NEVJEROJATNO OTKRIĆE ZNANSTVENIKA: / U ostacima dinosaura starog 66 milijuna godina pronašli bolest koja i danas pogađa ljude

Foto: Ilustracija: Reimar 8 / Alamy / Alamy / Profimedia

U repu dinosaura koji je živio prije barem 66 milijuna godina pronađena je rijetka bolest koja pogađa ljude

13.2.2020.
Ilustracija: Reimar 8 / Alamy / Alamy / Profimedia

Rijetka bolest koja pogađa ljude pronađena je skrivena u repu dinosaura i danas stvara probleme. Živio je u pokrajini koju danas zovemo kanadskom Albertom. Bio je mladi hadrosaurid, divovski kljunasti biljojed, i nešto nije bilo u redu s njim. Ne znamo što je točno ubilo ovog dinosaura, ali u jednom je trenutku posljednji put zamahnuo svojim dugim, teškim repom, legnuo i umro, piše Science Alert.

Barem 66 milijuna godina kasnije, sve što je ostalo od ovog veličanstvenog stvorenja je 11 fosiliziranih koštanih segmenata iz tog drevnog repa, a znanstvenici su otkrili nešto prilično nevjerojatno ugrađeno u njih. Od 11 komada repnih kralježaka, osam segmenata pokazalo je različita patološka stanja, pri čemu su neki sadržavali "neobične lezije" koje nikada prije nisu uočene kod dinosaura.

Histiocitoza Langerhansovih stanica

Nakon tolikih milijuna godina koliko je prošlo od smrti hadrosaurida, konačno je dijagnosticirana priroda njegove neobične bolesti. "U dva segmenta kralježaka postojale su velike šupljine", objasnila je evolucijska anatomistica Hila May sa sveučilišta u Tel Avivu u Izraelu. "Bili su vrlo slični šupljinama koje stvaraju tumori povezani s rijetkom bolešću Histiocitoza Langerhansovih stanica (LCH) koja i danas postoji kod ljudi."

U novoj studiji međunarodni je tim koristio mikro-CT skeniranje kako bi istražio ove misteriozne šupljine s vrlo finim detaljima. Analiza je potvrdila sumnje istraživača te ukazala da ovaj rijetki oblik raka postoji na Zemlji najmanje 66 milijuna godina. "Mikro i makro analize potvrdile su da se u stvari radi o LCH. Ovo je prvi put da je ova bolest pronađena u dinosaurusa", rekla je May.

Utvrđen i kod drugih vrsta

Kako istraživači objašnjavaju u studiji, ovo nije prvi put da je LCH utvrđen u drugim vrstama životinja, a prethodna istraživanja sugeriraju sličnu patologiju kod rovki i tigrova. Ali, to nikada prije nismo vidjeli u fosilnim ostacima, niti smo imali sredstva za identifikaciju

Histiocitoza Langerhansovih stanica rijetka je vrsta raka kojeg obilježava nakupljanje viška stanica imunološkog sustava i stvaranje tumora nazvanih granulomi. Bolest obično pogađa malu djecu, i dok se velika većina pacijenata s LCH-om oporavi, stanje uzrokuje bol i oticanje.