Međunarodni projekt Filmske mutacije: festival nevidljivog filma pokrenut je 2007. u Zagrebu u suradnji s utjecajim filmolozima i filmskim kustosima iz različitih zemalja: Jonathanom Rosenbaumom (Chicago), Nicole Brenez (Pariz), Alexanderom Horwathom (Beč), Adrianom Martinom (Melbourne), Kentom Jonesom (New York) i Raymondom Bellourom (Pariz).
Festival je nadahnut njihovim epistolarnim esejima o filmu, koja su objavljena u knjizi Filmske mutacije: promjenjivo lice svjetske filmofilije, zajedno s tekstovima i istraživanjima koja su potaknula.
Treće izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma seli na novu lokaciju u Muzej suvremene umjetnosti, koji će svoja vrata otvoriti dan prije festivala.
Program će se odvijati od 12. do 18. prosinca, a naslovljen je Instalacije za kino, prema terminu kojim vizualni umjetnik i redatelj James Benning naziva svoje filmove kada se prikazuju na velikom platnu, u kinu.
Tim obratom, povratkom u kino, priključujemo se raspravama o prikazivanju filma i pokretnih slika u prostorima suvremene umjetnosti iz perspektive filmskog kustoskog mišljenja kao mutacije filmologije.
Filmove za središnji program festivala pod naslovom Radne slikeHaruna Farockija, odabrao je Volker Pantenburg, njemački filmski teoretičar filma u kontekstu suvremene umjetnosti, koji će zajedno s Harunom Farockijem, slavnim autorom “novog njemačkog filma” i inovatorom filmskog mišljenja, biti jedan od gostiju festivala.
Ukupno dvanaest filmova i dvije instalacije, raspoređeni u osam termina, pružit će uvid u neke pojmove iz Farockijeva arhiva vizualnih koncepata, temeljeći se na njegovom radu s već postojećim filmskim matrijalima, na found footage filmovima.
Dio programa Radne slike bit će posvećen utjecajnim filmovima nadzornih snimaka redatelja Michaela Kliera i Heinera Mühlenbrocka te višestrukim vezama u radu Haruna Farockija i Jean-Luc Godarda.
Na temu rada sa slikama i rada samih slika održat će se dva predavanja: Pantenburgovo pod naslovom Film kao teorija. Istraživanje slike s Harunom Farockijem i Jean-Luc Godardom, i Farockijevo predavanje Ozbiljne igre, prezentacija njegova najnovijeg projekta o američkom superiornom radu sa slikama računalne animacije za pripremu vojnika u Iraku i Afganistanu te u terapijske, postraumatske svrhe.
Kustosica drugog, povezanog programskog bloka Vizualni pamflet: prekretnice i aktualnosti francuska je filmologinja Nicole Brenez jedna od autorica izvornih pisama koja su nadahnula Mutacije.
Treći, srodni programski blok o socijalnoj koreografiji Found bodies – Nađena tijela odabrala je umjetnička voditeljica festivala Tanja Vrvilo u sklopu istraživanja projekta East-Dance-Academy: What to affirm? What to perform? koji afirmira situacije i načine pojavljivanja koreografskog mišljenja u neinstitucionalnom okružju plesa, performansa, eksperimentalnog filma u Istočnoj Europi.
Festival se pridružuje širokoj filmološkoj zajednici i posvećuje ovogodišnje Mutacije prijateljima filmskim kritičarima, kustosima, pedagozima Niki Bohinc i Alexisu Tiosecu, koji su 1. rujna ove godine ubijeni u Manili.
S programom filmova Lava Diaza, kao i s raspravom o neophodnosti filmske odgovornosti, aktualnosti i solidarnosti, Mutacije se povezuju s Festivalom o ljudskim pravima na kojem će se prikazati Leptiri nemaju sjećanja.