ASTRONOMI MAHNITO RAČUNAJU, ZASAD IMAJU PAR TEORIJA: / Što se točno dogodilo s Teslom u svemiru i gdje će na kraju završiti?

Foto: Instagrm

Teslu ćemo sa Zemlje moći ponovo promatrati tek 2073.

10.2.2018.
Instagrm

Lansiranje rakete Falcon Heavy povijesno je iz mnogo razloga, a Elon Musk je zaslužan za mnoge spektakularne detalje, no vjerojatno najdramatičniji trenutak je bio kada je drugi stupanj rakete odbacio bijeli nosni konus na svom vrhu. Otkrio je Teslu Roadstera bordo boje, kojem je za upravljačem sjedio Starman, lutka u odijelu astronauta.

RAZGOVARALI SMO S POZNATIM ASTROFIZIČAREM: Što je zapravo čovječanstvo dobilo lansiranjem rakete Falcon Heavy?

Automobil nema neki određeni cilj - ovo je bilo testno lansiranje pa je SpaceX trebao lažni teret. Musk je već ranije najavio kako želi da to bude "nešto najblesavije što se može zamisliti". Odlučio se za svoj skupocjeni roadster.

Zašto baš automobil?

"Sviđa mi se ideja automobila koji možda beskonačno lebdi svemirom i koji će možda otkriti neki izvanzemaljci za milijune godina", rekao je. I sam je svjestan koliko je njegova ideja nadrealna. "Mislim da izgleda toliko smiješno i nemoguće da zapravo možete reći da je stvarna jer izgleda namještena. Uostalom, imamo daleko bolje efekte", rekao je na presici u četvrtak.

Prijenos uživo, koji su pratili milijuni, prestao je nakon četiri i pol sata kada su se potrošile baterije na kamerama. No Starman je još tamo gore. U petak je drugi stupanj rakete upalio motore i dao im posljednji potisak, no astronomi se prilično muče oko toga gdje će točno Tesla završiti.

Krenula prema pojasu asteroida

Ispočetka se činilo kako će proći orbitu Marsa i odletjeti u asteroidni pojas. No prema novim izračunima, čini se da će zauvijek ostati u oribiti oko Sunca, povremeno sijekući orbitu Zemlje, a povremeno onu Marsa.

Nakon što su NASA-ini astronomi dobili podatke od SpaceX-a, izračunali su da će vjerojatno ostati bliže Suncu nego što se mislilo.

Okruži Sunce svakih 19 mjeseci

Najdalje što će otići bit će oko 250 milijuna kilometara od Sunca, što je otprilike prosječna udaljenost Marsa od naše zvijezde. Najdalju točku od Sunca dostići će u studenome. U rujnu 2019. će okružiti Sunce i završiti svoju prvu revoluciju. Nastavit će kužiti oko Sunca, a za svaku orbitu trebat će joj 19 mjeseci. No astronomi su prilično oprezni i ističu kako se to može uvijek promijeniti jer je mnogo parametara koji mogu utjecati na putanju.

"Sunčevo zračenje može malo pogurnuti Teslu prema drukčijoj putanji, ili ostatak plina od sagorijevanja u drugom stupnju joj može dati drugu masu", ističe lovac na asteroide Marco Langbroek za CNN.

Već idućeg tjedna, Tesla će biti predaleko da bi se mogla pratiti teleskopima. Prema trenutačnim podacima, na zemlji će se moći vidjeti tek u drugoj polovici 21. stoljeća. Langbroek predviđa tek 2073., ponovo dodajući kako je putanja preneodređena za konačne prognoze.

'Već će ona završiti u muzeju'

No ako su izračuni točni, dodaje kako je lako moguće da ga astronomi zamijene za asteroid. "No nakon nekog vremena će moći reći da je umjetni objekt zbog putanje i svjetline", kaže.

Jonathan McDowell, astrofizičar s Harvarda, napola u šali dodaje kako se astronomi uopće neće morati brinuti zbog toga.

Do kraja stoljeća će čovječanstvo već kolonizirati druge planete i "Muskovi će nasljednici naći načina da odvuku Teslu u muzej".