ĐIKIĆEV TIM ZNANSTVENIKA OTKRIO SLABU TOČKU KORONE: / 'Ova terapija blokira širenje virusa i pojačava imunitet'

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/Pixsell

Znanstveni tim Ivana Đikića otkrio je unutar virusa SARS-CoV-2 enzim PLpro koji omogućava razmnožavanje virusa i slabljenje imuniteta zbog suzbijanja stvaranja interferona tipa 1,

30.7.2020.
Boris Ščitar/Večernji list/Pixsell

Znanstveni tim kojeg vodi naš proslavljeni molekularni biolog Ivan Đikić, objavio je u srijedu novo veliko otkriće vezano uz novi koronavirus. Oni su, naime, razotkrili razlike između SARS-a i SARS-CoV-2 te identificirali enzim koji je slaba karika novog koronavirusa. Istraživanje koje je objavio časopis Nature, otkrilo je da inhibicija tog enzima blokira širenje virusa i pojačava antivirusni imunitet.

Kada virus SARS-CoV-2 prodre u ljudske stanice, potiče ih da proizvode proteine koji pomažu u stvaranju novih virusa. Jedan od tih proteina, proteaza nalik papainu (PLpro), neophodan je za brzo razmnožavanje virusa. Pri ulasku u ljudski organizam SARS-CoV-2 mora svladati različite obrambene mehanizme, uključujući i urođenu imunološku obranu. U tom procesu, zaražene stanice ispuštaju interferone tipa 1 koji privlače prirodne stanice-ubojice koje potom eliminiraju zaražene stanice. No, PLpro, osim razmnožavanja, SARS-CoV-2 služi i za suzbijanje stvaranja interferona tipa 1, čime onemogućuju imunitetnu obranu.

Usporeno razmnožavanje virusa i pojačan imunitet

Njemački i nizozemski znanstvenici pratili su te procese u eksperimentima sa staničnim kulturama te stvorili inhibitor koji je istovremeno usporio razmnožavanje virusa i poboljšao urođeni imunitetni odgovor stanica.

"Koristili smo nekovalentni inhibitor PLpro enzima (GRL-0617), i vrlo detaljno opisali njegov način djelovanja. Zaključili smo da je inhibiranje PLpro-a vrlo obećavajuća dvostruko ciljana strategija u suzbijanju COVID-19. Daljnji razvoj terapijskih supstanci koje inhibiraju PLpro predstavljaju ključni izazov u kliničkom liječenju COVIDA-19", pojasnio je Đikić.

TIM IVANA ĐIKIĆA DOŠAO DO VAŽNOG OTKRIĆA: /

'Otkrili smo spojeve koji su usporili ili zaustavili razmnožavanje koronavirusa'

TIM IVANA ĐIKIĆA DOŠAO DO VAŽNOG OTKRIĆA: /

Razlika između koronavirusa

Drugi važan nalaz rada njegova tima je razlika između koronavirusa koji uzrokuju SARS i COVID-19. Upravo gore navedeno suzbijanje stvaranja interferona tipa 1 dovelo je do tog otkrića.

"Pokazali smo da virusni protein PLpro SARS-CoV-2 specifično djeluje na ISG-15 (interferonom stimulirani gen 15) u odnosu na ekvivalent SARS-a, što dovodi do smanjenja proizvodnje interferon tipa 1. To je u skladu s nedavnim kliničkim opažanjima koja pokazuju da oboljeli od COVID-19 pokazuje smanjeni antivirusni interferonski odgovor u usporedbi s drugim respiratornim virusima poput gripe i SARS-a", rekao je hrvatski znanstvenik.

Važnost suradnje

Kako bi detaljno shvatili na koji način inhibicija PLpro zaustavlja virus, istraživači u Frankfurtu, Münchenu, Mainzu, Freiburgu i Leidenu blisko su surađivali na biokemijskim, strukturalnim, informatičkim i virološkim temama.

"Osobno bih želio naglasiti značaj znanosti i istraživanja, a posebno naglasiti potencijal koji stvara kultura suradnje. Kad sam vidio naše zajedničke rezultate, bio sam neizmjerno zahvalan što sam znanstvenik", rekao je prvi autor rada i postdoktorski istraživač Donghyuk Shin, dok je ravnateljica Instituta za medicinsku virologiju Sveučilišne bolnice u Frankfurtu, Sandra Ciesek dodala da je inhibicija PLpro-a "dvostruki udar" protiv SARS-CoV-2 te je također nahvalila suradnju "pogotovo kada se istražuje nova klinička slika, svi profitiraju od interdisciplinarne suradnje, kao i različitih iskustava i gledišta."

Situaciju s koronavirusom u Hrvatskoj i svijetu iz minute u minutu možete pratiti OVDJE.