Što je dovelo do ovakvih strašnih prizora? Pitanja je puno, a odgovora malo. Jedan od rijetkih potvrđenih - signalizacija je bila ispravna. Dva i pol kilometra prije susreta s teretnim vlakom, svijetlilo je crveno i strojovođa putničkog se morao zaustaviti. Ali nije. Prije crvenog, naišao je na žuto svjetlo, nakon kojega je morao usporiti, ali nije.
"Strojovođa mora svaki puta kada dobije informaciju o tome da se nešto događa, da mora usporiti, on mora to potvrditi na posebnom tipkalu u upravljačnici da je primio informaciju", objašnjava profesor na Katedri za tehniku željezničkog prometa Fakulteta prometnih znanosti, Mladen Nikšić.
To se vjerojatno i dogodilo, inače bi ga automatski sustav kočenja na pruzi sam zaustavio.
"Novi vlak u određeni odsjek ne može ući dok prethodni vlak iz njega nije izišao. Naravno, postoje iznimke kada je moguće ignorirati tu zabranu ulaska", kaže Nikšić.
Do udara je došlo vrlo brzo nakon što se teretni vlak zaustavio pa strojovođa putničkog vjerojatno nije ni imao informaciju što se točno događa.
"Strojovođa teretnog vlaka je išao kontaktirati svoje nadređene da oni kontaktiraju nadređene od upravitelja infrastrukture da se nalazi u kvaru", rekao je glavni istražitelj željezničkih nesreća, Tomislav Antun Biber, i dodao da je nekada u tom trenutku došlo do sudara.
Strojovođa nije ni trebao znati što se nalazi ispred njega, objašnjavaju njegove kolege. Ali je morao stati.
"Strojovođa pozadnjeg vlaka ne mora znati da nešto stoji ili ne stoji jer informaciju o tome dobiva putem automatskog pružnog bloka, odnosno signala koje uočava", kaže dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske, Dalibor Petrović.
Pa se postavlja i pitanje je li moguće da je sustav kočenja zakazao?
"Ne, sustav kočenja je bio ispravan. To nam govori indicija da je strojovođa bio par kilometara ranije upozoren sa žutim signalom, i da mu sustav kočenja nije radio on bi poduzeo neke druge mjere s kojima bi smanjio brzinu", objašnjava Petrović.
Pa odgovor možda leži 10 kilometara dalje - na kolodvoru u Okučanima. Neslužbeno doznajemo da izlazna signalizacija ondje već danima ne radi ispravno. Svijetli stalno crveno, a vlakovi kreću uz pisani nalog prometnika.
"To je moglo biti zbunjujuće za strojovođu putničkog vlaka, da misli da je i ostatak dionice i tog sustava automatskih pružnih blokova neispravan. Jer ne znam koji bi razlog drugi bio da bi on ignorirao ta upozorenja", rekao je profesor na Katedri za tehniku željezničkog prometa Fakulteta prometnih znanosti, Mladen Nikšić.
Što se dogodilo u kobnoj noći pokazat će tzv. crna kutija, a najtočnije odgovore je, nažalost, strojovođa ponio sa sobom.