MIJENJA SE VAŽAN ZAKON: /

Evo kada nećete imati pravo na povrat novca za proizvode ili usluge koje ste kupili

Image

Kako bi se spriječile neželjene posljedice vezane za sigurnost kupovine, zaštitu osobnih podataka, nezadovoljstva kupljenom robom i slično, ključno je informirati se o potrošačkim pravima

15.3.2021.
11:56
VOYO logo

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ove je godine u povodu Svjetskog dana prava potrošača izdalo e-letak za školarce "Oprezno s online kupovinom!", a najavljuje i donošenje novog zakona o zaštiti potrošača, kojim će se uz ostalo u većoj mjeri zaštiti prava potrošača u digitalnom okruženju.

Svjetski dan prava potrošača obilježava se svake godine 15. ožujka, čime se ukazuje na potrebu educiranja i podizanja svijesti potrošača o njihovim pravima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ove godine taj dan obilježava izdanjem e-letka "Oprezno s online kupovinom!", koji je namijenjen djeci školskog uzrasta, jednoj od najranjivijih skupina kada je riječ o kupovini putem interneta.

Rast online kupovine

Ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić ističe kako je trgovina putem interneta tijekom pandemije koronavirusa doživjela veliki rast.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako bi se spriječile neželjene posljedice vezane za sigurnost kupovine, zaštitu osobnih podataka, nezadovoljstva kupljenom robom i slično, ključno je informirati se o potrošačkim pravima.

Ministar Ćorić u priopćenju najavljuje i kako će se ove godine donijeti i novi zakon o zaštiti potrošača "kojim će se osigurati bolja informiranost potrošača od strane trgovaca prije sklapanja ugovora, uvesti nova pravila s ciljem sprječavanja nepoštene poslovne prakse te će se, između ostalog, urediti i dvojna kvaliteta proizvoda". Također, doprinijet će se većoj zaštiti prava potrošača u digitalnom okruženju, najavljuje Ćorić.

Online kupovina sa sobom nosi rizike

Ministarstvo i u e-letku "Oprezno s online kupovinom!" upozorava da online kupovina, iako je svima pristupačna, sa sobom nosi i rizike.

Tako se uz ostalo podsjeća da se ugovor s trgovcem može raskinuti u roku od 14 dana od dana zaprimanja proizvoda, kao i da kupac ima pravo na povrat novca. "Ako odlučiš vratiti proizvod u roku od 14 dana od zaprimanja, trgovac ti mora bez odgađanja izvršiti povrat novca", ističe se u letku, uz napomenu kako valja obratiti pažnju i na to da će se povrat novca izvršiti tek nakon što je proizvod vraćen ili dostavljen dokaz da je proizvod poslan natrag.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, Ministarstvo podsjeća i da kupac, ako je zaprimio ispravan proizvod, ali ga ipak ne želi zadržati, onda snosi trošak povrata proizvoda.

Ako je pak zaprimljen proizvod s nekim materijalnim nedostatkom, trgovac preuzima troškove povrata proizvoda. Pravo na povrat nije moguć kada se kupuju proizvodi kojima ubrzo ističe rok trajanja, proizvodi napravljeni po mjeri, karte za vlak, ulaznice za koncerte ili za zapakirane nosače podataka kojima je skinut omot, ističe se u letku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kada imate pravo na povrat?

Također se upozorava na slučajeve u kojima ne vrijedi jednostrani raskid ugovora. "Pravo na povrat nećeš imati kada kupuješ proizvode kojima ubrzo ističe rok trajanja, proizvode napravljene po mjeri, karte za vlak, ulaznice za koncerte ili za zapakirane nosače podataka kojima je skinut omot", podsjećaju iz Ministarstva, prenoseći i savjete u vezi reklamacije ili zamjene proizvoda i sl.

Ministarstvo u e-letku školarce uz ostalo savjetuje - kupovini preko interneta maloljetna osoba treba pristupiti uz znanje i pomoć odraslih; prije same kupovine treba proučiti opće uvjete poslovanja i sve mogućnosti plaćanja koje trgovac odobrava; kupujte u provjerenim online trgovinama, čuvajte svu dokumentaciju vezana uz kupovinu, itd.

U priopćenju u povodu Svjetskog dana prava potrošača Ministarstvo građane podsjeća da sve informacije vezane za prava potrošača mogu dobiti putem besplatnog telefona (0800 414 414 - ponedjeljkom, srijedom i petkom od 10 do 14 sati), da upite mogu podnijeti putem Centralnog informacijskog sustava za zaštitu potrošača (CISZP), a u slučaju povrede svojih potrošačkih prava prekogranično mogu se obratiti Europskom potrošačkom centru Hrvatska. Ministarstvo je uspostavilo i prvi hrvatski središnji portal za potrošače "Sve za potrošače" (https://www.szp.hr/).

Materijalni nedostaci su najčešći problem

Po podacima koji se iznose u priopćenju, tijekom 2020. godine putem Centralnog informacijskog sustava za zaštitu potrošača zaprimljeno je 3.536 upita, a putem besplatnog potrošačkog telefona ukupno 5.667 poziva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upiti potrošača ponajviše su se odnosili na materijalne nedostatke, jamstvo za ispravnost prodane stvari, online prodaju, povrat/zamjenu ispravnog proizvoda, usluge elektroničkih komunikacija, prikupljanje i naplatu miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada, električnu energiju, javnu vodoopskrbu i odvodnju te pitanja oko iznosa računa za javne usluge, navode iz Ministarstva.

I Državni inspektorat u priopćenju u povodu Svjetskog dana prava potrošača podsjeća da je prošlu godinu, zbog pandemije, obilježio porast online trgovine. Podsjećaju i da tržišna inspekcija kontinuirano nadzire poštivanje prava potrošača pri kupnji proizvoda i usluga, kao i da potrošači, ako smatraju da su im neka prava zakinuta, to mogu prijaviti ispunjavanjem elektroničkog obrasca Inspektorata "Podnošenje prijava", slanjem prijave poštom ili osobno u pisarnici Državnog inspektorata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Inače, tema ovogodišnjeg Svjetskog dana prava potrošača je rješavanje problema onečišćenja plastikom.

Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo