zid - pomaknuo.

"U Dallasu se zabio u zid i slomio kotač. Na sastanku nam je rekao: 'Ne znam kako sam udario taj zid, sigurno se pomaknuo'. Bilo kojem drugom vozaču bi rekli da je smiješan, ali njega je to toliko mučilo da smo otišli pogledati zid," rekao je Sennin inženjer utrke Pat Symonds.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tragovi guma pokazali su da se netko zabio u jedan od onih ogromnih blokova i time ga malo pomaknuo. Postavljao je [Senna] svoj bolid nekoliko milimetara od tog zida, a kada se dio pomaknuo on se zabio u njega. Tada sam pomislio da je ovaj lik više od svega što sam ikada prije vidio."

Spasio život F1 vozaču

Jedna od gesti koja je pokazala kakav je čovjek Senna bio dogodila se na Velikoj Nagradi Belgije 1992. godine. Erika Comasa zadesila je teška nesreća na Blanchimontu i izgubio je svijest.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njegov bolid bolid smrskao se u djelove, a prvi do njega stigao je upravo Senna. Dok je Comas bio u nesvijesti, njegova noga ostala je nepomično stajati na papučici gasa. Time je njegovim bolidom i dalje strujalo gorivo, s čime se povećavao rizik od eksplozije.

Senna je dotrčao do njegovog bolida dok su ostali vozači prolazili pored olupine i ugasio je motor na Comasovom bolidu, a također je i pripazio da se njegov suparnik ne uguši dok su čekali redare.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Comas se nadao kako će se sudbina ponoviti za dvije godine, kada je Senna bio taj koji je završio u olupinama bolida. On je zaustavio svoj bolid u Tamburellu, posljednjem zavoju kojem je Senna vozio u životu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kada sam došao do Tamburella medicinski helikopter, hitna pomoć, vatrogasci, Ayrtonov bolid - sve je bilo tamo," rekao je Comas. 

"Vidio sam da je Ayrton već bio na nosilima, tako da sam zaustavio moj bolid. Bio sam na sredini staze nekoliko metara od drame. Osjećao sam se kao da je atomska bomba eksplodirala na Tamburellu. Bila je istinski teška atmosfera i znao sam da je jako loše bez da sam znao ikakve detalje."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Spasio mi je život i došao sam prekasno. Nisam doktor, u bilo kojem slučaju. Bio je u gorem stanju nego što sam bio ja. Njegova nesreća je drukčija od moje, ali naći se pored njega tako bespomoćan je tako grozno iskustvo da nakon deset godina tek sada mogu pričati o tome."

Ta utrka u Donningtonu...

Sennin nastup na Velikoj Nagradi Europe 1993. možda je njegova najbolja vožnja u karijeri. Konkurencija je velika, ali teško je i u povijesti F1 naći bolju utrku nekog vozača. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve je počelo u prvom krugu utrke. Vozači Williamsa, koji je u to vrijeme bio najdominantnija ekipa Formule 1, kvalificirali su se na prva dva mjesta s Prostom i Damonom Hillom. Michael Schumacher bio je treći, dok se na četvrtom mjestu našao Senna ispred Wendlingera. 

Na startu je utrke legendarni Schumi 'blokirao' Sennu i obojica su izgubili vrijeme u usporedbi na Wendlingera, koji se probio na treće mjesto. Senna je već u trećem zavoju prestigao Schumachera, a onda se uputio prema austrijskom vozaču. Ubrzo je Senna prestigao i drugoplasiranog Damona Hilla. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U posljednjem zavoju staze, Melbourne harpini Senna je prestigao i Prosta i tako u prvom krugu utrke pao s četvrtog na peto mjesto, a s petog mjesta stigao do prvog. U utrci su vladali promijenjivi uvjetu. Prvo su vozači krenuli na gumama za kišne uvjete, pa išli po gume za suho. Ubrzo se kiša vratila i vozači su se vratili na kišnje gume. Na stazi je ostao Schumacher, koji je preuzeo vodstvo. 

Ipak, Nijemac je odustao iz utrke u 23 krugu nakon što se izvrtio jer je bio na krivim gumama. Senna je imao problem pri zaustavljanju u boksu i izgubio je pritom 20 sekundi. Prost je vodio ispred Brazilca, Hilla i Barrichella. Ponovno je počelo kišiti,a Prost i Hill otišli su u boks na kišne gume. Međutim, Senna je odlučio ostati na stazi, a s tom odlukom debelo je profitirao jer se staza opet krenula sušiti. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Senna je i u 57 krugu utrke postavio najbrži krug i rekord staze. Naime, Brazilac je namjerno prošao kroz boks bez da je obavio promjenu guma. U boksu tada nije bilo ograničenja brzine kao danas, tako da je Senna bio slobodan samo projuriti pit-laneom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Znao sam da je brže na taj način, učinio sam to kao eksperiment," rekao je Senna i dodao: "Kada su mi rekli da je to bio najbrži krug utrke, odgovorio sam: 'Okej, ako me Prost prođe prestići ću ga kroz boks', i to je bilo to..."

Ayrton Senna ostavio je neizbrisiv trag na i izvan staza Formule 1. Njegove će vožnje i lik biti zauvijek urezane u pamćenje ljubiteljima sporta. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC17
Gledaj uživo 1.lipnja
VOYO logo