Ni dosad se novi automobili nisu prodavali lako, a za mjesec i pol bit će još i teže!
"Građane od 1.1. čeka poskupljenje. Mogu reći da smo za većinu onoga što stvarno prodajemo, modeli koje kupci stvarno konfiguriraju, za 99 posto takvih modela smo provjerili i svi poskupljuju", kaže direktor Opela za Hrvatsku i BiH Željko Sredoja,
Izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila mijenja se izračun. Onaj dio trošarine koji se izračunava na temelju emisije CO2 postaje samostalna kategorija. Više ne ovisi o vrijednosti vozila pa će sva povoljnija poskupiti.
Za najprodavaniji Opelov model - Astru, koja stoji 150 tisuća kuna, trošarina će s 2950 otići na skoro 5000 kuna. Za drugu najprodavaniju, Corsu, koja sada stoji 97 tisuća kuna - s 3750 na 5600!
"Ja mislim da će to biti isključivo i kod naše konkurencije obzirom da je cijela matematika, da tako kažem, novog izračuna trošarine ipak posložena tako da pomogne punjenju državnog proračuna", kaže Sredoja.
Matematika je u ovom slučaju na strani bogatih. Jer sada kada pola izračuna više ne ovisi o vrijednosti, pojeftinjuju najskuplji automobili. Koristeći se novim tablicama za izračun i podacima s web stranica proizvođača, ispada da ćete, ako kojim slučajem kupujete Audi RS6, uštedjeti 112 tisuća kuna.
Ako gledate Range Rover s trenutnom cijenom od 1,84 milijuna kuna - on će pojeftiniti oko 170 tisuća. Mercedesov AMG SL65 čak 340 tisuća kuna.
Pa iako su brojke jasne iz carinske uprave odgovorili su nam priopćenjem da je netočno da promjene dovode do disbalansa u oporezivanju jeftinih u odnosu na skupe automobile. Tvrde ovakav sustav oporezivanja je moderan i očekuju da će se tržište prilagoditi. Prilagodit će se, ali na gore.
"Mi govorimo o rastu od 127 posto", kaže Pero Klarić, direktor TransAuta. Toliko je on izračunao rast trošarine na jednom od rabljenih automobila koje prodaje. Isto je s gotovo svima. Primjerice rabljenim Audijem A5.
"Do Nove godine trošarina za njega iznosi 8000 kuna, dok po novom iza 1. siječnja trošarina za vozilo će se popesti na 18 tisuća kuna", kaže Klarić.
Zbog slabe potražnje neće mijenjati cijene. Umjesto toga dodatno će smanjiti svoje, tvrde, ionako male marže. Ali kad bi barem sve to imalo smisla.
"Zapravo primarni efekt stimuliranja kupovine vozila s manjim CO2 nije postignut, jer baš suprotno, vozila s većim C02 i skuplja vozila su pojeftinila, dok mala vozila s niskim C02 su poskupila", kaže Klarić.
Zakon je u trenutno u Saboru. Čini se da i vladajući i oporba o njemu misle isto.
"To je još jedan od apsurda cijele ove reforme kao što je i čitav niz drugih stvari", poručio je Branko Grčić.
"Treba tražiti rješenje da ljudi koji teže mogu doći do vozila srendje i niže kategorije da budu manji porezi nego za nekakve elite", smatra Miro Bulj.
U Gospodarskoj komori se nadaju da se još stigne promijeniti. Da se iz trošarine izbaci vrijednosni kriterij, ostavi samo onaj ekološki.
"Da se opterete isključivo po gramima CO2. To bi dovelo do ravnomjernijeg rasporeda za sve klase automobila, opterećenja trošarinom", kaže Hrvoje Paver iz Sektora za trgovinu HGK.
Vlada ovom mjerom misli napuniti proračun sa 60-ak milijuna kuna na godinu. Istovremeno vozni park u Hrvatskoj u prosjeku je star oko 13 godina. A po broju novih automobila po glavi stanovnika među najgorima smo u Europskoj uniji.