Primjerice, Bnet korisnicima kojima je istekao dvogodišnji ugovor za korištenje paketa sa sve tri usluge nudi potpisivanje novog ugovora za takav paket po mjesečnoj cijeni od 255 kuna. To je cijena koju su plaćali i 2015. i 2016., a ako ne žele obvezu na dvije nove godine i neće potpisati novi ugovor, već ostaju korisnici bez ugovora, opet plaćaju cijenu od 255 kuna. No, novim korisnicima koji se prebace iz drugih mreža na B.net te potpišu ugovor na dvije godine, za isti paket, mjesečna cijena iznosi 199 kuna, piše Slobodna Dalmacija.
U dvije godine stari će korisnici ukupno platiti 6120 kune, potpišu li ili ne potpišu dvogodišnji ugovor. To je čak 1344 kune više od novih korisnika koji kod njihovog operatera prijeđu iz drugih mreža, koji će tijekom dvije godine ukupno platiti isti paket 4776 kuna.
Jeftinije je mijenjati operatera
Prema tome ispada da je jeftinije mijenjati operatera nakon svakog ugovornog razdoblja te tako dobiti povoljnije uvjete.
'Zakonom o zaštiti potrošača propisano je da trgovac koji pruža javnu uslugu putem distribucijske mreže mora omogućiti potrošačima priključak na distribucijsku mrežu, uporabu priključka i mreže te pružanje usluga u skladu s posebnim propisima, koncesijskim ugovorima ili općim aktima jedinice lokalne i područne samouprave - pod nediskriminirajućim, unaprijed poznatim i ugovorenim uvjetima.
Mišljenja smo da bi ponuda iz upita mogla biti diskriminirajuća u odnosu na stare korisnike, s obzirom na to da se isti stavljaju u nepovoljniji položaj u odnosu na nove korisnike u pogledu cijene koju će plaćati tijekom ugovornog razdoblja od dvije godine. Ako je trgovac u mogućnosti pružiti uslugu po nižoj cijeni u razdoblju od dvije godine, takvi bi se uvjeti trebali odnositi na sve korisnike, a ne samo na nove', kažu iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Također navode kako je propisano da će se novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 kuna kazniti za prekršaj trgovac - pravna osoba ako ne omogući priključak na distribucijsku mrežu i uporabu priključka i mreže te pružanje usluga po nediskriminirajućim, unaprijed poznatim i ugovorenim uvjetima.
'Nisu u nepovoljnijem položaju'
B.net pak kaže kako promotivne pogodnosti ovise o paketu koji trenutačno korisnik koristi, kao i portfoliju kojem paket pripada te da njihovi korisnici ni u kom slučaju nisu u nepovoljnijem položaju nego koriste niz pogodnosti.
'Od izuzetne nam je važnosti briga za postojeće korisnike, stoga imamo cijelu paletu pogodnosti koje su im dostupni u TV usluzi, kao i u internetskoj i telefonskoj usluzi. Operator je ovlašten formirati ponude za postojeće i nove korisnike uz jasno definirane uvjete navedene u svakoj takvoj ponudi', rekli su iz B.neta za Slobodnu Dalmaciju.
Novinar Slobodne pitao je o korisnicima koji već imaju paket sa svim uslugama i žele opet sklopiti novi ugovor, a nudi im se cijena kakvu su plaćali u starom ugovornom razdoblju.
'Koristili ste Super 3D paket kojem je mjesečna naknada 255 kuna. Taj paket sadrži Osnovni TV paket, internetske brzine do 20 Mbit/s te neograničene pozive prema fiksnim mrežama korisnica prelaskom na Super+3D paket uz promotivnu mjesečnu naknadu od 255 kuna tijekom 24 mjeseca (redovita mjesečna naknada navedenog paketa iznosi 269 kuna). Novim paketom dodatno je omogućena veća brzina interneta te osim dosadašnjih neograničenih poziva prema fiksnim mrežama ostvarujete i neograničene pozive prema Vip i Tomato mobilnim korisnicima', rekli su novinaru kojem se dogodilo gore navedeno.
Dakle, cijena je ista, za novi i za stari ugovor. Paketi su onakvi kakve je operater složio i dao im naziv te ih nudio kao osnovni model najskupljeg paketa prije malo više od dvije godine i danas. Na to korisnik koji je u mreži i izvan nje imao nikakvog utjecaja.
Žele namamiti nove korisnike
'Operateri mame nove korisnike. To je u skladu sa zakonom, ali je upakirana diskriminacija korisnika, na štetu starih. To ne radi B.net nego svi. Pitanje je isplati li se čovjeku uopće biti dugo korisnik kod istog operatera, više mu se isplati mijenjati ih svake dvije godine. Više cijene nove korisnike nego stare, što je apsurd, vjerne korisnike koji su kod njih godinama, bilo bi logično nagraditi za toliku vjernost nečim, ali radi se baš suprotno.
Mogu im nuditi različite cijene za istu uslugu budući da joj promijene naziv, to tržišno natjecanje nije zakonska diskriminacija nego dobro upakirana diskriminacija korisnika na nove i stare', istaknuo je Igor Vujović, predsjednik Društva “Potrošač”. Vujović objašnjava da se to događa jer se snaga operatera dokazuje brojem korisnika, oni moraju skupljati korisnike, bolje imati 100.000 korisnika koji plaćaju po 100 kuna nego 10.000 po 200 kuna.
'Cilj je skupiti što više novih korisnika. Proučili su psihologiju hrvatskih potrošača kojima se ne da provjeravati nove ponude i tarife, seliti se od jednog do drugog telekoma. Stariji ostaju vjerni, prime račun i plate. To su operateri proučili i zato pikiraju na mlade... Sve da ih stalno i mijenjate, malo ih je na tržištu i opet ćete im doći za nekoliko godina', zaključio je Vujović.