'POSLODAVCI SU VIDJELI PRILIKU I LEŠINARILI SU': /

U Njemačkoj i Italiji našli posao za 110 kn po satu

Image
Foto: Duško Marušić / PIXSELL

Prema planu restrukturiranja, trebali su dobiti izdašne otpremnine, a sada su otišli bez lipe

24.4.2019.
8:11
Duško Marušić / PIXSELL
VOYO logo

Prije posljednje krize, u Uljaniku i 3. maju radilo je oko 4500 radnika. Prema planu restrukturiranja, dio njih bi morao otići. Primjerice, u Puli bi od 2613 stalno zaposlenih ostalo njih 2000. Prosječna otpremnika trebala je prema planovima biti oko 115 tisuća kuna.

Samo prošli mjesec otišlo 200 radnika

Nakon višesmjesečne agonije, otišlo je daleko više ljudi i to bez ikakve otpremnine. U Puli radi 1600 radnika, od čega je u Uljanik Brodogradilištu d.d. 1150, a u Rijeci ih radi 1085. Samo prošli mjesec otišlo je 200 radnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Oni kojima je važnije bilo ostati u blizini doma zaposlili su se u raznim metalurškim i građevinskim tvrtkama, obližnjem brodogradilištu Tehnomont, autosalonima.

No polovica ih je otišla u inozemstvo, u druga brodogradilišta ili građevinarske tvrtke obzirom da su radnici hrvatskih brodogradilišta prilično traženi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Poslodavci su vidjeli priliku i lešinarili su'

"Puno je radnika otišlo u Njemačku i Italiju. Išli su u brodogradilišta Fincantieri, Damen, Royal IHC. Posebno su se tražili varioci koje smo mi školovali, a na kraju su otišli bez odštete za vrijeme štrajka. Bilo je po Puli ispred brodogradilišta oblijepljeno jako puno oglasa kojima su se tražili proizvodni radnici u Njemačkoj i drugim zemljama. Poslodavci su vidjeli priliku i lešinarili su", rekao je za Novčanik.hr sindikalist Đino Šverko.

Uljanikovci kao i trećemajci više se odlučuju, kada je inozemstvo u pitanju, za talijanska brodogradilišta koja su im bliže pa mogu vikendom kući.

Najtraženiji brodomonteri i varioci

"U ovo sam brodogradilište išao po preporuci kolega koji su išli prije mene. Dobio sam broj i javio se. Sa mnom je tada otišlo još četvero kolega. Sada nas u Veneciji radi desetak iz Uljanika, a došlo je i nešto kolega iz Rijeke. Teško mi je reći koliko je ljudi iz Uljanika došlo u Fincantieri, ali moglo bi nas biti stotinjak", kaže Deni Širol koji radi u brodogradilištu Margera u Veneciji koje drži Fincantieri.

Radi se pet dana u tjednu po 10 sati, satnica je 9-11 eura neto, a uvjeti rada i alati su, ističe, puno bolji nego u Uljaniku. Kaže da se hrvatski radnici jako cijene jer imaju veliko znanje te da je jako velika potražnja za brodomonterima i variocima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sjever daleko, ali još bolje plaćen

No još više zarađuju ono koji odlaze u Njemačku i Nizozemsku. Doduše, za te poslove su bili više zainteresirani radnici iz Brodotrogira i Brodosplita prije nego što ih je preuzeo Danko Končar, odnosno Tomislav Debeljak, ističe poslodavac koji nudi posao u Nizozemskoj.

Kaže da je tada na sjever Europe otišlo oko tisuću ljudi koji su se rasporedili po brodogradilištima u Papenburgu i Rotterdamu. Najprije su išli inženjeri, a za njima proizvodni radnici, odnosno brodomonteri, brodocjevari, varioci. Plaće su od 14 do 15 eura po satu za brodocjevara. Radi se 10 sati na dan i šest dana u tjednu. Tu govorimo o neto iznosu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo