... Preporučila je to uprava gradskog groblja vodeći se tradicijom katoličkih sprovoda i izazvala burne reakcije u Šibeniku, a i šire zbog degradacije žena. Mjesto tuge ožalošćene rodbine i mjesto pijeteta prema pokojnicima uglavnom ima svoja nepisana pravila pristojnog ponašanja.
A u Šibeniku su od uprave groblja dobili i pisani bonton koji je odmah izazvao buru negodovanja jer je direktor gradskog pogrebnog poduzeća sugerirao da žene idu na kraju pogrebne kolone:
"Najobičnija glupost koja je nedopustiva u sekularnoj državi. Očito je da smo izgubili elemente sekularnosti", kazala je Elen Kuvač, Šibenik.
"To je ispad, to je napad na žensko dostojanstvo", smatra Mladen Slavica, Šibenik.
Direktor se brani da nikako nije htio degradirati žene. Među pravilima su i ona da se na sprovod ne smije dolaziti u kratkim hlačama, pušiti i razgovarati glasno.
"Ovo nije nikakva ni odluka, ni naredba, to je sugestija, to je
jedan bonton. U našim je krajevima uobičajeno slijediti slijedeći
raspored, pa sam naveo: križ, muškarci, vijenci, svećenik,
pokojnik, članovi obitelji, potom žene", opravdava se
JoškoVuković, direktor Javnog
pogrebnog poduzeća "Čempresi" Šibenik.
Na šibenskom je groblju Kvanj, kaže, 99 posto katoličkih
sprovoda, pa je sugestija bila u skladu s tim. U manjim sredinama
takva je tradicija još uvijek jako prisutna.
Tako to ide na sprovodima, ali i na svečanim crkvenim procesijama gdje su isto tako muškarci odmah na početku iza križa ili svete slike, a na kraju procesije su uvijek žene.
Zagovornicima tradicije tu ništa nije sporno.
"Običaji su običaji, to tako treba da ide", smatra Dejan, Švicarska.
Upravitelj groblja objašnjava kako se pogrebna povorka posložila zbog nekadašnjih običaja naricanja.
"Nekada se žalilo i normalno da žene koje su tada bile u toj koloni nisu mogle žaliti ni ispred križa ni ispred pokojnika", dodaje Vuković.
Volio bi, kaže, pokojnicima svih religija omogućiti posljednji ispraćaj po njihovoj tradiciji, a onima koji ne žele tradicionalan pristup, i ne trebaju ga slijediti.