Svemirska jurnjava

KOLIKO BRZO SE KREĆEMO: Upravo ste prešli tisuće kilometara kroz svemir dok ste pročitali ovo

Radi se o jednoj o temeljnih kontradikcija života na Zemlji – sjedimo na planetu koji se vrti oko svoje vlastite osi dok istovremeno juri po Sunčevom sustavu, a taj isti Sunčev sustav okreće se oko galaksije koja i sama juri po svemiru, a mi za to vrijeme sjedimo i osjećamo se kao da se uopće ne krećemo, piše Science Alert.

Za vrijeme koliko vam bude trebalo da pogledate donji dvominutni video, prijeći ćete preko 100.000 kilometara kroz svemir brzinom od preko 3 milijuna km/h. To je oko 850 kilometara u sekundi.

PUTEVIMA GALAKSIJE: Objavljena nevjerojatna nova mapa Mliječne staze

Brzina je relativna

Kako su to znanstvenici uspjeli izračunati? U stvari je dosta kompliciranije nego što možda mislite, jer brzina nije apsolutan, već relativan pojam. Tako da ako želite odrediti brzinu nečega, bilo da s radi o atomu, automobilu ili Mliječnom putu, trebate znati brzinu nečega drugoga u odnosu na koju bi ju mjerili.

Drugim riječima, ako sjedite dok ovo čitate, uopće se ne mičete ako mjerite svoju brzinu relativno na brzinu stolca na kojem sjedite. Isto tako, kada kažemo da auto putuje brzinom od 100 km/h, ta je brzina izračunata u odnosu na fiksnu točku na površini Zemlje.

sunčev sustav
Sve se kreće – kako sam Sunčev sustav tako i sve unutar njegaFoto: Digital Vision./Thinkstock

Ali, kao što svi znamo, ne postoji fiksna točka na površini planeta. Na svom najbržem dijelu – ekvatoru, Zemlja se vrti oko svoj osi brzinom od oko 1.675 km/h. A što ako biste mjerili svoju brzinu u odnosu na ostatak svemira?

MEGA-ZEMLJA: Otkriven najveći stjenoviti planet

Vrtoglava brzina

Kako bi to proračunali, prvo moramo vidjeti koliko se brzo kreće planet na kojem živimo. Uz to što se okreće oko svoje osi, istovremeno i orbitira oko Sunca, a tu brzinu možemo izmjeriti tako da provjerimo koliko jedna rotacija traje – 365.25 dana. S obzirom da je cijeli put dug oko 940 milijuna kilometara, ispada da Zemlja putuje oko Sunca brzinom od oko 107.290 km/h.

Ali Sunčev sustav ne stoji mirno u našoj galaksiji, kao što ni galaksija nije nepokretna u odnosu na ostatak svemira. Dakle, trebali bi dodati i te brzine u jednadžbu.

Sunce se, zajedno sa svim svojim planetima, vrti oko središta Mliječnog puta brzinom od oko 871.781 km/h.

A brzina kojom se galaksija kreće po svemiru? Ako njenu brzinu mjerimo relativno pozadinskom svemirskom zračenju nastalom tijekom Velikog praska, dolazimo do nevjerojatne brojke od preko dva milijuna kilometra na sat.

Nakon što uzmemo sve gorenavedene brzine zajedno, dolazimo do ukupne brzine od preko 3 milijuna km/h, ili 853 kilometra u sekundi.

Imaš komentar?