'neprovedive u sustavu' /

Stručnjaci popljuvali reformu ministrice Divjak: 'Novi zakon štetan je za djecu i obrazovanje'

Image
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Zakonske izmjene koje predlaže Ministarstvo znanosti i obrazovanja omogućile bi roditeljima da zabrane svojoj djeci pohađanje određenih međupredmetnih i interdisciplinarnih tema ili modula

11.12.2017.
12:39
Goran Stanzl/PIXSELL
VOYO logo

Izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju predložene od strane ministarstva Blaženke Divjak štetne su za djecu i neprovedive u sustavu obrazovanja, smatraju stručnjaci koji su se uključili u javno savjetovanje o tekstu predmetnog zakona. Ministrica Divjak je, podsjetimo, zakonskim izmjenama koje bi trebale biti usvojene iduće godine odlučila udovoljiti pojedinim prohtjevima neokonzervativnih udruga, pri čemu očigledno nije vodila dovoljno računa o najboljim interesima djece i prosvjetnih radnika, piše Faktograf.

Zakonske izmjene koje predlaže Ministarstvo znanosti i obrazovanja omogućile bi roditeljima da zabrane svojoj djeci pohađanje određenih međupredmetnih i interdisciplinarnih tema ili modula, kao što su to, na primjer, građanski i zdravstveni odgoj. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema zakonu koji zagovara HNS-ova ministrica Divjak, za sve takve sadržaje roditelji bi morali dati pisanu suglasnost.

Takva odredba vrlo lako može stvoriti koliziju sa zakonom definiranim ciljevima odgoja i obrazovanja: "odgajati i obrazovati učenike u skladu s općim kulturnim i civilizacijskim vrijednostima, ljudskim pravima i pravima djece, osposobiti ih za življenje u multikulturalnom svijetu, za poštivanje različitosti i toleranciju te za aktivno i odgovorno sudjelovanje u demokratskom razvoju društva”. Također, zakonom je propisano da djeca imaju pravo na “stjecanje temeljnih kompetencija u svjetlu (…) znanstvenih spoznaja i dostignuća".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Smatramo da je ove odgojne ciljeve nemoguće postići ako se sadržaji međupredmetnih tema ostave na izbor roditeljima, jer sama činjenica da je netko roditelj ne podrazumijeva kompetentnost za određivanje koje znanstvene spoznaje i dostignuća te koji sadržaji obrađeni kakvim specifičnim metodama poučavanja doista mogu ostvariti navedene ciljeve", objašnjava Zagrebačko psihološko društvo.

U svojim komentarima pozivaju se i na Konvenciju o pravima djeteta i Konvenciju o ljudskim pravima, što nužno uključuje i situacije u kojima dijete treba zaštititi od roditelja.

U savjetovanje se uključio i Boris Jokić, pod čijim je ravnanjem osmišljena Cjelovita kurikularna reforma, a koja je efektivno zaustavljena promjenom vlasti nakon parlamentarnih izbora 2015. godine. Jokić smatra da pripuštanje roditeljskog svjetonazora u javne škole "može imati izrazito negativne posljedice na sustav odgoja i obrazovanja Republike Hrvatske".

"[O]vakav prijedlog otvara i nevjerojatan niz praktičnih i organizacijskih problema na razini sustava i razini samih škola. Na razini sustava postavlja se pitanje kako zadovoljiti potrebe vrlo heterogenih vrijednosti i odgojnih pristupa roditelja u osam tema? O kolikom broju modula je riječ po pojedinoj temi? Tko će ih izraditi i na čiju inicijativu? Kako pratiti promjene u zahtjevima roditelja i učenika iz godine u godinu i prilagođavati ponudu i sadržaj modula? Ako situaciju dovedemo do apsurda, možda bi bilo najpravednije i najprikladnije da sami roditelji izrade modul za svoje dijete. Tko od roditelja ima stručnost u raznovrsnim područjima koja obuhvaćaju međupredmetne teme, kao što su Poduzetništvo, Učiti kako učiti, Održivi razvoj i sl.?" pita se Jokić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijeli članak možete pročitati ovdje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo