"Loša, loša kampanja. Neke stvari nisu za takav tip kampanje, mentalno zdravlje jedna je od tih stvari. Nepromišljeno i kontraproduktivno" - tako su se otprilike nizale reakcije na UNICEF-ovu kampanju o mentalnom zdravlju.
"Samo slabiči dobiju depresiju" - plakat koji je osvanuo u Zagrebu bez ikakvog konteksta izazvao je brojne reakcije.
"Meni je potpuno nezamislivo da o nečemu što je tako ozbiljno i ponekad tragično može netko na tako neozbiljan način pristupiti kampanji i ne razmišljati o posljedicama jer se sa nekim stvarima ne smije šaliti", komentirala je Sanja Sarnavka, aktivistica za ženska prava.
Pokušali su sa stereotipima o neznanju, s pravopisnim pogreškama, ali nije uspjelo. Povukli su kampanju i naknadno objavili plakate s objašnjenjima. Iz UNICEF-a danas nisu bili raspoloženi za izjavu.Na njihovu teaser kampanju reagirali su i psiholozi.
"Koncept ovih teaser kampanja, mamac kampanja je da izazovu pažnju. I to možda vrijedi za auto gume , za sredstva za čišćenje, ali dio ljudi možda neće ni vidjeti poruku koja je trebala uslijediti nakon par dana. Mi smo imali potrebu reagirati da ovakav način kampanja može izazvati više štete nego koristi. Mi želimo bit pozitivni,ideja je bila dobra, treba i dalje razgovarati o mitovima", komentira Damir Ljubotina, pročelnik Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Ovo je hrabar iskorak UNICEF-a koji inače igra na sigurno, ali očito se granica prešla jer se poruka može shvatiti doslovno - smatra komunikacijski stručnjak.
Komunikacijski stručnjak Petar Tanta kaže:"Vi i ja vjerojatno ne bi ovdje pričali da je UNICEF stavio plakat na kojem piše da u Hrvatskoj od mentalnih bolesti boluje recimo 400 tisuća ljudi. Preko tog podatka bi prešli i vjerojatno se ne bi ni okrenuli. Ovo je poruka koja je poprilično jasna i možemo to vidjeti kao odjek onoga što ljudi misle kada čitamo portale i komentare i to su dobro primijetili."
Od pravopisnih grešaka za mentalno zdravlje do velike ribe preferiraju mali alat. Kampanja je to organizacije za zaštitu okoliša, koju su mnogi ocijenili kao seksističku.
Sanja Sarnavka govori: "Da jedna organizacija koja se bavi očuvanjem okoliša, života, koristi najgori stereotip koji je fujav. Mislim ribica, koje su tu asocijacije. I onda su oni napisali kao - vidjet ćete da će to biti sasvim drugačije u drugom dijelu kampanje. Na što smo svi ono rekli - skočite u rijeku i po mogućnosti nemojte izroniti."
Izronile su kod nas brojne kampanje sa ženama u glavnim ulogama, nad kojima se zgražalo. Sjećate se - liži si macu, ili možda ovog plakata gdje se žensko tijelo koristi za promoviranje auto guma. A provokativna je bila i domaćica. Ali bilo je i dobrih kampanja poput "Nije u redu u uredu". Kampanja je to koja nas osvještava o neravnopravnom položaju žena u svijetu rada.
"Poanta cijele priče je da vi primijetite poruku, u nekim slučajevima da prodate proizvod, u nekim prilikama da razgovarate o tome i da podignete svjesnost oko nečega", govori Tanta.
Ali u svemu treba imati granicu, jer nije svaki PR dobar PR.