Treću ekonomsku školu u Zagrebu pohađa jedan učenik koji doslovno NE SMIJE pasti razred.
Na kraju prošle godine imao je čak četiri predmeta koja nije položio, pa su krenule zavrzlame sukobljenih profesora i roditelja, prenosi Jutarnji list.
Inače, učenik je to koji je već do prije ove godine promijenio dvije škole, a sada je, na kraju trećeg razreda, imao zaključne 4 jedinice: iz hrvatskog, matematike, statistike i računovodstva.
Kako bi zaštitili (lijenog?) sina, roditelji su se na to žalili, pa su učeniku naglo jedinice postale dvojke,odnosno, ocjene su mu bile poništene, a priliku je dobio i za ispravljanje istih. Prosvjetna inspekcija utvrdila je proceduralne nepravilnosti i kršenja prava djeteta.
Ispravio je sve osim hrvatskog jezika. Kako? Njegovi roditelji, inače oboje gimnazijski profesori, uvjereni da je nepravedno ocjenjivan i antipedagoški tretiran, prvo su se žalili na zaključene ocjene iz statistike i matematike.Iako nije odslušao gradivo prvog polugodišta četvrtog razreda, budući da pohađa treći, cilj im je osigurati sinu prolazak u četvrti razred. Posljednjih tjedana nije na nastavi zbog bolesti, tvrde roditelji.
Dodaju kako su sve ocjene subjektivno date njihovom djetetu, te da svi profesori maltretiraju njihovog sina.
“Svaki ispit koji je naš sin polagao iz matematike i hrvatskog jezika bio je svjesno opterećen preprekama i prezahtjevnim nepotrebnim koncepcijama koje su išle na to da učenika onemoguće u postizanju prolazne ocjene. Primjerak testova iz gramatike pokazali smo kolegama iz naših gimnazija. Posvađali su se oko toga što je ispravan odgovor na pojedina pitanja”, tvrde roditelji učenika, piše Jutarnji.
Smatraju da njihov sin nije trebao pasti nijedan predmet. 45 nastavnika je, s druge strane, poslalo apel ministrici obrazovanja u kojemu se žale na “kršenje prava i nasilje nad profesorima”.
Primjerice, kada ispit iz matematike ponovno nije uspio položiti, iznova dolazi inspekcija i pronalazi “nepravilnosti” te poništava ispit. Sredinom rujna 2018. učenik ipak uspijeva položiti ispit iz matematike pred povjerenstvom iz trećeg pokušaja. Otac učenika tražio je uvid u ispit i neprimjereno se ponašao. Pozvana je policija jer je “gospodin bez dozvole boravio u prostorijama školske zgrade”.
“Kako je, dakle, moguće da se bliži kraj prvog polugodišta, a u našoj školi postoji učenik kojemu još nije definiran status ponavljača ili redovnog učenika? Postoji li zakonska odredba koja to dopušta? Što će se dogoditi ako učenik s uspjehom položi popravni iz hrvatskog? Kako će nadoknaditi propuštene sadržaje iz četvrtog razreda? Hoćemo li biti prisiljeni učeniku nadoknaditi propuštene sadržaje ili će biti upućen na predmetne ispite?” – nizaju pitanja nastavnici ministrici Blaženki Divjak. Riječ je bila o hrvatskom jeziku kojeg nije uspio položiti, a kad je trebao - bio je 'bolestan'. Roditelji su vršili ogroman pritisak na profesore.
Iz Ministarstva su za Jutarnji list rekli da su stručno-pedagoškim nadzorom u školi utvrđeni teški propusti u radu nastavnika na štetu učenika te da su inspekcijskim nadzorom ustanovljeni propusti škole i povrijeđena prava učenika. Iako su u nadzorima vezano za hrvatski i matematiku uočeni propusti u zaključivanju ocjena i provedbi ispita, doduše bez navođenja kojih, nastavnice tvrde da je riječ o trivijalnostima.
Profesorica hrvatskog jezika Bojana Milovski podnijela je stoga prigovor na neutemeljeni nadzor.
“Pritisak je bio golem jer sam mjesecima svjedočila tome što se događa mojim kolegicama – najprije razrednici, a zatim matematičarki kojoj je nekoliko puta dolazio nadzor te je poništavana ocjena. Stvorena je prava kafkijanska atmosfera straha u kojoj sam se osjećala potpuno nezaštićeno i bespomoćno”, kaže Bojana.
“Pitala sam se kako je to moguće, obratila sam se svim nadležnim institucijama, ali odgovora nije bilo. U Zakonu o odgoju i obrazovanju jasno piše da se dopunski nastavni rad održava nakon završetka nastavne godine, a popravni ispit najkasnije do 25. kolovoza tekuće školske godine.
…Dakle, nigdje se ne spominje nadoknada dopunskog nastavnog rada jer bi to značilo da bismo ga mogli održavati bilo kada i po nekoliko puta godišnje za učenike koji nisu mogli prisustvovati redovnom dopunskom radu”, tvrdi nastavnica Milovski koja je uvjerena da je prosvjetna inspekcija učenika stavila u povlašten položaj u odnosu na ostale učenike.
“Uostalom, učestali posjeti nadležnog inspektora tijekom mog dopunskog rada očito su značili samo jedno, a to je da učenik dobije pozitivnu ocjenu. A i slušati glasine po školi od djece kako se učenik hvali da će profesorica iz hrvatskog dobiti otkaz ako ne prođe, nije baš najugodnija stvar na svijetu.
Škola, kao i svaki nastavnik ima pravo na autonomiju unutar zadanih okvira. Ovakvim postupcima nadležnih institucija, nažalost, stvara se dojam da je roditelj uvijek u pravu, sumnja se u nastavnikovu sposobnost prosuđivanja i ocjenjivanja učenika – u ovom slučaju ne jednog, nego četiri nastavnika, a učenicima se šalje kriva poruka: bitna je ocjena, a ne rad.
A mi se, profesori, kao najslabije plaćeni visokoobrazovani stručnjaci u ‘zemlji znanja’, moramo znati nositi s nedorečenim pravilnicima te raditi u najboljem interesu djece i roditelja. Mislim da nam se upravo dogodio teatar apsurda”, zaključuje Milovski, piše Jutarnji list.
Mirko Kožul, ravnatelj škole, priznaje da je bilo propusta u postupku. Tvrdi da je prema zakonu moguće poništavanje ocjena sve dok se nešto ne počne raditi mimo svih propisa i zakona. Međutim, za njih je učenik ponavljač jer nije položio jedan predmet, tvrdi ravnatelj.
“Roditelj ima pravo tvrditi što želi. Kao ravnatelj, ne želim i neću pritiskati nastavnike, bez obzira na to što sam svjestan kakav bi mogao biti rasplet. Ne želim ispravljati krive drine. Imamo državu, sanjali smo je, uživajmo u njoj i neka svatko radi svoj posao za koji je odgovoran”, rekao je ravnatelj u telefonskom razgovoru za Jutarnji list.