U Zagrebu 59 autobusa na 17 izvanrednih linija prometuje u vrijeme gotovo potpunog prekida javnog prijevoza. Njihov primarni zadatak je prevoziti radnike hitnih službi. Ulaz na prednja vrata nije dopušten, a putnika je taman toliko da se socijalni razmak može držati.
"Imamo pomoć kontrolora karata, oni nam stoje na drugim vratima, nemamo bliski kontakt, imamo trake, znači ne mogu dva metra blizu nas. U prosjeku možda po jednom vozilu imamo 15 do 20 putnika. Najviše je u špici, znači kad dolaze na posao i kad odlaze s posla", kazao je vozač autobusa Mihael Mateljan.
Jedna od prvih mjera popuštanja - javni prijevoz?
No, uskoro bi ulice gradova trebale postati prometnije jer će, prema najavama Ministarstva prometa, javni prijevoz biti jedna od prvih ublaženih mjera. Morat će se poštovati stroge epidemiološke mjere, ali kakve točno, u ZET-u još ne znaju.
"Prometno osoblje ZET-a kao i ostale naše službe organizirane su na način da se u svakom trenutku može započeti s uspostavom redovnih linija intenzivnijim prometovanjem. Naravno, sukladno naputku nacionalnog, odnosno gradskog stožera", kazao je službenik za informiranje ZET-a Domagoj Zeba.
Pregrade u taksijima
Uz zaštitne maske i rukavice, novitete u prevenciji uvoze i taksi prijevoznici. Pregrade od pleksiglasa odsad više neće biti samo vidljive u filmovima. Klijenti, kaže taksist Tomislav, pozdravljaju novu mjeru.
"Putnicima ulijeva dodatnu sigurnost kada vide upozorenje, pleksiglas i da ste vi zaštićeni", kazao je taksist Tomislav Ančić.
"U ovo doba jednostavno svi smo se mrvicu distancirali i pleksiglas je početak jednog novog doba koje dolazi nakon pandemije, odnosno našeg fizičkog distanciranja iz prvenstveno fizičkih i zdravstvenih razloga", rekao je član Uprave taksi prijevoznika Petar Dragić.
Autobusni prijevoznici nisu dobili nikakve upute
Taj novitet uveli su samoinicijativno, bez naputka Stožera, a nikakve naputke nisu dobili ni autobusni prijevoznici. No, i kad ih dobiju, pitanje je hoće li im u tim uvjetima biti isplativo voziti. Gubitke koje imaju zbog prekida prometa i ovako teško pokrivaju, a s manjim brojem putnika prihodi će biti još manji.
"Manji broj putnika automatski povlači razlog prijevozniku da ne vozi. Jer ako se vi financirate samo od te karte od putnika koji se vozi, a putnika su dva, onda oni neće pokriti ni trošak goriva", kazao je Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika.
"Ne odgovaraju na upite"
Zato su prošle godine tražili od Ministarstva transparentno financiranje prigradskih linija. No, i nakon prosvjeda iz Vlade odgovora nije bilo. Jednako su ostavljeni u mraku i sada. "Svi oni će donijeti mjeru da javni prijevoz sutra kreće, a na sve naše dopise i upite nemamo odgovora", kaže Meštrović.
Zato autobusni prijevoznici upozoravaju da će, ako Vlada ne pomogne, mnogi od njih morati autobuse ostaviti u garažama, a ljude otpustiti.