Nakon 14 godina – Zadranin Ante Garžina u kupnji novog rabljenog automobila.
"Za novi auto odlučili smo se ima već nekoliko mjeseci, malo nam se familija proširila – imamo mali gradski auto, pa smo željeli kupiti nešto veće i komotnije", ispričao je Ante za RTL.
Kupnja preko oglasnika i na sajmovima, za njega nije opcija. Razlog – lažirane kilometraže. Samo lani – na svakom šestom prodanom rabljenom automobilu kilometri su misteriozno otišli unatrag.
"Kad god idem u dućan i kad nešto novo kupujem, nadam se da se neće ti postotci i brojevi prelomiti, a hoće li biti mačak u vreći – ne znam, to ne mogu reći. Nadam se da neće, zato smo tu", priča Ante.
Kako biste to izbjegli, prije kupnje, najvažnije je provjeriti njegovu povijest. Oni koji kupuju vrhunske dizelske automobile stare između pet i 15 godina, riskiraju najviše.
"Vidi se odmah prilikom vizualnog pregleda vozila jesu li kilometri skinuti ili nisu. Može se primijetiti po detaljima iznutra – istrošenosti volana, sjedala, istrošenosti obloge ulaznih vrata", kazao je Mario Primorac, direktor prodaje rabljenih automobila.
Na tehničkom pregledu svake se godine upisuje kilometraža koju je automobil prešao i tako posljednjih 15-tak godina. Problemi nastaju kod uvoza. Zemlje poput Nizozemske i Belgije imaju dobar sustav kontrole. Gdje toga nema, prijevare su lakše.
"Ako je to vozilo koje je uvezeno iz Njemačke ili Francuske, ili iz bilo koje države koje nemaju takav sustav onda je to dosta teško procijeniti", kazao je Tomislav Škreblin, rukovoditelj Tehničkog odjela Centra za vozila Hrvatske.
Vraćeni kilometri prijevara su od koje gotovo ne postoji pravna zaštita.
"Možete vi podnijeti kaznenu prijavu, ali oni će reći – nisam znao, ja sam posredovao i meni je bila prezentirana ta kilometraža. Ovo je samo jedan od par tisuća, da ne kažem milijuna situacija u kojoj građanin samo može sjest i plakat, nemate se kome obratiti", objašnjava odvjetnik Zoran Pilipović.
Neispravni kilometri na vozilima u Europskoj uniji na godišnjoj razini naprave štetu od oko 9 milijardi eura. Kupnja kod ovlaštenih prodavača, zato je najsigurnija opcija.
"Najviše se gleda srednja klasa vozila, od 10-ak do 20 tisuća eura, i opet su tu najpoželjnija njemačka vozila i Japanska vozila – ljudi njih za sada najviše traže. – Kilometri su što manji, 100 do 150 tisuća kilometra kupci traže", objasnio je Primorac.
Uvozimo automobile u prosjeku stare sedam godina s prijeđenih 120 000 kilometara, a njihove su cijene zbog pandemije u posljednjih godinu dana skočile za više od 10 posto.