'Ovo čak nije ni duhovito, ovo je notorna glupost'

Hrvatske turističke agencije su ovogodišnju turističku sezonu odradile teže i nekonkurentnije nego lani, a tvrde da je to zbog toga što im je od 1.

12.9.2013.
7:47
VOYO logo

Koordinacija turističkih agencija s otoka Lošinja, koja je dobila podršku kolega s cijelog Jadrana, navodi da ih je skok PDV-a doveo do ruba opstanka i odnio im 15 posto zarade. Tražili su objašnjenje Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) zašto im je porez tako visok, a dobili su odgovor da Europska direktiva nalaže da se primjenjuje stopa od 25 posto.

"Ovo čak nije ni duhovito, a kamoli obrazloženje, jer barem mi turistički djelatnici znamo da je u nekim zemljama Europske unije stopa PDV-a čak i manja od 10 posto. Ovo je notorna glupost, a ne obrazloženje. Naime, Europa nama ne određuje visine stopa PDV-a, Europa jedino ne poznaje nultu stopu oporezivanja", kazali su djelatnici agencija za Novi list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Branko Fučić, u ime agencija, kazao je da je ova sezona već donijela gubitke. Nešto bolje su prošli oni koji su prebacili lopticu na iznajmljivače ili su uspjeli barem dio ugovora sklopiti prije 1. srpnja.

Ugostitelji važniji od turističkih agencija

"No, posljedice se osjećaju. Problem je što iduće godine uz ovakve uvjete slijedi povećanje cijena, što znači da nećemo biti konkurentni. S druge strane, strane tvrtke sa sjedištima u zemljama EU sve više direktno sklapaju ugovore s iznajmljivačima, autobuserima, hotelijerima. I postižu bolje cijene jer nisu opterećeni ovako visokim porezom, nego ga plaćaju u svojoj zemlji po, u pravilu, nižoj stopi. U Francuskoj po 7 posto, Španjolskoj 6 posto, Sloveniji 8,5 posto", pojasnio je Fučić, dodavši da strane agencije prolaze bolje i jer se ne žele prijaviti kao obveznici PDV-a u Hrvatskoj, bez obzira što su po zakonu to dužni učiniti ako posluju ili pružaju neku od usluga iznajmljivačima koji nisu u sustavu PDV-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Potporu agencijama je iskazao i lošinjski gradonačelnik Gari Cappelli. "Ugostiteljima, koji ni nisu snizili cijene, PDV je smanjen na 10 posto, pa ispada da su oni važniji za hrvatski turizam od turističkih agencija", kazao je Capelli, dodavši da ne žele da se sve rješava nekakvim mišljenjem Porezne uprave, nego da se rješenje traži kroz uredbe te agencijama omogući poslovanje pod uvjetima koje imaju svi ostali u turizmu.

Ovim se povodom oglasila i Udruga hrvatskih putničkih agencija, a njeno priopćenje prenosimo u cijelosti:

Na maržu turističkih agencija se, temeljem posebnog postupka oporezivanja, u svim državama članicama obračunava redovna ili najviša stopa PDV-a koja je u Hrvatskoj 25 posto, stoga smatramo kako se UHPA nepravedno proziva u medijima

Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju počeo se primjenjivati novi Zakon o PDV-u koji je usklađen s praksom Unije te nije postojao manevarski prostor za oporezivanje agencijske provizije povlaštenom stopom PDV-a od 10 posto. Stoga moramo reagirati na navode u medijima u kojima se Udruga nepravedno proziva. Istina, EU nam ne određuje nacionalnu visinu stope PDV-a, ali na maržu turističkih agencija se, temeljem posebnog postupka oporezivanja, u svim državama članicama obračunava redovna ili najviša stopa koja je u Hrvatskoj 25 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O tome smo već pisali na uhpa.hr, ali ponavljamo kako bez promjene Europske porezne direktive nije moguće snižavanje stope PDV-a za maržu turističkih agencija u Hrvatskoj na 10 posto, a za što je potrebno pokrenuti odgovarajuću proceduru pri tijelima Europske unije. Temeljem Aneksa III Porezne direktive precizno su popisane robe i usluge za koje nacionalna zakonodavstva mogu primjeniti nižu stopu PDV-a.

Iako se kod nas kolokvijalno govori o snižavanju stope PDV-a za turizam na 10 posto, pojam 'turizam' kao takav ne postoji naveden u Aneksu III, već se eksplicitno govori o uslugama smještaja te uslugama pripremanja i posluživanja hrane i pića. Sukladno tome, na maržu turističkih agencija se temeljem posebnog postupka oporezivanja u svim državama članicama obračunava redovna – najviša stopa, koja je u Hrvatskoj 25 posto. Unatoč najboljim željama i našem lobiranju, Hrvatska, do eventualne promjene spomenute porezne direktive, nema nikakvih mogućnosti primjeniti drugačiju stopu PDV-a kojom se oporezuje marža turističkih agencija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Moramo dodati i kako se, u skladu sa svime što smo prethodno naveli, UHPA posve neargumentirano proziva u tekstu Vapaj turističkih agencija: S PDV-om od 25% nemamo šanse pred strancima koji je objavio Novi list 12. rujna 2013. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo