Kako se boriti protiv požara, prometnih gužvi ili dizajnirati igralište prilagođeno djeci s invaliditetom? Odgovor je - s pomoću robota! Gotovo pola godine 170 osnovnoškolaca iz cijele Hrvatske smišljalo je i dizajniralo projekte za natjecanje svjetske razine FIRST LEGO League.
Legiće posložene u robote slagala su djeca inovatori. U tri faze igrali su robogame, upravljali nadzornim dronom, pomicali kran i postavljali kućice na drvo.
"To je robotska igra koja se odvija ovdje na javnom prostoru, svi mogu doći i navijati i vidi se rang lista kako ih robot dobro sluša. Najčešće je ono pravilo: jučer je sve dobro radilo, a danas više ništa ne radi", kazala je Ana Sović Kržić, predsjednica Hrvatskog robotičkog saveza.
Pokušavaju riješiti svjetske probleme
No, nije ovo klasično natjecanje na kojem se bira bolji robot, već projekt u kojem najmlađi žele riješiti svjetske i domaće probleme. Potaknuti požarima u Australiji, iz Križa stiže robot vatrogasac.
"Napravili smo robota vatrogasca koji bi mogao pomoći svijetu jer ljudski život se ne može vratiti, a robot ako izgori, može se napraviti novi i ne riskira se ničiji život", kazala je Kira Rajčić iz Robotičko-informatičko kluba Križ. Zagrebački osnovnoškolci su pokazali kako vide Učenički dom budućnosti, a iz Fažane je stiglo dječje igralište prilagođeno osobama s invaliditetom. Splićani pak žele više pametnih parkova.
"Robot konkretno bi trebao tu biti kao čistač, mora održavati park općenito, on će ići po parku, skupljati smeće i kositi travu kad bude trebalo", kazao je Josip Stepinac iz Udruge Inovatic Split. Za problem nedostatka zelenih površina i zastarjelost biciklističkih staza u Zagrebu postoji ekološko prometno rješenje po uzoru na New York i Kopenhagen.
"A to je ekomost. Ekomost je veliki most koji spaja sve pločnike i biciklističke staze u okolici, a ispod mogu prolaziti auti. Nedovoljan broj parkova vide i u Splitu", kazao je Lucijan Sabić iz Udruge Gradionica Zagreb.
Učenje puno većih stvari
Pola godine ovi su učenici domišljato smišljali kako reciklirati u učionicama. Sve pod budnim okom mentora.
"Ne radi se samo o usko programerskim zadacima i robotici, radi se o učenju puno većih stvari. Oni su sami slali službene mailove tvrtkama, išli u posjete, dobivali donacije", kazao je profesor matematike u OŠ Matije Gupca u Zagrebu Marko Šolić.
Učili su se samostalnosti i pomagali ne samo svom timu već i protivničkom. Najbolja ekipa odlazi na natjecanje u Sloveniju, a svoje znanje i robote vodit će dalje, u SAD i Grčku.