JESMO LI SPREMNI? / Bebe iz laboratorija postaju stvarnost?! Prvi korak je učinjen: 'Ne bi me čudilo da ih imamo već za pet godina'

Foto: Shutterstock

Japanski istraživači vjeruju da su blizu razvoja beba stvaranih u laboratoriju već 2028. godine

29.5.2023.
Shutterstock

Prema izvješću objavljenom u časopisu Nature, profesor Katsuhiko Hayashi, japanski znanstvenik sa Sveučilišta Kyushu, razvio je metodu pretvaranja stanica kože mužjaka miševa u pluripotentne matične stanice, koje se potencijalno mogu razviti u različite vrste stanica ili tkiva.

Profesor Hayashi i njegov tim potom su uzgojili te stanice s lijekom koji je matične stanice muških glodavaca pretvorio u ženske stanice, koje su proizvele održive jajne stanice. Ta su jajašca zatim oplođena, što je rezultiralo novorođenim muškim miševima.

Bebe stvarane u laboratoriju

"Ovo je prvi slučaj stvaranja robusnih oocita sisavaca iz muških stanica", rekao je dr. Hayashi o studiji te je dodao da bi mogao ovaj proces napraviti i kod ljudi u bliskoj budućnosti, predviđajući da će trajati oko pet godina. Budući da su znanstvenici mogli proizvesti stanice nalik jajašcima od dva mužjaka miša, to također povećava mogućnosti istospolnih parova i njihove opcije za plodnost.

JE LI OVO PAMETNO? /

Elon Musk dobio zeleno svjetlo za testiranje kontroverznog čipa na ljudima! 'Robot će ga ugrađivati u mozak, a cilj je...'

JE LI OVO PAMETNO? /

"To je vrlo pametna strategija", rekla je Diana Laird, stručnjakinja za matične stanice i reproduktivne bolesti sa Sveučilišta Kalifornija u San Franciscu, koja nije bila uključena u istraživanje, piše New York Post.

Je li sigurno za ljude?

"To je važan korak u matičnim stanicama i reproduktivnoj biologiji." Međutim, dr. Hayashi je rekao da će znanstvenicima trebati još 10 do 20 godina da proces učine sigurnim za ljude.

Jeanne Loring, istraživačica na Scripps Research Institute, rekla je da će za IVG u ljudskoj reprodukciji trebati još nekoliko godina. "Ne bih se iznenadila da se to dogodi za pet godina, ali ni da se dogodi za 25 godina", rekla je Loring.

Foto: Shutterstock

Proces za pet ili dvadeset godina

Profesor Henry Greely sa Sveučilišta Stanford procijenio je da će istraživačima trebati još jedno desetljeće da proizvedu bebe stvarane u laboratoriju te desetljeće ili dva da osiguraju njihovu sigurnost.

No, tek treba provjeriti je li društvo uopće spremno za ovakav koncept. Jedna od najvećih briga bila bi zlouporaba ove tehnologije za proizvodnju beba stvaranih u laboratoriju, kao što je čupanje vlasi s nekoga i njihovo korištenje te uzimanje DNK protiv njegove volje, piše Unilad.