Portret bivšeg predsjednika hrvatskog Sabora Željka Rainera nedavno se našao u fokusu javnosti, uglavnom zbog vijesti o njegovoj cijeni od 40 000 kuna, koji je plaćen državnim novcem. Portret koji je naslikao akademski slikar Vlado Jakelić izazvao je negodovanje i zbog toga što je lice s portreta čovjek koji je narod najprije naljutio kad je pod rotacijskim svjetlima bahato ispraćen na skijanje, do trenutka kad je jutro nakon paklene noći u plamenom pojedenoj Dalmaciji na društvenim mrežama paušalno izrazio žaljenje i "bol" nakon što je "čuo" da se nešto dramatično dogodilo, piše Slobodna Dalmacija.
Iako podatak o Reinerovom portretu javnosti nije dobro sjeo, kolege slikara koji je za njega zaslužan bili su prilično blagonakloni.
"Nemam problem s tim što je portret plaćen "po zlato", štoviše, drago mi je da je kolega zaradio jer znam kako je u našoj branši teško dobiti angažman, pogotovo unosniji. No, imam primjedbu na kvalitetu uradaka tog niza "dvorskih slikara", kako ih neki nazivaju. Riječ je o vrlo značajnu mjestu, Saboru, kao "domu naroda" s njegovim "glavarima", koji nisu dovoljno reprezentativno likovno odrađeni. Po mojem mišljenju, taj niz portreta ne predstavlja likovni 'creme de la creme'", smatra umjetnik Vladimir Davidenko iz Splita.
Osim Reinerovog, Jakelić je za Sabor naslikao i repliku portreta
bana Ladislava Pejačevića prema originalu Vlahe Bukovca te
portrete Vlatka Pavletića, Vladimira Šeksa i Josipa Manolića.
Iako Jakelić portret Željka Reinera smatra svojim najuspjelijim
žanrovskim ostvarenjem do sada, neki kolege ne dijeel njegovo
mišljenje.
"Vlado Jakelić inače nije tako loš slikar, ali portret Željka
Reinera ne smatram osobito uspješnim djelom. Njegovi rani
slikarski radovi i hiperrealistički prikazi urbanih isječaka sa
zagrebačkih ulica i likovno su i tematski iznimno zanimljivi i
dobri. Hiperrealizam je, nažalost, pomalo sklizak umjetnički
teren. Nije baš zahvalna uloga komentirati radove svojih kolega,
no činjenica je da je prikaz predsjednika Sabora prilično krut i
bez neke veće umjetničke vrijednosti. U tehničkom smislu donekle
je korektno odrađen, riječ je o dugotrajnom i pedantnom načinu
rada, ali zato mu nedostaje životnosti i atmosfere, tako da bih
ga okarakterizirao kao jednu vrstu kiča", kazao je akademski
slikar Hrvoje Marko Peruzović iz
Splita.
"Dakle, nedostaje mu "ono nešto" što sliku čini dobrom i
vitalnom. Rekao bih da je i glava nešto veća u odnosu na ostatak
tijela. Što se tiče cijene, malo jest napuhana, ali ne mislim da
je previsoka. Umjetnost nikad nije bila jeftina. ", poručuje
Peruzović.
"Trebalo je možda naručiti portret od nekog mlađeg autora i na taj način malo pripomoći umjetnicima, koji su danas u prilično teškoj situaciji i bore se za opstanak. Ova je slika zapravo najbolji prikaz trenutnog stanja duha u Hrvatskoj i odražava svu nesposobnost i bezidejnost onih koji su na vlasti i koji o nečemu odlučuju ili bi trebali odlučivati. Stoga i ne čudi da je izazvala mnoštvo reakcija na društvenim mrežama, međutim, to je prilično minorna i nebitna tema jer su problemi s kojima se svakodnevno suočavamo puno ozbiljniji i veći.", dodaje Peruzović.
Likovna umjetnica Karin Grenc portret je,
unatoč tome što je zanatski dobro odrađen, prozvala
neinventivnim.
"Po mojem mišljenju, portretu nedostaje izraženiji karakterni
pečat, istaknutija osobnost. Pozadina se liku, očito po želji
naručitelja, ipak nepotrebno nametnula. Ali slika je korektna i
zanatski gotovo besprijekorna", smatra Grenc.
Hiperrealist i Splićanin Zvonimir
Mihanović cijenu portreta u europskim, odnosno
globalnim okvirima smatra smiješno niskom.
"Kolega je dobar slikar koji poznaje pravila zanata, a po takvima
je najlakše udariti. Danas u javnosti bolje prolaze netalentirani
performeri koji se samoranjavaju i sodomiziraju, izvode počesto
besmislene budalaštine, nego slikari stare škole koji rade
pedantno i čak minuciozno. Vjerujte da u svijetu za takav portret
ne biste mogli ni pregovarati ispod nekih dvadeset tisuća eura.",
poručio je Mihanović za Slobodnu Dalmaciju.