Iz Sindikata strojovođa Hrvatske jučer su ekskluzivno za RTL iznijeli da imaju dokaze da signalizacija od kolodvora u Okučanima do mjesta stravičnog sudara putničkog i teretnog vlaka pri čemu je troje ljudi poginulo. a 12 ih je ozijeđeno, nije radila.
"Mogu potvrditi da imamo čvrste, neoborive, provjerene i lako provjerljive dokaze da signalizacija između kolodvora Okučani i mjesta udara putničkog u teretni vlak nije radila! Nije bila u funkciji i nikako nije mogla pružati informacije strojovođi. Prave informacije po kojima bi on sukladno propisanim procedurama donosio odluke o vožnji i prometu vlaka. Također, dokazi upućuju na to da je u trenutku opreme vlaka iz kolodvora Okučani ta signalizacija već tada bila nefunkcionalna i nije radila", istaknuo je Dalibor Petrović, dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske.
Danas su na konferenciji iznijeli ozbiljne optuže. Dopredsjednik u sindikatu Dalibor Petrović iznio je:
"Između dva kolodvora promet se može odvijati prema automatskom pružnom bloku i u kolodvorskom razmaku koji znači da između dva kolodvora može biti samo jedan vlak. Automatski pružni blok je kad imaju postavljeni signali svaka dva kilometra i koji se automatski zatvaraju kako vlak prođe.
Okučani-Novska opremljen je automatskim pružnim blokom. U slučaju kvara automatskog pružnog bloka, promet se i dalje odvija ali u kolodvorskom razmaku - ako je otpremljen vlak iz Okučana, drugi se iz Okučana može otpremiti tek kad je prvi došao u Novsku i kad je radnik, koji regulira promet, javio 'evo stigao je'.
U redovnoj situaciji od kolodvora Okučani su četvriti prostorna odsjeka gdje se dogodio udes. Oko tri-četiri kilometra od Okučana, postoji lagana vožnja, to je smanjena brzina od redovne zbog tehničkog stanja infrastrukture. HŽ infrastruktura je napravila 2014. godine prugu i već ovdje imamo tri kilometra vožnje od 70 kilometara na sat, umjesto redovne brzine sa 160 km/h. To u ovom slučaju nije bitno, osim kada je u pitanju kada je znak koji strojovođu upućuje da nailazi na laganu vožnju, on emitira frekvenciju 1000 Herza, jednako kao i signal ako je žut, koji znači da idući signal je crven i da na njemu mora stati.
'Vožnja po nalogu'
Vlak je bio opremljen autostop uređajem. Da biste prošli pored crvenog signala ima prekidač koji se zove 'vožnja po nalogu'. Znači, dobivate nalog da premostite i da možete proći. Da je redovna situacija, da je sve bilo ispravno, vlak kad izlazi s Okučana, postavlja se signal za zabranu vožnje. Kad dođe u drugi prostorni odsjek, signal iza njega pali se u crveno. Kad dolazi u treći prostorni odsjek, signal iza njega postaje žut Kad je u četvrti prostorni odsjek, crveni iza njega postaje žut, a žuti iza tog postaje zeleni.
Da je bila redovna situacija i da su signali bili ispravni, teretni vlak zaustavio se iz nepoznatih razloga, a mi nismo skloni vjerovati u razloge koji su prezentirani istražiteljima, putnički vlak izlazi na zeleno iz Okučana, ulazi u prvi prostorni odsjek.
Ulazi u drugi prostorni odsjek, prolazi žuti signal, staje na crveno. Mora poslužiti balizu da je shvatio, ima 10 sekundi da je shvatio ili će automatski zakočiti. Da prelazi na crveno, on automatski zakoči.
Neoborivi dokaz što se dogodilo - ovo je zapis uređaja koji registrira sve podatke o kretanju vlaka i nalazi se u vlaku. Brzina se vrti 70-80 km/h. Linija od 2000 Herza je prolazak preko crvenog svjetla, to je vožnja po nalogu. Stvarna situacija tu noć bila je - teretni vlak izašao je iz Okučana na nalog jer već šest dana ne radi signalizacija. Strojovođa je izašao van. Prošao je balizu, vozi se dalje, signal iza njega ostaje crven, a to je kvar automatskog pružnog bloka.
Prolazak kroz crvene signale
I to je moralo i jest registrirano na uređaju i to je moralo biti vidljivo radniku koji regulira promet. Vlak ulazi u četvrti prostorni odsjek, zaustavlja se i stoji, svi signali su iza crveni. Četiri minute nakon što je teretni vlak stao iz nepoznatih razloga, prometnik u Okučanima otprema vlak iako su svi signali u položaju 'stop'.
Strojovođa je, po informacijama koje je dala HŽ Infrastruktura, dobio nalog da samo prvi signal ne valja, a svi ostali da su ispravni. On izlazi, jedino za signal u Okučanima je dobio nalog da ga može prijeći na crveno. On izlazi iz Okučana, spušta brzinu na nulu i potom diže na 90 km/h. Dolazi na žuto.
Kao strojovođa mogu reći, i svih 1200 strojovođa reći će, da vožnju po nalogu poslužuje samo ako vam je netko rekao ili napisao da možete ići dalje. Ulazi u drugi prostorni odsjek, u kojem je cijelo vrijeme lagana vožnja, na novoj pruzi, umjesto da vozi redovnom brzinom, on vozi 70 km/h, dolazi do drugog signala kojeg poslužuje po nalogu, na crveno, ulazi potom u zadnji prostorni odsjek u zadnje tri minute kad se mogla spriječiti nesreća. Što se događalo u tih 15 minuta? Strojovođa teretnog vlaka obavijestio je svog dispečera u trenutku udara.
To je 15 minuta od trenutka zaustavljanja. To su službeni podaci HŽ Infrastrukture. To je moralo biti vidljivo radniku koji regulira promet i u Novskoj i u Okučanima. Uređaj to mora vidjeti. Ti su radnici morali vidjeti da strojovođa prolazi kroz crvene signale.
Zašto se nije pokrenula procedura zaustavljanja?
Ako vlak ide i ako prijeti nesreća, mora se isključiti napon, imali su vremena. Strojovođa zna, čim nestaje napon, on prestaje voziti. Zašto strojovođa nije nazvao preko radio veze, zašto nije pokrenuta procedura da zaustave svi vlakove?
Nitko nije ništa poduzeto, 15 minuta je išao i na ovaj ili ovaj način bio obaviješten o tome da može voziti, da je u kolodvorskom razmaku, prođe crveno svjetlo sa 100 km/h, to je kao da ste na semaforu i vidile da s desne strane ide šleper i vi idete, to je suicidalno. A kolega nije bio suicidalan.
To je sigurno, pogotovo što je s njim navodno bio i kondukter koji bi reagirao da je strojovođa odlučio nešto napraviti. Zadnji prostor na 400 metara prije udara - i njega premoštava. Tu se vodio sa 87km/h, lagano, jer mu je tu stajalište Rajić, priprema se za zaustavljanje i tu udara s 88 km/h na sat.
Brzina (redovna op.a) na toj pruzi je 120 osim na jednom dijelu gdje je 70 km/h. Ali strojovođa na kraju lagane vožnje ne diže na 120 nego je i dalje na 100 km/h, drži se te brzine. Zaključujemo da je znao da vozi u kolodvorskom razmaku jer se u kolodvorskom razmaku vozi 100 km/h na sat, a ne 120 koliko je mogao voziti.
Posluživao je vožnju po nalogu, da li preko mobitela ili pismeno, to ćemo, bojim se saznati ako jedino policija i DORH, kojima jedino vjerujemo, dobro pročešljaju slučaj.
Bitno je pitati - kad vas iz kolodvora šalju na kvar signalizacije, dobiva se pismeni nalog, jedan ide kolodvoru, a jedan je za strojovođe.
Nitko, niti Biber iz Agencija za istragu nesreća, niti Nuić koji je 2009., kad je nagibni izletio pokušao fabricirati istragu kako bi opravdao osobu koja je na kraju pravomoćno osuđena, nisu rekli policiji, koja ne zna detalje, da treba osigurati mjesto udara i pretražiti ne bi li se našao nalog.
Dva dana nije bilo kiše, nalog se mogao naći. Sada smo prepušteni samo onome što će Okučani pokazati. Tu će policija morati češljati.
Strojovođa je bio naveden da vozi u kolodvorskom nalogu i da smije prelaziti crvene signale.
Pitanja novinara
Nije li strojovođa morao potpisati nalog?
Tako je, prema našim informacijama kolodvor Okučani potpisani nalog, autentičnost potpisa je potvrđena i taj nalog je strojovođi rekao da vozi preko izlaznog signala s 30 km/h.
To znači da su ostali signali u funkciji?
Dobijete nalog, broj 50, zadnji u bloku. U njemu je pisalo da samo izlazni signal ne radi, ostali da rade. Dozvolite mogućnost da je dobio još jedan nalog, u Okučanima pet dana izlaze i ulaze na crveno svjetlo, kolege nekad pripreme nalog da vlak ne kasni. Možda postoji mogućnost da je dobio dva naloga, to nikad nećemo znati jer je zadnji nalog u bloku bio za kvar izlaznog signala. Teško ćemo to ikad saznati. Ali strojovođa sigurno nije dva crvena prešao jer bi to prometnik sigurno vidio, odmah bi se bacio kvar. Tu policija treba odraditi posao.
Čudno je zašto nije stao
Čija je dogovornost komunikacije, tko je koga trebao zvati?
Ovisi, uvijek kad je crveno svjetlo, čeka se tri minute i zove se prometnika i on kaže može li se dalje. Čudno je zašto kolega nije stao, nego je otišao.
Je li moguć nesporazum?
Recimo da je strojovođa krivo shvatio, ali mislim da nije, bilo je 15 minuta kad je prošao prvi signal na crveno, netko je trebao reagirati. Ne želimo reći da je itko kriv, ali niz je faktora, a sve se svodi na to tko je bio zadnji. Kolege više nema, ne može dati obranu.
Odakle vam ovi podaci?
Mi smo to dobili i to ima i policija, nismo dobili od HŽ Putničkog prijevoza. Ovo je zapis o kretanju vlaka s vlaka koji je vozio trasom.
Signalizacija nije radila koliko dana?
U kolodvoru oko 6 dana. Zbog pregorenja kabla, to je signalizacija u kolodvoru. Ali na dionici Novska-Okučani u tri dana dva puta bila je u kvaru. To je samo zadnja tri dana , u dva mjeseca u kvaru je bila više od 20 puta.
Komunikacija strojovođe u teretnom vlaku. Je li komunicirao sa svojim dispečerima ili s HŽ-om?
Njegov direktor je, u programu RTL-a, rekao da je on zvao svog dispečera, njihovog operativca što je protivno propisima. Tada morate zvati prometnog dispečera i nikog drugog. Netko je vidio i morao u Novskoj i Okučanima vidjeti da vlak stoji i daje strojovođa prošao kroz prvi signal, preko uređaja. Ne želim sugerirati da je itko kriv ili nevin. Iz HŽ Infrastrukture je već prvi dan izjavljivala da je signalizacija ispravna, a onda su se zakopčali i govorili da se zove policija. No DORH i policija nisu specijalisti za željeznice.
Izvan Hrvatske ima obrazovnih ljudi koji će pomoći policiji i DORH-u. Ne isključujem mogućnost da je sustav pokazivao prometniku da je sve u redu.
Kronološki - znate li kada ulazi u Okučane teretni vlak?
Prema službenim podacima HŽ Infrastrukture, teretni vlak otišao je iz Okučana u 21:01. Putnički vlak je otišao u 21:21.
Udar je bio u 21:30, dakle tu je 13 minuta od trenutka kad teretni vlak stane do udara putničkog vlaka?
Netko je to morao vidjeti. U normalnim situacijama nije problem što stojite teretni jer će se putnički zaustaviti na crveno. Ovdje su svi signali iza teretnog bili crveni, to treba istraživati. Vlak nije smio biti otpremljen iz Okučana jer su svi signali bili crveni.
Zašto prometnik prolazi, je li bio nalog za sva tri crvena signala da prođe ili nije?
Nikad se nije dogodilo da strojovođa sam od sebe krene. Ili je dobio nalog, ili mu je rečeno pa je išao na povjerenje, ili ga je netko nazvao i rekao može, policija se mora poigrati i jako dobro slažiti križaljku, ja se toga ne bojim.
'Kvara u lokomotivi teretnog vlaka nije bilo'
Da je strojovođa nazvao dispečera HŽ-a odmah, što bi se dogodilo?
Onda iz Okučana sigurno ne bi otpremili vlak. Pouzdano tvrdim da s lokomotivom teretnog vlaka nije bio ni jedan problem, nije bilo ni jednog kvara zabilježenog.
Stoji li priča da je strojovođa ima u situacijama 15 minuta rok da nekog nazove?
To je kad ima kvar u lokomotivi, a nije ga bilo. Predsjednik Uprave Enna Transporta Glavaš kaže da je bio nekakav kvar s vlakom. Strojovođa je sišao s lokomotive, bio blizu kraja vlaka. Kad popravljate lokomotivu možete čekati do 10 minuta, a i kad silazite s lokomotive obavezno se morate javit. Imam informaciju da se javio dispečeru Enna Transporta koji nema veze s regulacijom prometa, a Glavaš je rekao da su istog časa zvali prometnika - to je bilo već kad su se vlakovi" sastajali". Kolega s teretnog vlaka morao se javiti odmah čim je sišao s lokomotive, on je prošao debelih 400 metara.
Kome se morao javiti?
Prije nego je sišao s lokomotive, morao je obavijestiti prometnika Novske ili Okučana. I to je vrlo blizu njegova mjesta življenja.
Što biste vi napravili kao strojovođa u toj situaciji?
Dobivam nalog da izlazim iz Okučana na crveno s 30 km/h, koliko mi je ograničena brzina. Zaustavljam se na neosiguranom prijelazu i u daljini vidim crveno, mrak je, vidi se. Ja bih zvao službeno radio vezu, ako ne radi radioveza, zvao bih na mobitel prometnika i pitao što se radi. Ako ne mogu nikoga dobiti, stajao bih i svih 1200 hrvatskih strojovođa stajao bih i čekao 3 minute i onda do idućeg signala bih se vozi 30-ak km/h. Recimo da su pale mreže za mobitel, opet pokušavate nekog dobiti i ne možete, opet idete dalje s 30 km/h. Možda se sjećate slučaja iz 2013. između Križevaca kada se putnički vlak također zaletio u teretni ali bez žrtava jer je bila brzina 25 km/h. I danas bi vjerojatno imali ogrebanog strojovođu, na bolovanju. Gledali kakve bi mu sankcije mujer nije bio oprezan.
Je li moguće da je pomislio da ne rade signali?
Nije jer je taj dan već jednom išao u Novsku, vratio se nazad i sustav je radio.
Možda zabuna, da je pomiješao signale?
Indikativno da je član uprave govorio da su signali bili ispravni, a nisu. Tu se nešto iza brda valja.
Što?
To će policija utvrditi. Očito se pokušava istraga usmjeriti u smjeru da je onaj, koji se ne može braniti, jedini krivac. Ako moderni sustav, plaćen desetke milijune kuna, i moderna pruga na kojoj se kilavimo sa 70 km/h, to je problem HŽ Infrastrukture što se pokušava napraviti. Zadnja tri dana dva su kvara sustava bila. Signali Novska - Okučani svako malo su u kvaru, a novi su.
Tvrdite da teretni vlak nije bio u kvaru?
Tvrdim da lokomotiva nije bila u kvaru, što se događalo s vagonima ne znam. Strojovođa silazi s lokomotive i na 500-om metru vlaka, obavezan se javiti. Što je bilo s vagonima, istraga će pokazati. Nisam uvjeren da je bilo nešto, ali vlak od Tovarnika do Okučana nije nigdje stao.
Priječ je preuzeo Nenad Mrgan, predsjednik sindikata iznio je detalje oko strojovođe teretnog vlaka:
Problem je što su kvarovi učestali, problem je reguliranje prometa, bit ćemo još 10 nesreća. Kod nas kad ide vlak privatnog prijevoznika, putnički čeka. Ako nešto nije bilo u redu s teretnim vlakom, vidjeli bi to prometnici, da ima duža vozna vremena, kasnio bi od kolodvora Tovarnik, a tamo je stajao četiri sata. Kolege to neće reći, ali strojovođa je 2009. dobio otkaz zbog krađe.
Sud ga je vratio na posao, privatne detektive smo angažirali i snimili ga s kanistrima nafte. Pitanje je zašto je on zaustavio vlak baš u blizini svoje kuće, zašto ljudi izjavljuju da su iz teretnog vlaka izašli 40-50 migranata?
Tu treba usmjeriti istragu - zašto se to dogodilo? Sumnjam da nije bilo problem u vlaku, volio bih da griješim.To je čovjek koji je izgubio trajnu zdravstvenu sposobnost po drugostupanjskoj komisiji HZZO-a, a kad je jednom zgubiš nema boga da je više dobiješ.
Imao u Hrvatskoj stotina strojovođa s uvjetima za mirovinu koji su izgubili zdravstvenu sposobnost da bi dobili mirovinu, a voze kod privatnika. Kako je on dobio u istoj zdravstvenoj ustanovi dozvolu? Netko to zna i u Agenciji za sigurnost prometa moraju imati to registrirano.
A sad imamo 15-ak strojovođa koji su izgubili zdravstvenu sposobnost i rade kod privatnika i to sa 62 godine. Slušamo da je naš vlak star 40 godina, a ista Agencija dala je dozvolu Train Hungaryju da unajmljuje rumunjske i engleske lokomotive koja su oklopna vozila. Po našim prugama vozi sve i svašta u čudnim uvjetima. Danas se školuju 2,5 mjeseca i postaju strojovođe. Meni je trebalo prije 2,5 godine da upravljam lokomotivom sam. Problemi su sigurnosti ljudi koji upravljaju.
Petrović je dodao: "Ako su ti ljudi zdravi, neka rade, ali dobili su zato što ne mogu voziti otpremnine po 70 tisuća kuna, jer su nesposobni i onda idu drugi dan voziti. Imamo slučaj strojovođe iz Rijeke kojem Agencija za sigurnost nije htjele dati dozvolu, pa kad je dobio otkaz u Cargu drugi dan zaposlio se kod privatnika. Neću reći da Agencija u tom trenutku bila vrata do vrata s privatnikom na Radničkoj cesti i zajedno jedu prasiće. Tenkovi iz Velike Britanije izbačeni iz prometa ili iz Njemačke, tu su radile krš po pruzi."
Sumnjate da je vlak bio uporaban, spomenuli ste da je u Tovarniku na granici stajao 4 sata?
Mrgan je odgovorio: "Nismo dobili zapis teretnog. Ja kao strojovođa neću otići (s kolodvora op.a) ako nešto sumnjam, stat ću i pod svjetlom kolodvora vidjeti što se događa, a ne ići prugom. Mogao je u Novskoj vidjeti što se događa. U 18:32 krenuo iz Tovarnika, a u Okučanima pred prometnim uredom bio u 20:59 i otišao u 21:04."
U pet rečenica tko je po vama odgovoran za nesreću s troje poginulih?
Petrović: "Svi signali bili su neispravni, strojovođa je rukovao vožnjom po nalogu i proizlazi zaključak da je imao dozvolu da prođe kroz crveni signal. Razlog udesa utvrdit će policija. Sigurno je, da je osim možebitne odgovornosti strojovođe, mogla je biti spriječena pravovremenom reakcijom ljudi koji su vidjeli da je prošao preko prvog crvenog. Teretni vlak nije uzrok nesreće, on je kotačić.
Sigurno je da ima odgovornost strojovođe, ali s obzirom na signale, moguće je da je doveden u zabludu. Ali nema da bi mi njega htjeli abolirati, on je ipak trebao stati. Je li on dobio kakvu informaciju, to ne znam."
Što je glavni uzrok po vama ovoj nesreći?
Petrović: Uzrok nesreći je neispravnasignalizacija, po meni.