Mnogi učenici ne vole učiti. Dapače, to vješto izbjegavaju, kaže istraživanje provedeno nad učenicima iz četiri županije. Rezultati kažu čak 79% njih prepisuje domaću zadaću. Osim zadaća prepisuju se i testovi, kažu učenici iz zagrebačkog Rudeša.
"Prepisujemo tako da se okrenemo iza sebe i pogledamo drugom test, ili stavimo knjigu ispod stola ili sjedimo na njoj pa prepisujemo", ispričao je David, učenik 8. razreda
"Pa naravno to svi rade, ali stvar je u tome da ako mi i ne iskoristimo šalabahter, ostat će nam bar nešto u glavi", rekao nam je jedan učenik. A kad u glavi ne bude ništa, čak 80% računa da će im drugi šapnuti odgovore.
Prema rezultatima istraživanja 58% uči samo prije testa i ispitivanja. Što ne vole ili ne znaju učiti nisu krivi oni sami, kaže Boris Jokić, jedan od voditelja istraživanja. "Podaci o prepisivanju kažu da neetične radnje koje su u školi su na neki način tolerirane.
Dio njih sigurno ide iz toga što učnici ne rade dovoljno, a dio ide i na uštrb samo sustava", objašnjava Jokić. Sustav ih, kaže, ne uči kako učiti, a gradivo je izrazito opširno. No, gotovo 60% učenika misli da je važnija „veza“ od znanja, te da će im budućnost osigurati snalažljivost.
Na pitanje misle li učenici da je važno imati znanje i da su vrijedno učili pri upisu na fakultet ili da imaju vezu, neki od njih rekli su kako je važno imati vezu. Na pitanje zašto tako misle, naši mladi sugovornici redaju primjere iz svoje životne okoline. Da su djeca naše ogledalo nije nikakva novost, kaže Jokić.
"Sve ono što mi radimo kao društvo, kao javne ličnosti u javnosti sve se odražava i na njih, stoga nije čudno da ovu zemlju doživljavaju kao da ono što znaš i ono što može i vrijediš zapravo ne vrijedi, više vrijedi ono koga znaš od kuda dolaziš i čiji si", tvrdi Jokić. A kad si nečiji, dovoljno je samo da znaš prepisati.