Prijedlog da se centri za socijalnu skrb zamijene središnjim zavodom izazvao reakciju sveučilišnih profesora koji kažu: Reforma da, ali stručna, a ne da je ministar nametne, piše u srijedu Večernji list.
Sustav socijalne skrbi u Hrvatskoj je na margini javnog interesa već dulje vrijeme. Zanimanje za sustav jačalo bi uglavnom nakon ekscesa u kojima su žrtve bile ranjive i slabije zaštićene skupine ili djelatnici u sustavu. Tako su nakon ekscesa u kojem je smrtno stradala djevojčica, a čija je obitelj bila korisnik sustava socijalne skrbi dulje vrijeme, najavljene promjene i reforme kojima bi se ubuduće spriječili takvi događaji.
Jedna od ključnih reformi koju je nagovijestio ministar Aladrović pri predstavljanju Akcijskog plan unapređenja socijalne skrbi i najave Nacrta prijedloga Zakona o socijalnoj skrbi, jest i promjena ustroja sustava tako da se ukida pravna osobnost centara za socijalnu skrb, a centri se zamjenjuju središnjim zavodom za socijalnu skrb, 21 podružnicom zavoda i ispostavama, navodi Pravni fakultet Zagreb.
Pravni fakultet protiv Vladina plana
U dopisu koji potpisuje predstojnica Studijskog centra socijalnog rada, izvanredna profesorica Gordana Berc, prvi čovjek Katedre za radno i socijalno pravo prof. Željko Potočnjak te predstojnica Katedre za upravnu znanost prof. Gordana Marčetić Pravni fakultet jasno se opredijelio protiv Vladina plana. Reforma se opravdava neučinkovitošću sadašnjeg sustava i neujednačenim postupanjima u praksi.
Smatramo da prijedlog, kojem se protive sve stručne udruge (Hrvatska udruga socijalnih radnika, Hrvatska komora socijalnih radnika, Sindikat zaposlenika u djelatnosti socijalne skrbi), neće pridonijeti učinkovitijem ustroju i radu sustava, navode profesori Pravnog fakulteta te objašnjavaju da prijedlog o ukidanju pravne osobnosti centara za socijalnu skrb nije došao od predstavnika djelatnika koji rade u centrima za socijalnu skrb ili drugim ustanovama socijalne skrbi niti od radnih skupina koje su radile na izradi prijedloga novog zakona, već ga nameću ministar i ministarstvo.
Nadalje, novim se prijedlogom sustav hipercentralizira iako postojeći spada među visoko centralizirane sustave. Time se lokalnim i regionalnim vlastima oduzima mogućnost utjecaja na sustav socijalne skrbi, iako imaju obveze financiranja određenih prava (pomoć za stanovanje, pučka kuhinja, smještaj beskućnika, dio troškova centara za socijalnu skrb, domova socijalne skrbi...). Daljnja centralizacija sustava, ističu s Pravnog fakulteta, nije u skladu s Ustavom u kojem stoji da jedinice lokalne samouprave obavljaju poslove iz lokalnog djelokruga kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana među kojima su posebice potrebe socijalne skrbi.
Novim prijedlogom Zavod za socijalnu skrb nema obveza prema jedinicama lokalne samouprave u smislu da podnosi izvješća, a niti su lokalne i regionalne vlasti zastupljene u upravnom vijeću novog zavoda. Evidentno se ovdje radi o promjeni ustroja po uzoru na Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje koji također ima područne službe, urede i ispostave. No, sustavi socijalne skrbi i mirovinskog osiguranja djeluju na različitim modelima, ističu s fakulteta.
Razlog za promjenu ustroja i ukidanje pravne osobnosti centara obrazlaže se neučinkovitim upravljanjem i neujednačenim postupanjima. No, nije jasno navedeno o kakvim se neujednačenim postupanjima radi i što je uzrok takvog postupanja, donosi Večernji list.