ALAT NIJE SAVRŠEN: / 'Dizajnirane bebe' stvorene genetskim inženjeringom mogle bi patiti od stotina neželjenih mutacija

Foto: Thinkstock, cosmin4000

Tehnologija za uređivanje gena Crispr-Cas9 bila je smatrana idealnim alatom za stvaranje 'dizajniranih beba', koje bi trebale imati željena genetska svojstva.

29.5.2017.
Thinkstock, cosmin4000

Tehnologija se temelji na 'rezanju i lijepljenju' malih dijelova DNK, a trebala je značiti da bi sljedeća generacija mogla imati koristi od učinkovitih genetskih terapija koje bi mogle jednostavno izbrisati ili popraviti 'pokvarne' gene.

To bi moglo biti nešto poput savršenog lijeka za bolesti kao što su rak, HIV i Huntingtonovu bolest, piše Daily Mail.

Još vrebaju brojne opasnosti

Ali novo je istraživanje pokazalo kako Cispr može dovesti i do stotina neželjenih i potencijalno štetnih mutacija u DNK.

Ovo bi otkriće moglo spriječiti početak kliničkih testiranja koja su trebala početi slijedeće godine u SAD-u, kao i ona koja se već odvijaju u Kini.

Novo je istraživanje otkrilo kako preuređivanje DNK Cispr tehnologijom može slučajno prouzročiti mutacije na genima van onih koji su bili ciljani tehnologijom.

"Smatramo kritičnim da znanstvena zajednica dobro razmotri potencijalne opasnosti ovakvih mutacija koje bi mogao izazvati Cispr, uključujući mutacije u jednom nukleotidom kao i mutacije u nekodiranim dijelovima genoma", izjavio je suautor studije dr. Stephen Tsang, iz Medicinskog centra Sveučilišta u Kolumbiji.

Cispr se inače pozdravljao kao jeftin i brz način za dobijanje dizajniranih beba. Tako se mogao koristiti za davanje specifičnih svojstava, poput plave kose ili nadprosječne visine. Uz to, mogao je pomoći u dizajniraju djecu i bez nasljednih genetskih bolesti poput astme ili urođene sljepoće.

Ali nova studija sugerira kako bi djeca rođena nakon što se njihove gene preuredilo Cispr tehnologijom mogla patiti od nekih od stotina genetskih mutacija, od kojih bi neke bile i opasne po život. Takve bi se mutacije mogle dogoditi kada Cispr cilja dio DNK koji je isti ili sličan novom, dizajniranom, ali se nalazi na drugome kromosomu.

Ako takva mutacija pogodi neki važan gen, poput onog za suprotstavljanje tumorima, mogao bi proizvesti neželjene probleme korisnicima Cispra.

Prejednostavni algoritmi

STVARNE MUTACIJE KOJE SU ŠOKIRALE ZNANSTVENIKE: Genetika je područje koje uvijek iznova iznenađuje

STVARNE MUTACIJE KOJE SU ŠOKIRALE ZNANSTVENIKE: /

Genetika je područje koje uvijek iznova iznenađuje

STVARNE MUTACIJE KOJE SU ŠOKIRALE ZNANSTVENIKE: /

Genetika je područje koje uvijek iznova iznenađuje

Većina studija koje su proučavale neželjene mutacije prouzročene Cispr preuređivanjem gena koristila je računalne algoritme koji su predviđali područja koja će najvjerojatnije biti pogođena brisanjem ili usađivanjem dijelova DNK.

Foto: Thinkstock, vchal
Foto: Thinkstock, vchal

No nije se promatrao cijeli genom, već samo mala količina tkiva.

Patentirano dizajniranje beba

Patentirano dizajniranje beba

Tako su u jednoj studiji znanstvenici sekvencirali cijeli miša podvrgnutog Cispr genetskom preuređivanju i potražili mutacije. Znanstvenici su zatim zaključili kako je Cispr uspješno ispravio gen koji je uzrokovao slijepoću.

No detaljnija je studija pokazala kako su DNK dva primatelja genetske terapije pogođena s preko 1.500 malih mutacija, znanih kao promjene u jednome nukleotidu. Pronađeno je i preko 100 većih neplaniranih promjena u DNK.

Niti jednu od tih mutacija nisu predvidjeli računalni algoritmi koje su koristili znanstvenici dok su tražili neplanirane mutacije.

"Znanstvenici koji ne koriste sekvenciranje cijeloga genoma kako bi pronašli neplanirane mutacije mogli bi promašiti potencijalno važne mutacije", rekao je dr. Tsang.

"Čak i promjena jednog nukleotida mogla bi imati veliki učinak."

Još jedna runda