Hrvatski MiG-ovi u srijedu su se dali u potjeru za nekadašnjim školsko-borbenim zrakoplovom bivše JNA koji je nakon polijetanja iz Slovenije sletio u Sinj, javlja Slobodna Dalmacija.
Za MiG-ove to je bio drugi prelet u samo tri dana. Prvi se dogodio 15. kolovoza između 11 i 12 sati, a MORH je o tome službeno izvijestio javnost. O drugom presretanju nekadašnjeg borbenog zrakoplova u srijedu, 17. kolovoza na području Sinja - službeno, niti jedna riječ.
"Ma nije bilo ništa strašno, jednostavno smo pri ulasku u hrvatski zračni prostor ostali bez struje u zrakoplovu i svi uređaji koji rade na struju su otkazali, pa tako nismo imali niti radio-komunikaciju", prepričava Pero Matas, pilot koji je upravljao mlažnjakom starim gotovo 60 godina i vrijednim oko 60 tisuća eura.
U srijedu su Matas i jedan njegov prijatelj iz ljubljanske zračne luke Brnik krenuli prema Hrvatskoj. Poletjeli su po svim propisima i procedurama.
Njime su trebali sletjeti u zračnu luku na Braču kako bi obavili sve potrebne carinske i druge procedure, a nakon toga je mlažnjak trebao krenuti prema Sinju.
Ali, nakon polijetanja iz Slovenije dogodila se nepredviđena situacija zbog koje je, naposljetku, nadležno NATO-ovo zapovjedništvo smješteno u Španjolskoj, nakon obavještavanja hrvatskih vlasti, "diglo" dva MiG-a da provjere - o čemu se tu radi?
"Nestali smo s radara, postali smo nevidljivi za našu kontrolu i zbog toga je nastao problem. Struja je nestala desetak minuta nakon polijetanja, no u jednom se trenutku vratila i sve je proradilo", kazuje Matas.
A onda je struje opet nestalo i niti jedan instrument više nije radio. Srećom, Matas je, kako kaže, ponio i ručnu radio-vezu i negdje oko Vrlike nazvao Sinj da će sletjeti - te da maknu sve s piste.
"To je bio logičan potez jer je tamo najmanje prometa i, da se nešto loše dogodilo, bila bi puno manja šteta. Nismo imali zračnu kočnicu zbog otkazivanja sustava i nismo mogli predvidjeti kakvo će biti slijetanje", dodao je.
Kaže da MiG-ove uopće nisu vidjeli, niti su za njih znali jer su letjeli dosta nisko, a oni na puno većoj visini.
"Tek kad smo sletjeli u Sinj, počeli su me zafrkavati da dolazim kao papa, da me prate MiG-ovi. A ja u čudu, kakvi MiG-ovi?", pitao se 69-godišnji iskusni pilot i zrakoplovni tehničar.
Napominje da je zrakoplov koji su uzeli u Sloveniji bio pregledan prije leta, sve je bilo po propisima i sve je štimalo, “no nije letio dvije godine i jednostavno se to dogodilo u zraku”.
Matas tvrdi kako je cijelo vrijeme bio na kursu i da ga nisu mijenjali, a prema informacijama Slobodne Dalmacije, MiG-ovi su poletjeli jer je mlažnjak u više navrata mijenjao kurs. Iako pilot Matas to odlučno demantira, u tom trenutku postao je izrazito sumnjiv.