Usklađenost (compliance) je proces kojim se planiraju, organiziraju, kontroliraju i vode aktivnosti koje osiguravaju poštivanje zakona i drugih pozitivnih propisa, internih pravila te povrh svega, vrijednosti koje kompanija njeguje. Najjednostavnije rečeno, cilj ovog složenog procesa je otklanjanje različitih poslovnih rizika, poput rizika od izricanja mogućih mjera i kazni, financijskih gubitaka ili negativnog utjecaja na reputaciju kompanije.
„Ova vrsta usklađenosti prioritet je u našem poslovanju i oko toga nema pregovaranja. Ponosna sam što sam dio dobro uhodanog pravnog tima South East Market tržišta (Adriatic zemlje, Bugarska, Rumunjska) i globalne mreže pravnika kompanije Nestlé. Zahvaljujući tome, dostupan mi je neiscrpan izvor znanja, informacija, međunarodnih praksi i treninga čiji je prvenstveni cilj povezivanje poslovanja i prava. S druge strane, s članovima tima izvrsno surađujem te si pomažemo u kreiranju aktivnosti i pružanju treninga organizaciji, kako bismo najbolje upoznali naše ljude sa zahtjevima regionalne i lokalne regulative i najboljim praksama kompanije, i to na način prilagođen njihovim poslovnim potrebama. To znači da naši pravnici više ne obavljaju samo poslove slične onima otprije 10, 20 i više godina već su, zapravo, biznis partneri koji usmjeravaju naše ljude da posluju u skladu sa zakonom, standardima kompanije Nestlé i pravilima te opremljeni zdravim razumom postupaju u svakom trenutku ispravno”, kaže Dragana Hadžiosmanović, voditeljica pravnih poslova za zemlje Adriatic Northa i predstavnica za intelektualno vlasništvo SEM regije.
Nema većih parnica i pravnih postupaka
U kompaniji Nestlé svi zaposlenici obavezni su poštivati zahtjeve usklađenosti, bez izuzetka, a Legal&Compliance funkcija ima svoju predstavnicu u najvišem menadžmentu kompanije. Jedna od osnovnih uloga L&C funkcije je konstantno održavanje „higijene“ kompanije putem savjetovanja i treninga o najvažnijim principima propisanim u jednom od osnovnih Nestlé dokumenata – Code of Business Conduct, odnosno Kodeksu poslovnog ponašanja.
Nestlé u SEM regiji nije izložen većim parnicama niti pravnim postupcima. Rezultat je to ulaganja u edukaciju i savjetovanje u okviru kompanije, kao i toga što je L&C sektor dio procesa donošenja odluka i kreiranja poslovnih strategija. Svaka poslovna strategija, način rada ili model prodaje mora se validirati kroz prizmu zahtjeva usklađenosti, uz provjeru svih aspekata relevantnih za konkretnu situaciju.
Zaposlenici izvrsno prihvaćaju pravila usklađenosti
Legal i Compliance funkcija je osnova naše korporativne kulture te sastavni dio Nestlé svakodnevice. Počevši od dolaska u kompaniju, kad novozaposleni u prva tri mjeseca prolaze obavezne online treninge, a zatim i treninge uživo. Neki od treninga, primjerice, tiču se zaštite prava konkurencije, zabrane aktivnosti koje bi mogle upućivati na mito i korupciju te zaštite privatnosti osobnih podataka. Na svakom od njih pruža se osvrt na regulativu, pravila kompanije Nestlé te značaj ispravnog postupanja u rizičnim situacijama kao i važnost prijave svake „neusklađenosti“ kao npr. sukoba interesa, kao i zabrane korupcije i davanja i/ili primanja mita.
„Trudimo se ovu temu što bolje približiti našim zaposlenicima i kroz mnoge aktivnosti, primjere i praktične situacije učiniti je razumljivom. Na razini SEM tržišta organizirali smo Compliance tjedan gdje smo na neposredan i zabavan način (razgovorom sa zaposlenima, kvizom) osvježili znanje zaposlenika u pogledu očekivanja kompanije i njihove osobne odgovornosti te podsjetili na visoku kulturu usklađenosti naše kompanije. U našim aktivnostima oslanjamo se i na globalni Compliance program, i globalno ili lokalno razvijene mehanizme kontrole i prijave. Sve navedeno ima velik utjecaj na kvalitetu poslovanja, a u konačnici i na predanost kompanije Nestlé da zasluži i održava povjerenje naših potrošača“, objašnjava Hadžiosmanović.
Budućnosti usklađenosti poslovanja i prava nema bez adekvatne edukacije svih
Budućnost Compliance sustava tek dolazi, pogotovo u svjetlu nadolazećih ESG zahtjeva, no u kompaniji Nestlé ovaj način poslovanja već dugo svakodnevica i obaveza. Usklađenost poslovanja u poslovnom sektoru je posebno važna jer ima utjecaj i na nacionalni pravni sustav. Što se tiče daljnjeg razvoja i usavršavanja sustava usklađenosti unutar kompanije Nestlé, Dragana Hadžiosmanović zaključuje: „Iz dosadašnjeg rada naučili smo da su brza reakcija na eksterne okolnosti, ad hoc savjetovanje biznisa te edukacija zaposlenih najvažniji, jer svatko od nas je odgovoran za ispravno postupanje, a upravo to je glavni prostor za konstantnu nadogradnju. Svjedoci smo i stalnih promjena ekonomske klime, regulative, razvoja tržišta, kao i načina poslovanja. Upravo zato je važno neprestano nadograđivati znanje, prilagođavati poslovanje i primjenjivati postavljene principe“.
Integritet i multifunkcionalnost kao najbolji alati na putu prema održivosti
„Naglasila bih i prevenciju kao osobito važnu u našem poslovanju - što podrazumijeva pripremu i prilagodbu procesa i dokumenata/ugovora unaprijed, a u skladu s aktualnim tendencijama održive ekonomije i prava. Na taj način smanjuje se pritisak, stres i eventualne posljedice za kompaniju, jednom kad određeni zahtjev postane i formalna obaveza. Kao primjer mogu navesti uvođenje seta alata u pravnom segmentu - čiji je sastavni dio i klauzula o dužnoj pažnji u pogledu ljudskih prava i održivosti – u sve naše tzv. Above market ugovore sa dobavljačima. Takav ugovorni alat doprinosi Nestlé naporima da integrira intenzivniju zaštitu ljudskih prava i okoliša kroz svoj opskrbni lanac, a što će svakako biti i jedan od zahtjeva globalnih legislativa odnosno već jest u zemljama EU (Direktiva o korporativnom izvješćivanju o održivosti). Iste alate nastojimo konzistentno uvoditi i na lokalna tržišta naravno usklađeno sa lokalnim zakonodavstvom.“
„Velika je prednost rada u Nestlé-u ogromna količina znanja, iskustva te sinergija različitosti. Primjerice trenutno na razini našeg tržišta (SEM) imamo oformljenu dediciranu multifunkcionalnu radnu grupu posvećenu isključivo temi “održivosti” (sustainability). Kroz tu radnu grupu razmatramo i procjenjujemo tvrdnje, ideje i zahtjeve marketinških i brend timova, kada je u pitanju konkretna komunikacija (najčešće tzv. claimovi) prema potrošačima vezano za naše napore prema održivijem poslovanju. Na taj način svaka funkcija iz svojeg polja ekspertize na vrlo strukturiran način i primjenom visokih kriterija daje mišljenje i procjenu opravdanosti, rizika, točnosti tvrdnji iz područja održivosti, smanjenja plastike, utjecaja na okoliš i slično."
Time značajno doprinosimo integritetu kompanije i povjerenju koje potrošači imaju u naše brendove, ali svakako i umanjujemo rizike vrlo pogubne tzv. greenwashing prakse.