Zanimljivo je da je Hrvatska zapravo neuspješna zemlja samo u onim područjima u kojima država ili Vlada nešto ili nekoga potiču na uspjeh. Dakle subvencije poljoprivredi su sve veće, poljoprivrede je sve manje. Subvencije brodogradnji su se davale svaki dan, brodogradnje više nemamo. Bezbrojne sanacije zdravstvenog sustava rezultirale su skupim i lošim zdravstvenim sustavom. I tako dalje i tako sve gore, ali ne zato što su poticaji loši nego zato jer se potiče loše.
Pa onda stvarno ispada da je Hrvatska uspješna samo ondje gdje nikog i ništa ne potiče.
Od sporta, do poduzetništva. Od Luke Modriće do Mate Rimca. Rimac je eto upravo objavio kako je Hyundai grupa u njegovu tvrtku Rimac Automobili investirala 600 milijuna kuna ili više od 80 milijuna eura. To jedna od najvećih takvih investicija u Hravtskoj ikada a takve investicije u razvoj visoke tehnologiju su i najvažnije jer donose najveći obrt kapitala, najviše dodane vrijednosti i najviše pameti. A budimo iskreni pameti nam treba više nego novaca.
Danas svima u Hrvatskoj znani modeli najljepše su što se proizvodi u tvornici u Svetoj Nedelji. No od gotovih auta možda je čak i važnija najbolja baterija na svijetu, kakva pogoni prestižne Aston Martin i Koenigsegg, a čije se jedno kućište upravo slaže od 19 komada karbona.
I superautomobil Rimac C2, premijerno predstavljen lani, radio se iz nule.
Budući da ne postoje gotovi kalupi koje bi mogli koristiti za svoje proizvode, u Rimac automobilima svaki, i najmanji dio moraju proizvesti sami. Primjerice - od velikog bloka aluminija napravljena je ova ručka od C2, a od puno manjeg komada aluminija napravljen je ovaj gumb kojim se upravlja jednim od ekrana unutar samog auta.
A danas je objavljeno kako će Rimac automobili za gigante s Dalekog istoka, Hyundai i Kiu, proizvoditi pogon, dakle - baterije, inverter, motor i prijenosnik, ali i dio elektronike za infotainment. Detalje je Mate Rimac pojasnio u RTL-u Danas.
VEZANA VIJEST
"Cilj je da do kraja sljedeće godine imamo prve komade koji voze i koji se testiraju, a cilj je zajednički doći do serijske proizvodnje, gdje bi mi proizvodili sustave, a Hyundai bi radio sam automobil", rekao je Rimac.
"Lani je uslijedio blagi pad izravnih stranih investicija"
Investicija je teška 600 milijuna kuna ili oko 80 milijuna eura - u visokotehnološkom sektoru, koji ima najveću dodanu vrijednost.
"Od osamostaljenja Hrvatske pa do danas uglavnom su inozemne izravne investicije usmjerene usektore telekomunikacija, financija ili sektor nekretnina. To su uglavnom sektori u kojima govorimo o nerazmjenjivim dobrima. Što se tiče visokih tehnologija, relativno je mali udio takvih investicija u ukupnim investicijama", kaže nam Zrinka Živković Matijević, direktorica ekonomskih istraživanja u RBA.
U količini izravnih stranih investicija, teško da možemo stići pretkriznu 2007., kad su stranci uložili rekorne 3 milijarde i 400 milijuna kuna. U odnosu na 2016. i 2017., lani je uslijedio blagi pad izravnih stranih investicija. Iznosio je milijardu i 58 milijuna kuna, što je otprilike 2,2% našeg BDP-a.
Izravnim vlasničkim ulaganjima strani vlasnik stječe najmanje 10% udjela u temeljnom kapitalu tvrtke. Zbog toga se i Matin udio topi u tvrtki koju je osnovao.
"Pa jesam danas, ali upravo kako završavamo papirologiju neću biti većinski vlasnik."
Udjeli?
"Ne znam točno. 43 posto, tolko mi je malo važno, da niti ne znam. Oko 43 posto."
A Hyudai i Kia koliko su dobili?
"To nije objavljeno. Ne smijem reći sad jer oni nisu dozvolili", kazao je Rimac.
"Oduvijek smo imali velike snove i ambicije"
Puno stranog novca uloženo je i u tvrtke koje proizvode kapsule za lijekove, čarape, cigarete ali i automobilske dijelove. Pozitivnih primjera ima, no potrebno ih je mnogo više kako bismo doista mogli govoriti o valu ulaganja i širenja proizvodnje, čime se, barem zasad, može hvaliti Mate Rimac.
"Danas smo preko 500 ljudi, s Greypom zajedno skoro 600 ljudi. Prošle godine smo zaposlili skoro 200 ljudi, ove planiramo i 250, ovisno o tome koliko ljudi ćemo naći. Imamo planove i za velika širenja, lokacija, kampus. Oduvijek smo imali velike snove i ambicije, ali smo još uvijek na početku našeg puta", kaže.
Kampus će početi graditi početkom sljedeće godine. Navodno bi trebao biti najmoderniji u čitavoj Europi.