Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Hormoni vam divljaju? Ovo su mogući razlozi

O hormonima možemo razmišljati i kao o glazbenim instrumentima u orkestru. Svaki ima svoju ulogu u stvaranju savršenog koncerta – sve dok jednom neki ne odsvira krivu notu i poremeti cijelu melodiju.

Primjerice žene koje se unatoč kvalitetnim dijetama ne mogu riješiti viška kilograma, imaju suhu kožu, krhku kosu i manjak energije (već nakon jutarnje kave), moraju testirati razine hormona štitnjače jer su im vjerojatno preniske. Uz odgovarajuće lijekove, koža i snaga pacijenta se može poboljšati.

Nitko ne bi trebao pasivno podnositi hormonalne probleme. Neki zahtijevaju liječničku pomoć, dok se drugi mogu riješiti promjenom životnog stila. No, gotovo svi se mogu liječiti.

Pogledajte vodič za neke od najčešćih znakova hormonske neravnoteže i što učiniti kako biste vratili sklad

Estrogen

Ako ste pretili, može doći do povišene razine estrogena jer masne stanice proizvode hormon. Dakle, dodatna težina može dovesti do viška estrogena u tijelu. To može biti ozbiljan problem jer višak estrogena može dovesti do raka dojke i maternice. S druge strane, tijekom menopauze sve žene dožive prirodni pad razine estrogena, uz nuspojave koje se kreću od valunga i glavobolja do bolova u zglobovima.

Što možete učiniti
Skinite višak kilograma! Vježbanje i promjena prehrane su bitni. Gubitak suvišne težine može poboljšati ravnotežu estrogena i smanjiti rizik od raka. Debele ili pretile žene koje u postmenopauzi izgube samo pet posto težine, mogu smanjiti rizik od raka dojke za 50 posto. Žene s previše estrogena trebaju izbjegavati namirnice koje su bogate fitoestrogenom (biljnim spojevima koji oponašaju hormon), kao što je soja.

Testosteron

U godinama koje prethode menopauzi, žene mogu patiti od smanjenja testosterona. Naime, jajnici i nadbubrežne žlijezde tada mogu usporiti proizvodnju spolnih hormona. To može objasniti zašto mnoge žene dožive pad libida. Višak testosterona, međutim, može biti rezultat stanja koje se naziva sindrom policističnih jajnika (PCOS). Mogući simptomi su neredovite menstruacije, muška ćelavost, produbljivanje glasa i višak dlačica.

Što možete učiniti
Ako ste zabrinuti zbog niskog libida, pokušajte unositi hranu bogatu cinkom, poput kamenica i sjemenki sezama. Liječnik vam može preporučiti uzimanje kontracepcijskih tableta koje sadrže sintetičke hormone koji smanjuju proizvodnju testosterona. Također je važno izbjegavati rafinirane šećere i druge ugljikohidrate (inzulinska rezistencija povezuje se s proizvodnjom testosterona) i jesti više vlakana (što neutralizira skok šećera u krvi i potiče izlučivanje viška šećera iz tijela).

Melatonin

Niska razina melatonina, hormona odgovornog za održavanje cirkadijalnog ritma u tijelu, povezana je sa slabom kvalitetom sna i depresijom. Naše tijelo s godinama može proizvesti manje melatonina, što bi moglo objasniti zašto starije osobe imaju više problema sa spavanjem od djece.

Što možete učiniti
Pitajte liječnika je li mudro unositi dodatak od 0,5 miligrama melatonina jedan do dva sata prije spavanja. Ili biste mogli piti melatoninom bogat sok od višnje. Ispitanike koji su pili dvije čaše dnevno prestala je mučiti nesanica.

Grelin i leptin

Želudac vam krči? To možete zahvaliti grelinu. Proizvodi ga želudac, a cilj je signalizirati mozgu da ste gladni. Nakon što jedete izlučuje se leptin, koji obavještava mozak da ste puni. Ako ta dva hormona nisu sinkronizirana, možete izgubiti sposobnost prepoznati kad je vaše tijelo sito, pa se možete lakše prejesti.

Što možete učiniti
Pokušajte se dobro naspavati. Studija provedena na Sveučilištu Stanford otkrila je da se kod onih koji spavaju tek pet sati noću, za razliku od osam, podiže razina grelina za gotovo 15 posto, a smanjuje razina leptina za 15,5 posto. To je izravno povezano s povećanom tjelesnom težinom. Druga su istraživanja pokazala da tjelovježba i manje stresa mogu pomoći zadržati normalne razine grelina.

Hormoni štitnjače

Hormoni štitnjače reguliraju koliko brzo sagorijevate kalorije. Jedna od 10 žena ne proizvodi ih dovoljno, a to stanje se naziva hipotireoza. Ono može dovesti do debljanja, depresije i umora. Na drugom kraju spektra je hipertireoza, kod koje štitnjača proizvodi previše hormona, što uzrokuje simptome kao što su tjeskoba, ubrzan rad srca, pretjerano znojenje, pa čak i proljev.

Što možete učiniti
Ako imate hipotireozu, dnevna doza hormona štitnjače u tableti može pomoći u ispravljanju neravnoteže. Također jedite i više luka. Ovo povrće sadrži kampferol, spoj koji može potaknuti proizvodnju hormona. Ako imate preaktivnu štitnjaču, liječnik vam može propisati jedan od nekoliko tretmana, od radioaktivnog joda do kirurškog odstranjivanja žlijezde. Većina pacijenata dobro reagira nakon što dobije odgovarajuću terapiju.

Aldosteron

Aldosteron regulira omjer natrija i vode. No, stanje koje se zove renalna arterijska stenoza – sužavanje krvnih žila koje opskrbljuju bubrege – može potaknuti otpuštanje hormona.

Što možete učiniti
Način života koji čuva krvne žile dobar je i za bubrege. Smanjite unos soli, unosite manje masnoće, vježbajte i ne pušite.

Kortizol

Kad ste pod stresom, dolazi do skoka kortizola i to je poželjno na kratke staze. No, zbog kroničnog stresa kortizol može biti konstantno povećan, što je opasno stanje jer hormoni mogu oslabjeti imunološki sustav i dovesti do nakupljanja sala oko trbuha.

Što možete učiniti
Zatvorite oči i duboko dišite dvije do tri minute s jednom rukom na grudima, a drugom na trbuhu. Trbuh se diže i spušta. Kad se tako smirite, razina kortizola trebala bi pasti na normalnu.

Tvornice hormona

Tijelo je fino podešen endokrini sustav.

1. Epifiza

Epifiza je uvučena između dviju polutki mozga. Znanstvenicima je još uvijek misterij, iako danas znamo dosta o njoj, primjerice da proizvodi melatonin.

2. Hipofiza

Ovaj organ veličine graška oslobađa hormone koji potiču druge žlijezde.

3. Štitnjača

Na nju možete gledati kao na termostat metabolizma. Ona može povećati ili smanjiti razinu izgaranja kalorija.

4. Nadbubrežne žlijezde

Smještene na vrhu bubrega, te žlijezde luče hormone koji kontroliraju odgovor na stres (kortizol i adrenalin) i krvni tlak (aldosteron), između ostalog.

5. Jajnici

Ovi organi ne proizvode samo jajašca. Proizvodne i najvažnije hormone za razvoj ženskog tijela: estrogen, progesteron i testosteron.

Povratak na Net.hr