Rijeka debelo zaostaje za lučkom konkurencijom. Trst je dvostruko bolji, promet koparske luke jači je četiri puta. Drastičan zaokret mogu osigurati samo ogromna ulaganja.
"Postoji suglasje između županije, grada i Vlade Republike Hrvatske oko toga da je Rijeka, kao luka, strateški projekt RH, da se u ovom trenutku što u luci Rijeka, što na mediteranskom koridoru ostvarivaju investicije u iznosu od oko 600 milijuna eura", kaže Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.
Revitalizacija je počela prije 16 godina, a u svibnju će biti završen najvažniji dio, terminal na Zagrebačkoj obali kakvog zbog dubine mora nema u Europi.
"Za mjesec dana u Luku Rijeka pristići će brodovi kompanije MAERSK kapaciteta 15200 TEU-a. Znate koji najveći brod može bit vezan danas u luci New York? Ispod tog kapaciteta. Međutim gdje smo mi u prometu sa lukom New York? Nigdje", kaže Jakov Karmelić, predsjednik Udruge pomorskih agenata.
O tolikom prometu ne treba ni sanjati, ali treba ga povećati. Pomoći će izgradnja ceste D403 vrijedne 70 milijuna eura. Duga je tri kilometra, zbog nje je srušeno čak 60 objekata, a spojit će luku sa zaobilaznicom i autocestom.
„Velike benefite od tog projekta će imati i sam grad gdje će doći do rasterećenja gužvi u gradu, povećanja sigurnosti prometa, učinkovitijeg javnog prijevoza“, kaže Josip Skorić, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta.
Luka ne može bez željeznice. Zato se uz terminal Brajdica već deset mjeseci radi punom parom. Ulaže se 36 milijuna eura.
„Radimo radove na rekonstrukciji 8 postojećih kolosijeka, radimo radove na izgradnji 4 nova kolosijeka sa kranskom stazom, radimo izvlačnjak za vlakove u tunelu Sušak“, kaže Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ infrastrukture.
Za sve projekte potrebne su bar tri godine. Kada budu završeni, promet riječke luke koji je lani iznosio 13 i pol milijuna tona tereta, skočit će na 20 milijuna tona.