MARŠALOVA VELIKA STRAST / Svjetski je dan vozača, a iza svega stoji Tito! Ovo je priča o njegovim autima, u jednom se i dalje možete provozati

Image
Foto: Profimedia/ Boris Scitar/Vecernji list / Matija Topolovec/PIXSELL

Jedna od velikih Titovih strasti bili su i automobili kojih je za života koristio čak 85. Bilo je tu 13 automobila Zastave, 12 Cadillaca, 11 njemačkih Mercedesa, među kojima i tri poznate crne limuzine 600 Pullman. Rijetki su to primjerci koje je Tito i sam volio voziti, iako su češće njega vozili u njima

15.1.2024.
12:51
Profimedia/ Boris Scitar/Vecernji list / Matija Topolovec/PIXSELL
VOYO logo

Sredina prvog mjeseca u godini rezervirana je za Svjetski dan vozača i automehaničara koji se tradicionalni slavi 15. siječnja. Rijetki koji su danas pokucali na vrata automehaničara znaju da je današnji dan poseban za ove dvije profesije, a još je manje onih koji znaju da je sve ovo krenulo od nekadašnjeg prvog čovjeka Jugoslavije Josipa Broza Tita.

Ovaj je datum odabran nakon što je 15. siječnja 1960. godine Tito postao počasni član Saveza vozača i automehaničara Jugoslavije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedna od velikih Titovih strasti bili su i automobili kojih je za života koristio čak 85. Do tih je podataka došao zaljubljenik u automobile Miroslav Milutinović, koji je u knjizi "Automobili i Josip Broz Tito", naveo da je riječ o 25 različitih proizvođača iz osam zemalja.

Bilo je tu 13 automobila Zastave, 12 Cadillaca, 11 njemačkih Mercedesa, među kojima i tri poznate crne limuzine 600 Pullman. Rijetki su to primjerci koje je Tito i sam volio voziti, iako su češće njega vozili u njima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Više je puta fotografiran kako u njima vozi suprugu Jovanku, ali i druge svjetske zvijezde tog doba kao što su glumice Sophia Loren i Elizabeth Taylor. Neki su nakon njegove smrti postali predmet sporenja između država bivše Jugoslavije.

Image
Foto: Profimedia

Josip Broz Tito (za volanom) i Sophia Loren pored njega. Na stražnjem sjedalu su njezin suprug Carlo Ponti te Jovanka Broz

Pet automobila, od kojih su četiri Mercedesa i jedan Rolls Royce, čuvaju se u Beogradu. O ovim rijetkim primjercima brine Garda Vojske Srbije. Tito ih je koristio za službene posjete i primjene visokih dužnosnika. Neki su proizvedeni još u 60-im godinama prošlog stoljeća, a i dalje su u voznom stanju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Blindirani Mercedes 600 Pullman navodno je bio Titov omiljeni automobil, piše Al Jazeera Balkan.

Prvi je Pullman 600 u Jugoslaviju stigao 1964. tijekom 8. Sajma tehnike u Beogradu. Oduševljen njegovom kvalitetom, a potpomognut sporazumom o obnavljanju ekonomske suradnje Jugoslavije i Zapadne Njemačke, Tito je naručio svog prvog Pullmana zajedno s nekolicinom regularnih 600 i modela W108 i W114.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uz ovu narudžbu u Njemačku je poslana i komisija zadužena za kontrolu izrade novog prvog automobila države i tada počinje era u kojoj je Tito u službenim pojavljivanjima uglavnom zamijenio američke automobile, piše Autoslavija.

Blindirani Pullman 600 jedini je preostali primjerak na svijetu s benzinskim motorom od 6.300 kubika i 250 konjskih snaga kakve Nijemci odavno ne proizvode. Proizveden je 1978. godine i težak tri tone, a posvećuje mu se puno pažnje. Zadnji je put korišten 1999. tijekom posjeta bjeloruskog predsjednika Aleksandra Lukašenka u Beogradu. U njemu je svojedobno sjedila i pokojna kraljica Elizabeta II i drugi veliki dužnosnici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Profimedia

Josip Broz Tito (za volanom) na putu do ljetne rezidencija na Brijunima s egipatskim predsjednikom Gamalom Abd-el Nasserom, egipatskim potpredsjedniicima Bogdadijem, Zakaria Mohiedinom i Kamalom Eddin Husseinom

Volio je Tito i Rolls Royce Phantom iz 1960. koji je specijalno napravljen za njega i neprocjenjiv je, a srpski mediji navode da ga je Tito uglavnom koristio u lovu.

"Suprotno uvriježenom mišljenju javnosti i navođenju mnogih medija, kraljica Elizabeta nije Titu poklonila ovaj automobil, iako se u njemu kao posljednji visoki gost vozila 1972. godine. Naručitelj ovog Phantoma bila je firma Auto Srbija, a iz Engleske je dopremljen brodom Sloboda, da bi potom bio raspoređen u Specijalnu auto četu", istaknuo je kustos Vojnog muzeja za Autoslaviju Dejan Milivojević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Phantom ima i jedan ožiljak još od vremena dok je bio u službi. Za ulegnuće na zadnjem lijevom blatobranu kriv je jedan od motociklista u povorci koji je, zbog niske brzine i nepažnje, izgubio kontrolu nad motorom i udario u automobil.

U Sloveniji je još 14 automobila. Poslani su iz Beograda 1986. godine te su u jednom od tamošnjih muzeja bili dio stalne postave. Trebali su se vratiti 1991. godine, no tada je već došlo do raspada Jugoslavije. Među njima je i Rolls Royce Packard koji je 1945. Staljin poklonio Titu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S druge strane, Tito je Staljinu poklonio jednu od najčuvenijih klasičnih Mercedes-Benz limuzina, model 770. Automobil je to koji je na poklon od Hitlera dobio Ante Pavelić, piše Telegraf.

A jedna od glavnih atrakcija koja se i dan danas može vidjeti na Brijunima je Titov Cadillac koji je tamo stigao još 1953. godine. Ovu "mašinu" u tamnozelenoj boji Tito je dobio na poklon od iseljenika iz Kanade. Sa svojom originalnom bojom i izvorno očuvanim dijelovima, san je svakog kolekcionara oldtimera.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Image
Foto: Matija Topolovec/PIXSELL

Tito je njime obilazio Brijune do 1979. godine, a u njemu je prešao gotovo 29.000 kilometara. U njemu su uživali i drugi gosti, među kojima su egipatski predsjednik Gamal Abdel Nasser, indijski političar Džavaharlal Nehru, indijska premijerka Indira Gandhi, princ Kambodže Sihanouk, etiopski car Haile Selasije i belgijska kraljica Elizabetha.

Danas je jedna od zanimljivijih atrakcija te ga je uz najavu moguće i unajmiti, a za pola sata morat ćete iskeširati 700 eura. Posebno ga vole mladenci koji se u ovom luksuznom oldtimeru mogu provozati na njihov veliki dan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

POGLEDAJTE VIDEO: Niti 0,5% auta na našim cestama ide na baterije. Zašto država godinu i pol nije podijelila poticaje? 'Nije se odustalo'

Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo