Novi tragovi porijekla života na zemlji

Tim Sveučilišta Leeds otkrio je da je spoj poznat kao pirofosfat mogao biti važan izvor energije za primitivne oblike života.

2.6.2010.

"Što je bilo prvo? Kokoš ili jaje? Isto se možemo zapitati i za ovo. Znanstvenici se ne slažu oko toga što je bilo prvo, replikacija ili metabolizam. Ali postoji i treći dio jednadžbe, a to je energija", rekao je dr. Terry Kee sa Sveučilišta Leeds, voditelj istraživanja, prenosi Znanost.com.

Svi živi organizmi zahtijevaju neprekidnu opskrbu energijom kako bi uopće mogli funkcionirati. Energija se prenosi u našim tijelima unutar posebnih molekula. Jedna od njih je poznata kao ATP koja pretvara Sunčevu toplinu u iskoristiv oblik energije za životinje i biljke.

U bilo kojem trenutku, ljudsko tijelo sadrži 250 grama ATP-a što je otprilike ista količina energije kao jedna AA baterija. Ova energija uskladištena u ATP-u se koristi i regenerira u stanicama kroz proces poznat kao stanično disanje kojeg vode prirodni katalizatori zvani enzimi.

"Enzimi su potrebni za proizvodnju ATP-a, a ATP je potreban za proizvodnju enzima", objašnjava dr. Kee.

Ključ za svojstva slična baterijama za ATP i pirofosfat je fosfor koji je esencijalan za sva živa bića. Fosfor nije samo aktivni sastojak ATP-a, on također tvori srž DNK i važan je sastojak strukture staničnih stijenki. Ali unatoč njihovoj važnosti za život, još uvijek se nije shvatilo kako se fosfor pojavio u našoj atmosferi. Jedna teorija tvrdi da se nalazio u mnogim meteoritima koji su pogodili Zemlju prije milijardu godina.

"Fosfor je prisutan u nekoliko meteorskih minerala i moguće je da je reagirao u kiselim, vulkanskim uvjetima mlade Zemlje i stvorio pirofosfat", dodaje dr. Kee.

Otkrića, objavljena u časopisu Chemical Communications, sugeriraju da je pirofosfat možda bio važan u pomaku od osnovnih kemijskih spojeva do kompleksne biologije kada je život na Zemlji započeo.

Od završetka ovog istraživanja, dr. Kee i njegov tim su otkrili dodatne dokaze važnosti ove molekule i nadaju se da će se udružiti sa suradnicima iz NASA-e kako bi istražili ulogu pirofosfata u abiogenezi.

Prethodni članci:

arti-201001270522006 arti-201005070136006