OGROMNO POSTIGNUĆE / Znanstvenici na tragu otkrića liječenja karcinoma: Ključ leži u misterioznoj ulozi epigenetike?

Foto: Shutterstock

Testiranjem genetskih i epigenetskih promjena mogli bismo, potencijalno, mnogo preciznije predvidjeti koji tretmani će najbolje funkcionirati za liječenje raka određene osobe

28.10.2022.
Shutterstock

Znanstvenici su otkrili nešto više o misterioznoj ulozi epigenetike, proučavanja načina na koji se geni mijenjaju, a sve to zbog kontrole načina na koji se rak razvija.

Kada većina ljudi pomisli na genetiku, misli na strukturne promjene u DNK kodu koje se prenose generacijama. Kao rezultat toga, veliki fokus je bio na tome kako ove genske mutacije potiču rast raka. Ali, posljednjih godina, znanstvenici su otkrili još jedan fenomen koji nije baš tako jednostavan, nazvan epigenetika.

Epigenetika je studija o tome kako ponašanje i okruženje pojedinca mogu izazvati promjene koje utječu na način na koji njihovi geni funkcioniraju. Vaša epigenetika se mijenja kako starite i kao odgovor na to gdje živite i kako živite, piše Telegraf. Epigenetika ne mijenja DNK kod, ali može kontrolirati pristup genima i sve više se smatra da igra važnu ulogu u razvoju raka.

Profesir Trevor Graham, direktor Centra za evoluciju i rak na Institutu za istraživanje raka u Londonu rekao je:

"Otkrili smo dodatni nivo kontrole ponašanja karcinoma, nešto što uspoređujemo s "tamnom materijom" raka. To sutra neće promijeniti kliničku njegu, ali bi moglo biti put za razvoj novih terapija", rekao je profesor za BBC.

NAKON TEŠKE BITKE /

Zvijezdi Borussije prije tri mjeseca dijagnosticiran rak, sada se vratio treninzima, ali u bivšem klubu

NAKON TEŠKE BITKE /

Put za razvoj novih terapija

Genetsko testiranje na mutacije raka, kao što je BRCA koje povećava rizik od raka dojke, na primjer, nudi samo dio slike o nečijem raku.

"Testiranjem genetskih i epigenetskih promjena mogli bismo, potencijalno, mnogo preciznije predvidjeti koji tretmani će najbolje funkcionirati za rak određene osobe", rekao je Graham.

Nalazi su objavljeni u dva rada u časopisu Nature, prvi je analizirao više od 1300 uzoraka iz 30 karcinoma crijeva, pokazujući da su epigenetske promjene bile česte u ćelijama raka i pomogle im da rastu više od drugih ćelija. Drugi rad je razmatrao mnogo uzoraka uzetih iz različitih dijelova istog tumora. Otkriveno je da način na koji se razvijaju ćelije raka često reguliraju faktori koji nisu DNK mutacije.

Istraživači kažu da njihovi nalazi ne mogu dokazati da epigenetske promjene direktno dovode do promjena u ponašanju karcinoma i da je potrebno više posla da se pokaže da se to događa.